Deep Down Preview

Deep Down Preview

Lang, lang geleden waren er verhalen over draken, magiërs, monsters en andere wezens en gespuis. Deze verhalen waren niets meer of minder dan verzinsels. Leuk om het volk mee te vermaken en nog leuker om kinderen mee bang te maken. Stel nu dat deze verhalen eens echt zouden zijn. Stel dat deze verhalen voorspellingen zijn. Niet voor jaren geleden, maar voor in de toekomst. Legendes en mythen die tot leven komen, omdat het zo hoort volgens de voorspelling. Onmogelijk? De mensen in Deep Down denken er anders over.

Deep Down is een MMORPG waarin je begint te spelen in New York. Niet in het heden, maar in het jaar 2094. Verspreid over de wereld liggen magische teleporteerkristallen. Deze kristallen kan je aanraken, waardoor je naar het verre verleden gaat om draken in de pan te hakken en rijkdom te vinden. De legendes en mythen komen misschien wel uit het verleden, maar de koene ridder en angstloze strijders komen uit de toekomst. Jij, als hippe New Yorker die nergens bang voor is, trekt een flink harnas aan om verschillende monsters te slaan, schoppen, duwen en uiteindelijk doden. Waarom zou je dit niet willen doen? Het is levensgevaarlijk, doodeng en je hebt geen idee wat je gaat aantreffen. Natuurlijk staan al deze dingen in verband, dus heb ik eigenlijk slechts één argument: het is gevaarlijk. Ik heb er een stuk meer om het wel te doen: je kunt rijk worden, je ziet draken, je vermoordt draken, je hebt een harnas aan, het is spannend en je kan over plassen, want er is niemand die je ziet. Ik zou het sowieso doen. Ik eet die uit de kluiten gewassen hagedissen rauw, zonder glaasje melk.

Als we het puur over de game hebben, dus eventjes niet speculeren, is er nog weinig informatie, behalve wat ik net verteld heb over de plaats en tijd. Wat we wel weten, klinkt als een mooie belofte. De hele game draait op een gloednieuwe engine, de Phanta Rhei engine. Capcom’s nieuwe trots voor de next-gen. We gaan het meemaken. De eerste beelden die de engine op het beeldscherm weet te toveren zien er in ieder geval goed uit. Zie bovenstaande video van Deep Down voor de lichtinval, de huid van de monsters en het ontploffen van bommen.

Waar ik mij wel meteen druk om maak na die beelden is de afwisseling in de game. Je ziet een hele hoop ogres rondlopen, een aantal standbeelden en de enkele draak die je ook van de trailer kent. Dat zijn de vijanden, waardoor ik vrees dat de game al snel eentonig wordt. Weer een standbeeld dat vuurpijlen afschiet, weer twee ogres die je eerst in hun knie steekt om ze vervolgens in hun oog te steken. Vervolgens ben je bij de draak en dan kan je wel wat trucjes uit je arsenaal halen. De video is natuurlijk een demo, maar ik hoop dat het geen afschildering gaat worden van de rest van de game.

Toch zijn er ook een aantal goede dingen in de video te zien, afgezien van de grafische pracht. Het neersteken van varkens ziet er zeer gelikt uit. Je kan met je L2-knop je speer mikken en met je R2-knop steken. Hierdoor kan je kiezen waar je wilt steken en in de video lijkt het nog uit te maken ook. Zo kan je bij verschillende vijanden, als die er zijn, altijd hun zwakke plek vinden en blootleggen door eerst een prikje te geven in zijn voet. Ook kan je aanvallen afweren op een leuke manier. Richt waar het wapen van de vijand heen zwaait en sla met je speer tegen het wapen aan. Hierdoor is een schild niet meer nodig en het ziet er ook nog onwijs stoer uit wanneer je het doet. De magie/technologie die je vooral in zijn werk ziet bij het gevecht met de draak, ziet er ook interessant uit. Zet de tijd stil, gooi vuurbommen, gooi met ijs, zet een schild neer en nog meer ongein. Klinkt als potentie voor een goede game.

Denk je dat ik er al ben met mijn argumenten? Think again! Deep Down is namelijk gratis. Ook al klinkt gratis leuk in de oren; ik heb veel negatieve ervaringen met ‘gratis’ games. Sterker nog: de enige game die gratis echt leuk is, is een MMORPG die zich in een postapocalyptische setting afspeelt (Fallen Earth). Bij andere games moet ik meestal betalen om te winnen of om op een normaal tempo een niveau omhoog te gaan. Allemaal oneerlijke middelen, waardoor de game eigenlijk niet gratis is. Bij Fallen Earth was het betalen puur cosmetisch of voor een extra personage, verder is de gameplay hetzelfde. Ik hoop dat Capcom dit ook weet te doen met Deep Down. Ik ken Capcom al een tijdje en ik kan je vertellen: er zijn twijfels aanwezig (de grapjes van on-disc DLC bijvoorbeeld). Misschien is de game wel één grote tech-demo, of misschien is dit een geweldige, gratis game om ons alvast op te warmen voor Deep Down 2. De tijd zal het leren.

Deep Down is een game met potentie. Veel potentie. Ik zie helaas ook veel dingen die fout kunnen gaan. Eentonigheid, mogelijk betalen om te winnen en misschien komt de game helemaal niet uit in Europa (ook al denk ik het wel). Er kan gelukkig nog veel meer goed gaan: de game ziet er prachtig uit, de gameplay lijkt origineel, online met je vrienden, gratis en de setting van de toekomst klinkt ook wel erg interessant. Deep Down is een game die mij vanaf de aankondiging bezig weet te houden, sterker nog: ik heb de PlayStation 4 gekocht, deels omdat Deep Down er zo tof uitzag. Als de game ook maar half zo goed wordt als ik hoop, krijgen PlayStation-bezitters een geweldige exclusive in huis.