De E3 geschiedenis van Sony

De E3 geschiedenis van Sony

De eerste E3 dateert alweer uit 1995. Een lange tijd aan geschiedenis, waarin de beurs diverse hoogtepunten heeft gekend, afgewisseld met bijzonder diepe dalen. Sony staat voor altijd gelinkt aan de beurs, want de de E3 uit 1995 was niet alleen de eerste in de geschiedenis, het was tevens een heel belangrijke voor Sony.

Het was namelijk daar, tijdens de E3 van 1995 dat Sony de komst van de eerste PlayStation bevestigde. Het systeem zou gaan verschijnen voor 299 dollar. Mensen waren geschokt door de prijs. Niet omdat deze te duur was voor het systeem, maar vooral omdat Sony de consolemarkt betrad en meteen Sega aan leek te vallen. Sega kondigde op dezelfde E3 namelijk de Saturn aan (welke na de beurs meteen te koop was), maar Sony’s console werd voor honderd dollar minder verkocht. Sony was hier om te blijven, zo bleek vanaf het begin. Het was dan ook tijdens de E3 van 1996 dat Sega bezweek onder de kracht van Sony en aankondigde dat de Saturn in prijs omlaag zou gaan. Toch wist Sega, als oude rot, niet op te kunnen boksen tegen nieuwkomer Sony. Met een line-up van Ridge Racer, Tekken, Soul Blade en Crash Bandicoot op de stand van PlayStation maakte Sega zich ernstige zorgen.

Op de derde E3, in 1997, dit keer in Atlanta’s George World Congress Center en Georgia Dome, werd duidelijk dat er een nieuwe heerser was op het gebied van gaming. Waar jarenlang de strijd tussen Nintendo en Sega liep, was het Sony die duidelijk als winnaar van de generatie gekozen kon worden. Hoewel het de eerste E3 in de geschiedenis was waar geen hardware getoond werd, waren gamers enthousiast. Voor het eerst draaide het puur om de software, de games. Game van de show was wederom uit Sony’s kamp: Metal Gear Solid, met Final Fantasy VII op een zeer goede tweede plek. Het feit dat die laatste op Sony’s console verscheen, en niet op Nintendo (waar de serie vanaf de start te vinden was), vertelde veel. De Saturn ging wederom in prijs omlaag om als laatste poging in de markt te zetten om Sony aan te kunnen. In 1998 toonde Sega dan ook voor het eerst de Dreamcast, het systeem om Sony voor te blijven in de huiskamer van de gamer. Sony had als antwoord Spyro the Dragon, Metal Gear Solid, Silent Hill en Syphon Filter. Alles viel echter een beetje in het niets. Nintendo had een klein spelletje bij genaamd The Ocarina of Time. Fun fact: Duke Nukem Forever toonde dit jaar voor het eerst teken van leven. De game verscheen pas in 2011 op de PlayStation 3. Het jaar 1999 was het moment dat de E3 terug mocht naar Los Angeles. Met 43 games voor de Dreamcast was Sega hard aanwezig. Daarnaast kondigden ze een online manier van spelen aan. De console zou later dat jaar verschijnen. Sony antwoord met de introductie van de PlayStation 2, waarbij Gran Turismo 3 duidelijk de publieksfavoriet was. Toch deed Sony er goed aan om de eerste PlayStation niet meteen dood te verklaren. Gran Turismo 2, WipeOut 3, Resident Evil 2 en Tony Hawk’s Pro Skater waren stuk voor stuk aanwezig en lieten zien dat je PlayStation niet meteen nutteloos was nadat de tweede zou gaan verschijnen.

