Een game is meer dan zijn resolutie

Een game is meer dan zijn resolutie

Er gaat tegenwoordig bijna geen week meer voorbij zonder dat er een nieuwtje op de website verschijnt waarbij er iets te melden is over de resolutie van een nieuwe game. Meestal is de inhoud van zo’n bericht: Game X heeft een resolutie van 1080p op PlayStation 4 en een resolutie van >1080p op Xbox One. Overal op internet lees je dan reacties dat het een schande is dat de game op de Xbox One niet in Full HD te spelen is en vraagt men zich af of de PlayStation 4 dan inderdaad de krachtigste van de twee is. Waar komt dit ongenoegen vandaan? En waarom maken we ons ineens zo druk over de resolutie?

Een paar jaar geleden vroeg niemand zich af op welke resolutie een game zou draaien op zijn (nieuwe) console. Natuurlijk werd er wel gekeken naar de graphics, maar dat was meer om te zien hoe mooi het was. Of de game dan in 720p of 600p draaide maakte verder niemand iets uit. Dat we ons hier tegenwoordig wel mee bezig houden heeft een aantal oorzaken. Ten eerste is de HD-televisie nu écht ingeburgerd in de huiskamers. Ten tijde van de Xbox 360 en PlayStation 3 waren de platte televisies nog in opmars, maar nog lang niet in elk huishouden te vinden. Nu zijn ze betaalbaar geworden en is vrijwel elke televisie die je kunt kopen voorzien van een Full HD-scherm. Als gebruiker wil je de mogelijkheden van zo’n scherm maximaal benutten dus ga je opzoek naar HD-televisie, kijk je Bluray’s in plaats van DVD’s en wil je games die een hoge resolutie hebben. Net zoals bij televisies zijn we ons daarbij ook steeds meer bewust van de techniek in de apparaten die we aanschaffen. We weten tegenwoordig hoeveel geheugen onze smartphone heeft, welke processor er in onze pc zit en willen ook graag wifi op al onze nieuwe apparaten. We verdiepen ons meer in de mogelijke prestaties van onze apparaten en die mogen dan natuurlijk niet tegenvallen.

no images were found

Ik denk echter dat het onzin is om zoveel aandacht te geven aan zo’n (in mijn ogen) klein onderdeel van de presentatie van een game. Je zult mij niet horen zeggen dat de grafische kwaliteit van een game onbelangrijk is, want het is wel degelijk het eerste waar je een game op beoordeelt. Graphics zijn het eerste dat je ziet aan een game en de gameplay komt pas later aan bod. Toch is het overdreven om te vallen over een resolutie van bijvoorbeeld 900p in plaats van 1080p. Volgens mij zie je niet eens het verschil tussen deze twee resoluties, tenzij je een televisie van drie meter doorsnede hebt. En bij zo’n formaat moet je je afvragen of 1080p sowieso nog wel voldoet. Er worden in games zoveel meer technieken gebruikt die ervoor zorgen dat een game er ‘mooi’ uitziet. Kijk bijvoorbeeld eens naar het filmpje van GTA V waarin de PlayStation 3 versie wordt vergeleken met de PlayStation 4 versie. Daar zie je met name een verschil door betere textures en andere belichtingstechnieken. Dat staat dus los van de resolutie waarop de game draait.

Natuurlijk, ik begrijp ook wel dat als je zo’n (dure) next-gen console hebt gekocht je verwacht dat die het maximale resultaat kan bieden. Dan kan het een kleine telleurstelling zijn als blijkt dat ontwikkelaars het nog niet voor elkaar krijgen om hun game te laten draaien op de maximale resolutie van je tv-scherm. Wees echter niet getreurd: het is algemeen bekend dat ontwikkelaars tijd nodig hebben om een spelcomputer te leren kennen. Het duurt altijd enkele maanden/jaren voordat ze de rekenkracht maximaal weten te benutten. Nu zal het geen jaren duren voordat de games op de Xbox One op 1080p zullen draaien, maar ik wil even aangeven dat het altijd tijd kost om meer te kunnen doen. Blijkbaar heeft Sony zijn console zo ingericht dat ontwikkelaars makkelijk hun weg kunnen vinden en is dat bij de Xbox One iets lastiger. Het zal dus nog even duren voordat we weten welke van de twee consoles de mooiste games aan kan, maar dat is weer een hele andere discussie.

Het lijkt me dus beter om ons druk te maken over falende online-services en firstday patches dan om te kijken naar minimale verschillen in resoluties. Als je eenmaal helemaal opgeslokt bent in de gamewereld valt je dat echt niet meer op. Sowieso zie je het verschil pas als je de twee versies naast elkaar gaat draaien en welke gamer gaat dat nou doen? Mijn advies is dan ook: geniet van de game ongeacht op welk platform je hem speelt en geniet van de grafische pracht zonder op de resolutie-cijfertjes te letten.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.