E3: beloftes die nooit waarheid werden

E3: beloftes die nooit waarheid werden

De E3 zit er aan te komen, en dat wil zeggen dat we ons op kunnen maken voor een hoop toffe nieuwe aankondigingen. Het probleem met die aankondigingen is vaak dat ze een hoop hype opleveren, maar dat we vaak nog even moeten wachten totdat ze in de winkel liggen. Maar soms blijven we maar wachten. En daarna wachten we nog een beetje meer. En vervolgens komt datgene wat op de E3 met een hoop bombarie werd getoond nooit meer terug. Waarom? Dat weet helemaal niemand. Waar zijn deze aankondigen gebleven? Waarschijnlijk in de prullenbak. Of de hype hield totaal niet aan en het ‘briljante idee’ eindigde ergens in een magazijn. In dit artikel neem ik je mee op een trip down memory lane, de beloftes die nooit waar mochten worden…

De banaan-controller van de PlayStation 3
Als ik één ding belangrijk vind bij een nieuwe console, is het wel het design. En dan heb ik het niet alleen over het design van de console zelf, maar ook over het design van de controller. Dat is natuurlijk ook erg belangrijk, die controller moet goed in de hand liggen. Maar soms gaat er wel eens iets mis in het design van een controller. Zo kan ik me nog steeds niet voorstellen dat iemand bij Microsoft het ooit een goed idee heeft gevonden om een controller voor mensen met reuzenhanden standaard mee te leveren met de originele Xbox.





Maar goed, bij Sony kunnen ze er blijkbaar ook wat van. Daar zat iemand tijdens zijn of haar lunchpauze eens goed naar de banaan te kijken die op tafel lag. En verrek, daar zat misschien wel eens de nieuwe controller voor de PlayStation 3 in! We weten allemaal dat deze banaanvormige controller het niet heeft gehaald. Sony heeft op veilig gespeeld en is gegaan voor een doorontwikkeling van de DualShock die we al op de PlayStation en PlayStation 2 hadden. Maar het had niet veel gescheeld, of we hadden met een ‘banaan’ gespeeld. Zo werd het prototype controller namelijk wel gepresenteerd op de E3…

Wii Vitality Sensor
De Wii was in zijn hoogtij dagen natuurlijk een enorm succes, iedereen leek zo’n ding in huis te hebben. Dat kwam voor een gedeelte doordat er een hoop goede kwaliteitsgames op verschenen. Aan de andere kant kwam dat toch ook voornamelijk omdat iedereen het heel erg leuk vond om met een Wiimote in de hand aan het zwiepen en zwaaien te gaan. De Wii sprak niet alleen de hardcore-gamers aan, maar ook je tante, je oma en je hond kon er mee overweg.





Dat zorgde er ook voor dat er op de Wii-games verschenen die voor een breed publiek waren bedoeld. Zo was daar Wii Fit. Met echt gamen had het allemaal vrij weinig te maken, maar het zorgde er wel voor dat je op een leuke en makkelijke manier kon bewegen voor je televisie. Het Balance Board was een enigszins logische accesoire voor de game, daarmee werd onder meer je gewicht gemeten en daarop moet je je oefeningen doen. Maar de Vitality Sensor was eigenlijk een stapje te ver. Je zou je vinger in deze sensor moeten steken om vervolgens feedback over (voornamelijk) je hartslag te krijgen. Ook zou deze sensor er onder meer voor moeten zorgen dat je relaxter zou worden. Dat klinkt misschien een beetje ver gezocht, en eerlijk toegegeven was dat het ook wel. Deze sensor heeft het uiteindelijk ook niet gehaald.

Ubisoft Battle Tag
Met deze naam speel ik een beetje vals: Ubisoft Battle Tag is nooit helemaal geannuleerd, maar heeft nooit echt een enorme release gehad. Dat terwijl ook de Ubisoft Battle Tag een enorme klapper zou moeten worden. Ik had er – totdat mijn collega Bas van Dun mij er op wees – nog nooit van gehoord, dat terwijl ik mezelf toch als een behoorlijke gamekenner beschouw. Hoe dan ook, Ubisoft leek het een goed idee om laser gaming naar jouw huis te brengen. Het enige was je nodig had was een PC en een Battle Tag-kit. In deze kit zaten onder meer laserpistolen en van die vesten die je bij jezelf om moest doen.





En als ik heel eerlijk ben, eigenlijk is dat ook helemaal niet zo’n gek idee. Vroeger als kind heb ik best vaak een potje lasergaming gedaan, en dat was gewoon heel erg vet. Waarom zou je dat dan niet gewoon thuis willen doen? Blijkbaar was het toch niet zo’n groot succes, want Ubisoft heeft al snel de support voor de Battle Tag laten vallen. Ik heb de kits ook nog nooit in de winkel zien liggen in Nederland. Misschien wilde Ubisoft te graag de echte wereld met de gamewereld verbinden. Een Google-sessie leert echter dat er nog steeds een behoorlijke community is die ook zelf nieuwe modes bedenkt voor de Battle Tag.

Mis jij nog een aankondiging op de E3, waarbij jij nog altijd op zit te wachten? Laat het dan weten in de comments!

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.