Het jaar 2000 zou alles veranderen. Waar Sony tot op heden de jongste speler was, introduceerde Microsoft de eerste Xbox hier. De Dreamcast was inmiddels een stille dood aan het sterven en Sega besloot om vanaf nu te gaan richten op software. Sony had een minder jaar, maar toonde wel Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Duidelijk werd dat de originele PlayStation z’n tijd wel gehad had inmiddels. In 2001 was Sega niet meer aanwezig tijdens de E3, al waren er nog wel games voor de Dreamcast in ontwikkeling. Microsoft sprong handig in op het gat dat Sega achter wist te laten. Nintendo liet weten dat de Gamecube ging lanceren voor een lagere prijs dan de Xbox terwijl Sony het online aspect voor de PlayStation 2 liet zien. Met de Network Adapter was het mogelijk om via breedband en oude telefoonlijnen gebruik te maken van het internet. Daarnaast werden er honderd nieuwe games voor de PlayStation 2 onthuld, waaronder Stuntman, Final Fantasy X en Jack and Daxter. Interessant was dat de PlayStation 1 nog steeds liefde ontving met 65 nieuw aangekondigde games. Het jaar 2002 maakte duidelijk dat de consolewar was gewonnen door Sony. Met dertig miljoen verkochte PlayStation 2-consoles was het overduidelijk de winnaar. De nieuwe Tony Hawk’s Pro Skater en Timesplitters 2 moesten games worden die lieten zien wat online gaming kon betekenen voor videogames. Er waren 250 games verschenen voor het systeem en Sony kondigde aan dat er dit jaar nog 225 games zouden gaan verschijnen. Waaronder Grand Theft Auto: Vice City.

Microsoft was duidelijk de winnaar van de E3 in 2003 door Halo 2. Echter, Sony had behoorlijk wat interessante dingen aanwezig. Sony toonde voor het eerst de PlayStation Portable, de PSP. Of, nouja, het apparaat werd niet getoond, maar Sony sprak over specificaties en kunsten van het apparaat. Sony liet ook weten dat Gran Turismo 4 in ontwikkeling was en een voorloper moest worden qua online gaming (al werd online helemaal uit de game gehaald tijdens de launch), dat Metal Gear Solid 3: Snake Eater in ontwikkeling was en dat GTA: San Andreas alleen op PlayStation 2 te spelen zou zijn. Daarnaast presenteerde het bedrijf de eerste camera voor de PlayStation: de EyeToy. In 2004 liet het bedrijf dan wel de PSP zien. De kracht van de handheld blies de aanwezige pers van hun sokken. Nintendo reageerde met de Nintendo DS en het feit dat een scherm een touchscreen zou zijn. Toch was het de wow-factor rondom de PSP waardoor Sony op dit gebied de E3 won van Nintendo. Grootste nieuwe aanwezige game voor de PlayStation 2 was een onbekende titel die de naam God of War mocht dragen. Een jaar later, in 2005, knalde Sony opnieuw tijdens de E3. Net voor de E3 onthulde de gigant de nieuwe PlayStation 3. Dit werd gedaan in combinatie met diverse indrukwekkende techdemo’s (wie herinnert de vele eendjes in het bad nog?) en de nodige games. Het was wel een vraag of de getoonde gameplay daadwerkelijk gameplay was, en inderdaad: later bleek veel vooraf gerendered te zijn. Hoewel iedereen onder de indruk was van de PlayStation 3, waren de mensen het totaal niet eens met het design van de controller. Deze leek op een banaan en viel in het verkeerde keelgat bij iedereen; het zag er gewoonweg niet uit, iets wat Sony later ook toegaf. Microsoft kondigde vlak voor deze E3 de Xbox 360 aan. Waar we ooit de console war beschouwde als een wedstrijd tussen Sega en Nintendo, was het duidelijk dat het voortaan tussen Sony en Microsoft ging.

