Diablo III: Rise of the Necromancer Review

Diablo III: Rise of the Necromancer Review

Diablo III. Een game waar ik behoorlijk wat uren in heb gestoken. Eerst tijdens de originele release op mijn Mac, daarna de gehele game nogmaals gespeeld op de Xbox 360. En later gewoon opnieuw begonnen met Diablo op de Xbox One. De game heb ik dus drie keer in mijn collectie; je zou dus kunnen stellen dat ik best wel wat liefde voor deze game heb. Nu, jaren na de originele release (de game verscheen in 2012), brengt Blizzard een nieuw stuk DLC uit. Tijd om die Xbox One weer aan te gooien…

Het mooie aan een bedrijf als Blizzard is dat ze een game gigantisch lang ondersteunen. Daardoor zijn eigenlijk alle ‘recente’ games nog steeds speelbaar. Kijk naar World of Warcraft, StarCraft II en Hearthstone. Door steeds nieuwe updates te brengen blijven ze de games opnieuw leven in blazen. Dat dit soort spellen vele jaren na de release nog steeds gespeeld worden is een prachtig voorbeeld van hoe Blizzard met haar games om blijft gaan. Diablo III is geen andere. Eerder verscheen natuurlijk al een officiële uitbreiding (Reaper of Souls), maar door middel van vele patches en content updates is de game gigantisch gegroeid en oneindig speelbaar. En let wel, behalve die uitbreiding is alles steeds gratis geweest. Nu, met de Rise of the Necromancer uitbreiding, vraagt Blizzard toch wat van je geld. En dat is helemaal niet erg. Het zorgde er zelfs voor dat ik de game weer helemaal van voor af aan begon te spelen.

De Necromancer is alweer de zevende speelbare klasse in Diablo III. Een compleet nieuw personage (die sterk doet denken aan Diablo II) met eigen opties, skills en mogelijkheden. Het zorgt voor een compleet nieuwe manier van spelen. Wanneer je leermeester Ordan leert over de Fallen Star die de doden in Khanduras weer terug tot leven brengt, wordt jij op pad gestuurd om de levende doden terug het graf in te krijgen. De balans tussen leven en dood is totaal afwezig en het is aan jou om dit te herstellen. Een grote, zware queeste, maar gelukkig is de Necromancer klaar voor deze taak. Het spelen met de dood is dan ook perfect aan de Necromancer besteed. Aanvallen die bestaan uit het oproepen van een leger ondode minions voelt namelijk heerlijk aan. Ook qua aanvallen past de Necromancer precies in het beeld dat ‘ie met zich mee nam in Diablo II. Echter, Blizzard heeft er voor gezorgd dat het geen kopie is van dat personage.




Het is namelijk aan jou om te bepalen hoe je met de Necromancer speelt. Hoewel de klasse zelf natuurlijk bepalend is tijdens je gameplay, kun je, net zoals in de andere klassen die Diablo III heeft, zelf bepalen waar je krachten gaan liggen. Ga je voor een Necromancer die het vooral van de mêlee moet hebben, of maak je vijanden liever van een afstand af, bijvoorbeeld? Het is dan bepalend in de skill tree om de juiste vaardigheden te ontwikkelen. Het zorgt er wel voor dat de Necromancer voor iedereen interessant is. Ik heb bij voorkeur altijd ranged-personages. In World of Warcraft speel ik het liefste met mijn Hunter. De Demon Hunter in Diablo III is duidelijk ook het meest gespeelde personage. Daarom is het tof dat Blizzard de keuze bij jou laat. Maar hoe je ook kiest, wat je ook bepaalt om te spelen, de Necromancer is een hele leuke klasse om onder de knoppen te hebben. Het managen van je resources tijdens het spelen gaat dieper dan voorheen (en brengt een extra uitdaging) en zorgt voor een andere kijk op vele gevechten die komen gaan.

Naast de Necromancer krijg je met deze DLC nog verschillende andere objecten. Denk aan een huisdier die met je mee kan tijdens je avonturen, vleugels om op je rug te plakken, twee Stash tabs, een nieuw portretframe, een banner en sigil en, wanneer je de game op de PC of Mac speelt, twee character slots. Dingen waar je de DLC niet voor aan gaat schaffen. Het is duidelijk dat de Necromancer de hoofdattractie is. Echter, de stempel ‘character pack’ durf ik het niet te geven. Daar gaat het net wat te diep voor. Want weet wel, Blizzard heeft alles op alles gezet om dit personage net zo’n groots verhaal te laten beleven als de overige klassen die in de game zitten. Met eigen tussenfilmpjes, eigen ingesproken teksten, nieuwe loot en legendary items, inclusief nieuwe exclusieve kledingsets, voelt het alsof de Necromancer altijd al onderdeel is geweest van Diablo III. En dat is, zolang na de release, best een indrukwekkend gegeven. Toch had ik graag gezien dat Blizzard ook een extra act aan de game toegevoegd had. Een nieuw stuk verhaal zodat je echt nieuwe content toe kunt eigenen met de Necromancer. Daar is echter niet voor gekozen.

Wanneer je Diablo III hebt gespeeld en altijd op zoek bent geweest naar een reden om terug te keren, dan is de Necromancer DLC precies dat. De klasse brengt leuke nieuwigheden met zich mee terwijl het toch erg vertrouwd zal voelen bij spelers van Diablo II. De vijftien euro kostende uitbreiding kan je in potentie weer honderden uren gameplay op gaan leveren. Ik ben in ieder geval weer veel in Sanctuary te vinden…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.