Call of Duty: Black Ops II Vengeance Review

Call of Duty: Black Ops II Vengeance Review

Vengeance, de derde DLC voor Black Ops 2 is uit en ik heb de eer deze opnieuw te mogen reviewen. Elke keer als ik de nieuwe DLC mag spelen, verander ik in een klein kind die met Kerst ’s ochtends beneden komt en ziet dat zijn naam op de meeste cadeautjes staat geschreven. Ook ik ben dit jaar lief geweest en daarom krijg ik van de Kerstman bij Gameparty altijd het voorrecht om de laatste DLC te mogen spelen. Vorige week kwam ik thuis, startte mijn computer op en zag daar de mail met daarin de downloadcode van Vengeance. De kids zijn die avond extra vroeg naar bed gegaan en mama heeft ze een verhaaltje voorgelezen. Papa zat namelijk al in zijn favoriete stoel te wachten tot alles weer was geïnstalleerd.

Vengeance bestaat uit 4 nieuwe multiplayer maps, een nieuwe zombie map en wederom een nieuw wapen: de Ray Gun Mark II, exclusief te gebruiken in alle zombie maps. De vorige DLC (Uprising) vond ik de beste in alle reeksen tot dusver. En het lukt Vengeance helaas niet om deze grote schoenen te vullen. Je kan het een beetje vergelijken met Die Hard. Geen enkel vervolg haalt het bij de eerste film. Hoewel Die Hard 3 (toevalligerwijs ook Vengeance genaamd) er dichtbij komt, blijft de eerste Die Hard toch de beste. De maps van Vengeance zijn wel weer goed, dat wel. En er zit weer een remake bij van de oude map Summit van Black Ops 1. Summit heeft me het bloed onder de nagels gehaald en doet het nu weer in Black Ops 2 onder het pseudoniem Uplink. Voordat ik deze map ga bespreken, laten we eerst de anderen toelichten.




Laat ik beginnen met de map die ik het leukst vind en waar ik uiteindelijk ook mijn meeste kills haalde: Rush. In deze kleine map speel je op een paintball terrein, zowel binnen als buiten. Aan één kant zit wat hoogteverschil waardoor het niet verstandig is om je door het midden van de map te verplaatsen. Met respawn punten aan weerskanten van de map en de kleine afstanden die je moet afleggen, zal je rekening moeten houden met veel vijanden om je heen. Gewapend met een shotgun kom je goed weg in deze map. Ik heb de shotgun in deze game eindelijk onder controle en kan deze ook goed gebruiken in de volgende nieuwe map: Detour. Op een verwoeste brug in New York probeer je je positie te houden. Deze map is misschien wel de meest irritante van de vier. Het heeft namelijk zoveel zijingangen en laagte- en hoogteverschillen dat je er gek van wordt. Het lijkt wel een godvergeten doolhof. Het beste advies dat ik je kan geven is niet teveel heen en weer hollen. Zoek een mooie plek uit en verander elke keer van positie als je een kill hebt gemaakt. Claymores en Shock charges zijn geen overbodige luxe. De map ziet er verder prachtig uit. New York op de achtergrond en een kapotgeschoten brug waar je de vijand van probeert af te houden. Een geweldige setting.

Een nog mooiere map is Cove. Ik kreeg flashbacks naar de serie Lost door de vliegtuigromp die over het tropische eiland verspreid ligt. Hier omheen vinden de meeste gevechten plaats. De map, bestaande uit een eiland waar je over de gehele kustlijn kunt lopen, oogt erg kleurrijk. Je voelt bijna het warme zand tussen de tenen lopen en zou het liefst willen genieten van een ijskoude kokosnoot. Maar ´duty calls´ en je zult je met hand en tand moeten verzetten. In deze map kun je een aardig lange scorestreak opbouwen door juist aan de buitenkant te blijven. Vertrouw op je sniper rifle en houdt huis op deze prachtige atol. Als je geen fan bent van een kleurrijke omgeving, kies dan voor de laatste multiplayer map: Uplink. Ik vermeldde al eerder dat dit een remake is van Summit. Het is een erg lastige map, met veel rotsen en verraderlijke hoeken en gaten. Ik heb altijd een negatieve ratio in deze map. Hoewel het een relatief makkelijk map is, krijg ik het benauwd van de korte gangen en een dreigende klif waar ik al meerdere malen vanaf ben gestort. Ik probeer mij dan in het midden van de map te houden, met een snelle submachine gun. Zorg voor genoeg kogels, want je gaat ze nodig hebben.

Voor de zombieliefhebbers onder ons is de nieuwe uitdaging Buried een beetje een teleurstelling. In een donker stadje wat rechtstreeks uit een Western lijkt te komen, probeer je uit de klauwen te blijven van de ondoden. Doordat het zo´n donkere map is, kon ik mijn weg niet goed vinden en bleef het uiteindelijke doel ietwat wazig. In de vorige DLC waar we met The Mob Of The Dead in Alcatraz mochten huishouden, oogt Buried een beetje zwakjes. Je kan ook niet meer uit je lichaam treden, het is gewoon knallen en ben je dood, dan ben je dood. Het gebruik van de Ray Gun Mark II is wel weer leuk, maar niet meer dan dat.

Vengeance is weer een waardevolle toevoeging aan Black Ops 2. Het dwingt mij weer om de game te blijven spelen. De maps zijn gevarieerd genoeg, hoewel ik wel mijn favorieten heb. Na een wat rustigere periode heb ik de afgelopen week veel gespeeld en alleen maar op de Vengeance maps. Het voelt weer vertrouwd en dus heeft Treyarch het toch maar weer geflikt. Ik hoef nog maar een paar maandjes lief te blijven om de laatste DLC ook te mogen spelen. Wat trouwens wel een speciale wordt, want voor mij zal dit de laatste zijn die ik op de huidige generatie zal spelen. Volgend jaar ook maar weer lief zijn. Stay frosty.

[review pros=”+ Rush” cons=”- Minder sterk dan Uprising” score=75]

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.