In 2006 hoopte iedereen dat Sony de daad bij het woord kon voegen. De PlayStation 3 was voor het eerst speelbaar, maar er heerste een gevoel van onvrede onder de eerste mensen die met de console aan de slag mochten gaan: de visie van Sony was nog niet geheel duidelijk. Gelukkig waren er ook sterke, nieuwe titels voor de console die wel hoge ogen gooiden: Assassin’s Creed, Heavenly Sword en Resistance: Fall of Man. Interessant is dat de PlayStation 2 de enige ‘current-gen’ console op de vloer was en stiekem nog steeds op toffe games kon rekenen. Denk aan God of War II en Guitar Hero II. Echter:  Grand Theft Auto IV werd op de beurs aangekondigd door Microsoft, waar de serie voorheen altijd eerst verscheen op Sony’s systemen. De E3 was in 2007 een twijfelachtige beurs. Tenminste, als we over een beurs mogen spreken. Het gerucht ging dat de E3 gestorven was en nooit meer terug zou komen. Gelukkig bleken de geruchten niet helemaal waar te zijn. Het evenement werd wel veel kleiner, intiemer en met veel minder deelnemers. En voor het eerst sinds 1997 werd de E3 niet gegeven in het Los Angeles Convention Center maar in de Barker Hanger in Santa Monica. Dit, inclusief de sessies in omliggende hotels, maakte duidelijk dat de E3 niet meer was wat het was. Sony had Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, Killzone 2 en de reveal van Infamous. Daarnaast was er een klein spelletje aanwezig dat de creativiteit van gamers groots aan moest spreken: LittleBigPlanet. Ook was het dit jaar dat Sony hard op sociaal in ging zetten met PlayStation Home. Hoewel het klachten bleef regenen na de E3 van vorig jaar deed het de ESA (de organisatie achter de beurs) helemaal niets. De E3 van 2008 werd wederom klein gevierd, al was het dit keer wel weer in Los Angeles, met maar één hal en kleinere booths om ruimte te besparen. Het deed de sfeer weinig goed: dit was nog steeds niet de E3 waar we zo van hielden. Er waren maar 5000 bezoekers, de minst bezochte E3 ooit. Sony toonde Resistance 2, Killzone 2, inFamous en wist de saaie gedeeltes van de persconferentie (financieel aspect) op te leuken met een LittleBigPlanet demo. Op het einde van de presentatie werd een teaser gegeven voor God of War 3. Final Fantasy, ondertussen een typische Sony-titel, zag de aankondiging van deel XIII op de Xbox 360.

Gelukkig mocht de E3 in 2009 weer de E3 zijn. Weg waren de kleine hallen van vorige jaren. Weg waren de afspraken in kleine hotelkamers. Deze E3 bracht spektakel op een grote manier, zoals gamers verlangen van de beurs. The Los Angeles Convention Center werd tot de nok toe gevuld met nieuwe ontwikkelingen en games. Voor de grote consoleboeren stond de E3 voor bewegen. Sony onthulde hun eigen Wii-remote in de vorm van de PlayStation Move in combinatie met een nieuwe versie van hun camera, de PlayStation Eye. PlayStation introduceerde hier ook de PSP Go, een compleet nieuwe versie van de PSP waar geen disk meer in kon, maar games exclusief gedownload konden worden. Het systeem werd een grote flop. In 2010 introduceerde Microsoft de Kinect, had Nintendo de 3D en bij Sony werd Twisted Metal getoond, waarna Portal 2 snel volgde. Daarna was het de beurt aan InFamous 2, Invizimals en God of War: Ghosts of Sparta, LittleBigPlanet 2 en PlayStation Plus, het antwoord op Xbox Live. Een jaar later, tijdens de persconferentie van Nintendo in 2011, werd de Wii U geïntroduceerd. Nintendo ging erg sterk met de 3DS. Maar Sony had een antwoord: de PlayStation Vita. Indrukwekkende beelden van Street Fighter X Tekken, Uncharted: Golden Abyss en Ruin moesten gamers overtuigen om weer van Sony te gaan houden. Het bedrijf had een gigantische imagoschade opgelopen vlak voor de E3 na een grote fuck-up rondom PlayStation Network. Uncharted 3, Resistance 3, Bioshock Infinite, Sly 4, Starhawk en NBA 2K12 moesten de pijn in de wonden wat verzachten. Want fouten worden gemaakt, ook door grote bedrijven, iets wat Sony in 2012 bewees tijdens de E3. Wonderbook zal de grote namen bij Sony nog steeds rillingen geven. Een tool om boeken lezen interessanter te maken is een tof idee, maar de demo die Sony gaf ging helemaal fout en was niets meer dan dodelijk saai. Zonde, aangezien het project in samenwerking was met J.K. Rowling, de vrouw achter Harry Potter. Gelukkig had Sony meer meegenomen naar Los Angeles om ons wel op het puntje van de stoel te houden. Beyond: Two Souls, PlayStation All-Stars Battle Royale, God of War: Ascension, Assassin’s Creed III, Far Cry 3, en The Last of Us zijn niet de minste titels geweest

