Batman Arkham Knight Gamescom Preview

Batman Arkham Knight Gamescom Preview

Nadat een andere ontwikkelaar met Batman: Arkham Origins de naam een kleine, bittere nasmaak heeft bezorgd, is het aan Rocksteady Studios om te laten zien hoe sterk hun franchise is. Hun wapen? De meest iconische auto uit de geschiedenis van de comics. Dit is het einde van hun trilogie. Dit is Batman: Arkham Knight.

Waar we tijdens de Gamescom over het algemeen eerst een presentatie krijgen van een game waarna we het spel zelf mogen spelen, koos Rocksteady ervoor om de game zichzelf te laten presenteren. Geen tijd voor de standaard PR-praat maar gewoon meteen een headset op, een (PlayStation 4) controller in de handen en op naar het Gotham City uit de nabije toekomst. Een stad die duisterder, groter en vooral interessanter is dan die uit de voorgangers.

Scarecrow keert terug naar de stad om zich aan te sluiten bij een flinke groep bekende namen. Denk aan Penguin, Two-Face en de sexy Harley Quinn. Stuk voor stuk hebben ze het doel voor ogen om het leven van the Dark Knight flink te verkorten. Daarnaast is er de nieuwe slechterik die bekend staat als de Arkham Knight. Net als Batman heeft hij de beschikking over een flink stuk, met technologie gevuld armor en weet hij meer over de vleermuisman dan wie dan ook. Maar wie is deze Arkham Knight?

Tijdens het spelen van de demo vielen twee dingen meteen op. Als eerste uiteraard de grafische stijl. Opnieuw oogt Gotham oud, vies, maar prachtig. Het Gotham uit Arkham Knight is stukken groter dan het in Arkham Origins was. Bekende plekken zijn uiteraard weer te bezoeken (helaas kon ik nog niet naar het befaamde ‘Suicide Alley’) en nieuwe gebieden schreeuwen om ontdekt te worden. Daarnaast, omdat de game puur voor de nieuwe consoles (en PC) in ontwikkeling is, kon de ontwikkelaar zich compleet focussen op de nieuwe hardware. En dat is te zien. Nooit eerder zag Batman er zo gedetailleerd uit. Vooral wanneer de regendruppels de cape van Batman nat maken stop je even met wat je doet om te genieten van de grafische pracht. Holy textures, Batman!

Het tweede wat opviel tijdens het spelen heeft niets te maken met de graphics, de stijl van de game of de stad waarin de held zijn ding moet doen. Het is de Batmobile. De bekende auto maakt voor het eerst zijn speelbare intrede in de serie. En met een doel. Waar de toevoeging van de auto puur voor herkenning en achtervolgingsscènes had kunnen dienen, heeft Rocksteady van de Batmobile een belangrijk gameplay-onderdeel gemaakt. De wagen dient niet alleen te vervoer van de gevlerderde superheld, ook kan Batman hem inzetten tijdens puzzels en actiescènes.

Zo zag ik bijvoorbeeld hoe Batman op plekken kon komen waar hij eerder de toegang niet kon krijgen. Door muren op te blazen, met een takel objecten te bewegen en zijn snelheid strategisch in te zetten, is Bruce Wayne dit keer wendbaarder dan ooit. De Batmobile komt dan ook in twee varianten. De standaard huis- tuin- en keuken-versie waarin de auto Batman van A naar B brengt, maar ook heeft de wagen de Battle Mode aan boord. Door een knop in te houden komen (niet dodelijke) wapens naar buiten om vijanden met een enkel schot knock out te knallen. Daarnaast nam Bats het in deze mode op tegen tanks van de vijand. Interessant wordt het echt wanneer je tijdens je hand-to-hand combat de mobile ook in gaat zetten. Met Batman sloeg ik een tegenstander middels een uppercut de lucht in waarna de Batmobile hem mid-air onder vuur nam. De eerste keer dat dit lukt slaak je een gilletje van geluk. Dat beloof ik je.

Hoewel de demo vooral toegespitst was op het spelen met Batman’s ride, was ook te merken dat het combat-systeem opnieuw flink verbeterd is. Nog steeds blijf ik erbij dat de vechtmechanieken uit Arkham City de beste waren uit de laatste generatie. Dit keer, in hun Magnum Opus, brengt Rocksteady flink wat nieuwe moves, verbeterde animaties en onderdelen om het vechten nog beter te perfectioneren. Zo kan Batman dit keer gevallen wapens (zoals elektrische stokken) tijdens een gevecht oppakken om tegen zijn tegenstanders te gebruiken. Door de kracht van de nieuwe consoles zien deze actiemomenten er beter en sneller uit dan ooit tevoren. Daarnaast is het mogelijk om de omgevingen te gebruiken. Een tegenstander met volle kracht met zijn hoofd tegen een muur aan kegelen is snel einde oefening. Nieuw was de manier waarop Batman angst kon gebruiken tijdens zijn aanvallen en hierdoor drie tegenstanders in één beweging vlekkeloos tegen de vloer tkonslaan. Hij is nu eenmaal Batman.

Met Batman: Arkham Knight neemt Rocksteady afscheid van hun tijd met de populaire superheld. Hoewel dit een zeer jammerlijk feit is, is het vooruitzicht naar Arkham Knight een hele mooie. Als het verleden in combinatie met deze demo enige indicatie kan vormen voor de toekomst, kunnen we stellen dat Rocksteady een waardige afsluiter neer gaat zetten voor hun nu al fantastische trilogie.