Treed nader, Guardian of the City. Ervaar de belangrijkste dag van je leven. Vanaf deze dag ga jij een onderdeel worden van een groter geheel. Je bent de laatste beschermer van ons ras. Onderga je lot, beleef je Destiny.
Wanneer een ontwikkelaar als Bungie aangeeft met een nieuw, groot project bezig te zijn, dan weet het meteen menig oor te spitsen. Bungie heeft met Halo: Combat Evolved (en vier vervolgen) zichzelf bewezen als een studio van hoge kwaliteit. Een studio die gameplay en verhaal op sterke wijze met elkaar kan verweven zonder op belangrijke punten in te moeten leveren. Het maakte van Halo de miljarden-franchise die het vandaag de dag is en het zette het merk Xbox definitief op de kaart. Nu Halo een gesloten boek is kijkt Bungie verder. Een multi-platform titel die tien jaar lang interessant moet blijven is het resultaat.
Destiny speelt zich zevenhonderd jaar in de toekomst af in een post-apocalyptische omgeving vlak na de nieuwe Gouden Eeuw, een tijd vol met exploratie, vrede en technologische vooruitgang. De mensheid heeft verschillende planeten gekoloniseerd in het zonnestelsel. Een gebeurtenis die bekend staat als ‘the Collapse’ heeft ervoor gezorgd dat de koloniën op een mysterieuze manier uiteen zijn gevallen. Het zorgde voor het einde van de Gouden Eeuw en liet de mensheid achter op de rand van uitsterving. De enige overlevenden (zover het bekend is) zijn de mensen die op aarde achter zijn gebleven. Zij vonden hun bescherming in ‘the Traveller’, een wit, bolvormig hemellichaam wiens verschijning eeuwen eerder de mensheid de ruimte in wist te laten gaan. The Traveller zweeft nu bewegingloos boven de laatste menselijke stad op de ooit zo mooie planeet en in zijn aanwezigheid creëert hij de ‘Guardians of the City’, de laatste beschermers van de mensheid welke gevoed zijn met immense krachten.
Bij de eerste poging om de mensheid weer te laten groeien als ras na the Collapse bleek al snel dat vijandige, buitenaardse wezens de oude koloniën bezet hebben. Het is hun doel om de laatste stad van onze beschaving aan te vallen om niemand levend achter te laten. Jij bent een Guardian of the City en krijgt de taak om op onderzoek uit te gaan in het zonnestelsel en het gevaar uit te schakelen voordat het menselijke ras geheel uitgestorven is. Het is dan ook jouw reis, samen met die van duizenden andere spelers (die ook de rol van een Guardian op zich nemen) die centraal staat in Destiny. Tijdens het creëren van jouw personage zijn er verschillende rassen om uit te kiezen. De Mens, een stoer en ongecompliceerd personage, de Awoken, een mooi, exotisch maar mysterieus ras en de Exo, sinister, krachtig en onvermoeibaar.
Wederom beperkt Bungie zich in haar verhaal niet tot een kleine schaal. Het universum is je speeltuin in een speelbare wereld die Halo ver achter zich laat. Ambitieus is het beste woord om de game te omschrijven. Toch, in haar basis is Destiny een gigantische open wereld waarin duizenden spelers tegelijk hun ding doen. De term ‘shared world shooter’ is al vaker gevallen wanneer er gesproken wordt over Destiny. Evenals het woord ambitieus. De diverse planeten die je kunt onderzoeken komen helemaal tot leven. Gebeurtenissen in de game die vooraf niet gepland zijn door de ontwikkelaar kunnen een groot effect hebben op de wereld en op de spelers. De vijand kan besluiten aan te vallen in een gedeelte van het spelgebied, waarna alle spelers in die zone samen moeten werken om de invasie af te slaan. Je kunt er ook voor kiezen om weg te lopen of toe te kijken hoe anderen het probleem oplossen. Maar waarom zou je?
Net als in MMO’s (wat Destiny absoluut niet is volgens Bungie) is het zaak om jezelf steeds te gaan verbeteren. Dit doe je door nieuwe stukken kleding te vinden in de wereld om je heen. Beleef verschillende queesten waardoor je personage groeit, meer kennis vergaart en een betere affiniteit krijgt met de wereld om hem heen. Dode vijanden laten loot achter, resulterend in sterkere bewapening, krachtigere magie of beter armor. Interessant is het feit dat een wapen met je mee groeit wanneer je dit vaker gebruikt. Steeds speel je nieuwe onderdelen voor het wapen vrij waardoor de schade richting vijanden steeds groter zal zijn. Echter, de kans is groot dat je snel een wapen tegen gaat komen wat toffer is dan hetgeen je in je handen hebt. Het is aan jou om te gaan bepalen hoe je speelt, wat je gebruikt en hoe je dit toe gaat passen.
Destiny gaat niet zomaar een game worden. De voortekenen zijn goed. Bungie is een ontwikkelaar die zich niet wil binden aan releaseschema’s van uitgevers maar een game pas uitbrengt wanneer deze compleet is. In de komende maanden zullen er dan ook flink wat nieuwe video’s en informatie naar buiten gebracht worden zodat iedereen later dit jaar als Guardian op één van de vele planeten rond aan het rennen is. Ik kan niet wachten.
Het is op negen september dat jouw Destiny gaat beginnen. De dag dat jouw leven gaat veranderen en jij je in gaat zetten voor al het menselijke leven in het universum om je heen. En je zult niet de enige zijn. De hype rondom Destiny is enorm en de fanbase is nu al in groten getale aanwezig. En als er één studio is die deze hype na kan komen, dan is het Bungie wel. Dat hebben ze vaker gedaan…