Tijdens E3 2013 besloot Nintendo het anders aan te pakken. Geen grote persconferenties meer, maar een klein event in Los Angeles en een uitgezonden Nintendo Direct op het web om nieuwe software aan te kondigen. Gelukkig bleven Sony en Microsoft wel trouw hun conferenties geven. Microsoft toonde de Xbox One en maakte een valse start; iets waar Sony handig op in wist te springen. Tijdens deze E3 werd de PlayStation 4 ook onthuld, een dag nadat Microsoft haar console aan de wereld liet zien. De PlayStation 4 zou voor honderd dollar minder dan de Xbox One in de markt worden gezet. Dat was niet de enige steek richting de Amerikanen: een filmpje waarin uitgelegd werd hoe je een PS4 spel uitleende aan een vriend ging massaal de wereld over. Infamous: Second Son, The Order: 1886 en Killzone: Shadow Fall waren de games die visueel het meeste opvielen. Voor de PlayStation 3 werden titels als Gran Turismo 6, Beyond: Two Souls en The Last of Us onthuld. Tijdens de E3 van 2014 zette Sony opnieuw de aanval in. Sony wist hard in te zetten op Destiny en liet weten dat de game gebundeld ging worden met de PlayStation 4. Een harde diss richting Microsoft die voorheen alles exclusief van Bungie op hun systeem hadden. Bloodborne, LittleBigPlanet 3, Uncharted 4: A Thief’s End, Grand Theft Auto V, Dead Island 2, No Man’s Sky, Mortal Kombat X, Far Cry 4, Batman: Arkham Knight en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain zorgde ervoor dat Sony misschien wel de meest indrukwekkende conferentie in jaren had. Ook werd Powers, een tv-serie voor PlayStation bezitters aangekondigd. Interessant is dat Microsoft dit jaar een exclusiviteitsdeal rondom Rise of the Tomb Raider aankondigde, een serie die voorheen altijd op PlayStation te vinden was.

Het jaar 2015 was een goed jaar voor Sony tijdens de E3, maar geen memorabele. Ja, er waren toffe titels aanwezig. Sony toonde voor het eerst in een lange tijd opnieuw The Last Guardian en bracht Horizon: Zero Dawn, Hitman, Dreams, Firewatch, Destiny: The Taken King, Shenmue III, No Man’s Sky, Batman: Arkham Knight, Black Ops III en Uncharted 4 onder de aandacht. Knaller was de remake van Final Fantasy VII. Het was echter Bethesda, die dit jaar voor het eerst een persconferentie had, die de show stal. Dishonored: Definitive Edition, Dishonored 2, The Elder Scrolls: Legends, Doom, Battlecry en Fallout Shelter werden gepresenteerd, maar iedereen begon te kwijlen bij de lange gameplay video’s van Fallout 4. De E3 van 2016 was interessanter voor kamp Sony. Sony toonde nieuwe hardware, de PlayStation VR, een virtual reality-bril voor de PlayStation 4. Om deze gadget te supporten werd hoog ingezet met Batman: Arkham VR en Star Wars Battlefront X-Wing VR. Wat insloeg als een bom was een releasedate voor The Last Guardian en het feit dat er een remake ging komen van de eerste drie Crash Bandicoots. God of War, Resident Evil 7, Death Stranding, Days Gone en Spider-man sloten de conferentie af. Het jaar 2017 opende Sony haar E3 met live gespeelde Indiase muziek. Achter de muzikanten was een muur aan water te zien die in verschillende vormen naar beneden kwam. De sfeer werd duidelijk goed gezet door Sony en we kregen direct de eerste beelden te zien van Uncharted: Lost Legacy. Die werden direct opgevolgd door een trailer van de eerste DLC voor Horizon: Zero Dawn, The Frozen Wilds. Verder was er tijd voor Days Gone, waarbij acteurs boven het podium opgehangen werden. De aankondiging van de remake van Shadow of the Colossus liet menig hartje kloppen en de vele VR-games deden het goed. Toch waren het God of War, Detroit: Become Human en Spider-Man waar iedereen het over had. Hoewel het een goede conferentie was toonde Sony niets nieuws, had geen data voor games en The Last of Us schitterde door afwezigheid. ‘Meer van hetzelfde’ was het grootste stukje kritiek.

Ook dit jaar is Sony weer massaal aanwezig tijdens de E3. Met de PlayStation 4 (Pro) die de marktleider is qua console weet Sony dat ze goud in handen hebben. God of War is inmiddels te koop, alle ogen zijn gericht op The Last of Us 2 en Spider-Man. Verbaas ons, Sony!

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.