Disney Magical World Review

Disney Magical World Review

Wat is er nu leuker voor een kind dan samen met Mickey op de foto gaan, mooie kleding te passen in Katrien’s boetiek en samen met Donald te gaan vissen. In Disney Magical World kan dit allemaal!

Het spel begint met een reis naar Castleton, een stad waar je Mickey en zijn vrienden kan ontmoeten. Zo zijn Pluto, Goofy, Donald, Minnie en vele andere personages te vinden in deze magische wereld. Je kunt met ze praten en met ze op de foto gaan. Daarnaast kan je kaarten van ze verzamelen door ze te begroeten. Elk personage heeft meerdere kaarten tot zijn of haar beschikking dus het is belangrijk om ze keer op keer te bezoeken en te kijken of de Disney personages een nieuwe hebben. In de proloog, welke zich geheel bevind in Castleton, wordt uitgelegd hoe het spel werkt. Door ‘Happy Stickers’ te verdienen leer je het spel kennen. De uitleg is terug te vinden in het menu, wat vrij prettig is als je nog eens terug moet lezen wat nou precies te bedoeling was. Hoewel kinderen waarschijnlijk niet alles terug gaan lezen is het een prettige toevoeging voor ouders om zo nu en dan even te helpen.

Wanneer je de proloog uit hebt gespeeld is het tijd om opzoek te gaan naar andere plekken. Het verhaal stopt namelijk niet in Castleton. Disney Magical Worlds heeft meerdere werelden die je kan bezoeken. Je kunt naar de wereld van Assepoester, Aladdin, Alice in Wonderland en Winnie de Pooh. Je speelt deze vrij door stickers te verdienen in Castleton. De stickers kan je verdienen door verschillende activiteiten uit te voeren. Zo moet je bijvoorbeeld verschillende soorten vissen vangen, kleding maken, mensen helpen en meubels maken.

Kleding en meubels maken is vrij makkelijk, je verzameld de benodigde spullen en de Disney personages doen de rest. Spullen verzamelen kan je doen door rond te lopen in Castleton en ze op te pakken. De dingen die je kunt oppakken glimmen waardoor het makkelijk is om ze te vinden. Elke keer komen deze spulletjes terug op dezelfde plek, nog een extraatje waardoor het makkelijk is gemaakt voor kinderen. Bij het vissen komt net wat meer kijken waarbij je op tijd de A-knop in moet drukken zodat de vissen niet ontsnappen. Niet alle mini-games zijn even makkelijk. Zo heb je een dansspel waarbij je het perfecte ritme moet houden om de maximale score te bereiken. Zelfs ik, als volwassene, heb mijn best moeten doen om dit perfect uit te voeren.

Daarnaast heb je een café waarin je klanten tevreden moet houden door etenswaren te maken en je café leuk in te richten. Het café is een leuke toevoeging maar je moet zelf in de gaten houden hoe het draait. Wanneer je vergeet naar je café te gaan kan het zijn dat het eten al een tijdje op is. Wat dat betreft was een mooie toevoeging geweest dat je hier een herinnering voor zou krijgen. Dit zou het een stuk makkelijker maken. Vooral voor jonge kinderen die niet constant stil staan bij het feit dat je terug moet naar je café. In het café kan je titels verdienen en steeds verder groeien als baas. Je kunt dan meer etenswaren maken of bijvoorbeeld je medewerkers andere kleding geven.

Alle opdrachten die je krijgt; het vissen, spullen zoeken, zorgen voor je café, enzovoorts zorgen dat Disney Magic World een grote open wereld is. Hoewel dit zijn charmes heeft zorgt het er ook voor dat jonge kinderen de weg kwijt kunnen raken in de overweldigende speelplek. Wanneer het meer lineair zou zijn geweest zou het voor jongere kinderen makkelijker zijn. Nog een toevoeging zijn de spoken welke de werelden teisteren. Ze zitten in verschillende werelden en van Yen Sid krijg je je opdracht om ze weg te jagen. Je doet dit met een toverstok waarmee je ze kunt aanvallen. In deze minigame kun je daadwerkelijk je leven verliezen waardoor je opnieuw tegen de spoken moet vechten. Het spelletje is een leuke toevoeging omdat het een beetje ‘actie’ toevoegt. Een minpuntje is het feit dat het spel niet in het Nederlands is. Het is al moeilijk genoeg voor jonge kinderen om in hun eigen taal iets te lezen, laat staan in een andere taal. Wat ik dan ook verwacht van een kinderspel is dat het meerdere talen bevat en dat doet het, alleen geen Nederlandse taal.

Hoewel er een aantal punten zijn welke anders hadden gekund is Disney Magical World een leuk spel voor kinderen en liefhebbers van de animatiestudio. Je kunt er veel doen, de wereld is groot en je bent niet binnen een paar uur klaar. Niet alleen dat maakt het een leuk spel, maar het feit dat je Mickey mag ontmoeten maakt het sowieso een geweldig spel

[review pros=”+ Je kunt een groot aantal Disney personages ontmoeten
+ Veel verschillende mini-games” cons=”- Meerdere talen, maar geen Nederlands
– Voor jongere kinderen had het meer lineair mogen zijn” score=60]