De koude maanden zijn weer aangebroken en er zijn ons weer een hoop games om de oren gevlogen. Genoeg om te spelen zou je zeggen, maar niets blijkt minder waar. Ik heb namelijk een groot aantal games die dit najaar zijn uitgekomen in mijn bezit en op het merendeel van deze games ben ik al uitgekeken. Hoe komt dit? Dit is de vraag die ik mijzelf elke dag stel en die jij jezelf misschien ook eens zou moeten stellen. Waarom is een game niet leuk? Waarom heb je het na vijf of acht uur al gehad met een game van 60 euro? Persoonlijk heb ik mijn antwoord op die vraag gevonden en natuurlijk ga ik aan jou vertellen waar ik last van heb en waarom ik er last van heb. Met andere woorden: ik ga ouderwets zeuren.
Een OD aan DLC
Tegenwoordig koop je games voor ongeveer 60 euro. Soms wat minder, maar een volwaardige game kan je nergens vinden voor minder dan 40 euro. Met zo’n investering wil je ook wel waar voor je geld. Het is dan ook een nare verassing als je erachter komt dat het schijfje voor je console of PC slechts een uitgebreide demo is. Voor 60 euro krijg je soms de basis van de game, af en toe slechts de fundering van een game. Je leert hoe het werkt en een aantal weken later, als je alles al kent van de game, kan je je ervaring verbeteren door nog eens 20 euro te besteden aan DLC. Of met andere woorden: 20 euro voor vier nieuwe maps.
https://www.youtube.com/watch?v=0GJmO1hh4sg
DLC is tegenwoordig ook niet meer wat het vroeger was, uitzonderingen daargelaten (denk hierbij aan bijvoorbeeld The Witcher, Dying Light en Bloodborne). DLC is nu een map pack of twee, of een aantal nieuwe dansmoves of emoticons. Soms is de DLC wel goed, maar voldoet de originele game niet aan de eisen. Destiny is zo’n game. Een game waar we tien jaar zoet mee kunnen zijn, als we maar bereid zijn er elk jaar 40 euro voor te betalen. Want als je een DLC-pakket overslaat, heb je helemaal niets meer aan de game zelf. Andere games doen er nog een schepje bovenop en schrappen de singleplayer uit de game. Je krijgt alleen maar een aantal multiplayer-modi. Daarbij krijg je slechts twee handenvol maps en verder houdt het wel een beetje op. Wil je meer dan deze twee handenvol maps? Dan mag je betalen, per DLC of per season pass. Met een beetje pech ben je voor een beetje game al snel 120 euro kwijt en dat is belachelijk. Games die zich hier in ieder geval schuldig aan maken? Evolve, Star Wars: Battlefront, Rainbow Six: Siege en vele anderen.
Microtransacties ten overvloede
Het is dat ik nooit scheld in artikelen, maar als je dit doet verdien je het als uitgever dan wel ontwikkelaar om op het matje geroepen te worden door hardwerkende gamers. Leg maar eens uit wat je jezelf in je hoofd haalde. Dat microtransacties een onderdeel zijn van mobiele games, snap ik. Dat microtransacties bij gratis games zitten, snap ik. Maar bij AAA-games waar je de volle pond voor neerlegt? Ga heel snel weg. Dat valt niet goed te praten en moet je eigenlijk ook helemaal niet willen. Verdient een ontwikkelaar anders niet genoeg geld aan zijn of haar games? We hebben net al vastgesteld dat een game voor 120 euro de deur uit kan gaan. Om daarbij nog microtransacties te doen? Schandalig.
Ik had het half niet zo schandalig gevonden als deze microtransacties puur voor cosmetische dingen waren, maar je krijgt er ook XP-boosters bij, meer in-game geld of betere wapens. Dat klinkt als pay to win en dat hoort niet te kunnen. Ubisoft is hier ook zeer goed in en weet deze microtransacties zelfs in games als Assassin’s Creed te verwerken. Het is natuurlijk duur om een game te maken, maar als Rockstar, Bethesda en CD Projekt Red het wel kunnen voor 60 euro, waarom kan een EA of Ubisoft dit dan niet?
Honderden bugs bevriend met patches
Laten we zeggen dat je je hier nog niet aan irriteert en voor bijvoorbeeld 120 euro een game bestelt. Bij deze bestelling krijg je een bonus, omdat de game nog niet uit is, een season pass en een uniek wapen waardoor de multiplayer voor jou een eitje wordt. Na twee weken krijg je de game eindelijk binnen. Je handen jeuken al en je stopt het schijfje snel in je console of PC. Klaar om te gamen. Je wilt beginnen, je ruikt het slagveld al bijna, en dan: een patch van één gigabyte voordat je aan de slag kan. Daar gaat de rush, daar gaat de adrenaline en daar gaat de lol. Je loopt weg en pakt er maar een biertje bij, dit kan nog wel even duren.
Hierna wil je dan eindelijk aan de slag met de game. Na deze patch zou de game goed moeten werken, toch? Niet dus. Vaak lopen games alsnog niet optimaal met regelmatig frame-drops, vreemde glitches en soms zelfs bugs zo erg dat je niet verder kan met de game. Andere keren zijn games totaal niet afgewerkt en nooit goed getest (Batman: Arkham Knight voor de PC, ik kijk jouw kant op). Dit is een grote misser van de ontwikkelaar en een grote misser voor de gamer. Wij hoeven hier geen genoegen mee te nemen. Nintendo doet dat bijvoorbeeld niet. De kwaliteitscontrole bij Nintendo is namelijk strenger dan bij elke andere ontwikkelaar.
Het gebrek aan vernieuwing
Elk jaar weer krijgen we dezelfde games. Hier is een vast rijtje waar we weer naar uit kunnen kijken, elk jaar weer: Call of Duty, Fifa, PES, Assassin’s Creed en Far Cry. Wat ontzettend spannend hè? Weet je wat het ergste is aan dit irritatiepunt? Zelf doe ik er ook weer aan mee. Stiekem vind ik het altijd weer leuk als de nieuwe Far Cry uitkomt en ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen hetzelfde hebben met eenn van de andere games die ik heb opgenoemd.
Wat nog erger is, is het feit dat er ook echt wel toffe games komen met nieuwe elementen. Games als No Man’s Sky, Wild en nog veel meer. Splatoon voor de Wii U bijvoorbeeld is een heel tof en uniek idee. Het is niet het erge dat deze games komen, maar het is erg dat wij het nooit zo spannend vinden als er een dergelijke game uitkomt. En voor een game die we allemaal kennen, kunnen we elk jaar weer in de rij staan wachten. In principe geeft de ontwikkelaar dus precies wat we willen, elk jaar weer, maar misschien niet wat we nodig hebben. En wat ik nodig heb, is een dijk van een game.
Wat ga ik dus doen deze koude maanden? Een aantal goede RPG’s spelen, maar soms heb ik ook gewoon zin in keiharde actie. Helaas is er iets met dit genre wat ervoor zorgt dat je zomaar 100 euro armer kan worden. Ik heb het daarmee gehad. Ik heb het er ook mee gehad dat de fans van dit soort games het opnemen voor de ontwikkelaar of uitgever en niet voor zichzelf. Geloof me, die ontwikkelaar en uitgever verdienen wel genoeg geld, wij zijn degenen die per uur betaald worden. Wij zijn de consument, en, zoals ik wel vaker zeg in mijn artikelen, wij kunnen het verschil maken. Fijne feestdagen allemaal!