F1 2020 review

Eefje gaat vol gas met haar eigen team in F1 2020

Nee, ik had bitter weinig met hele Formule 1 gegeven, wat is de fun van een stelletje multimiljonairs in gestroomlijnde bolides een resem rondjes te zien rijden? Dat veranderde echter toen stadsgenoot Stoffel Vandoorne aan de slag ging bij McLaren en er een heuse docu over het reilen en zeilen achter de schermen op Amazon verscheen. Toen ook Netflix van start ging met uitgebreide blikken achter de schermen te tonen met hun Drive to Survive reeks begon ik echt hooked te worden. Formule 1 komt in essentie inderdaad neer op miljonairs die rondjes rijden, maar er komt zo ontzettend veel meer bij kijken..van het trainen van de pit crews tot het tactisch rijden op de baan..dat ik er nu wel de aantrekkingskracht van in zie. Net zoals elke grote sport is het Formule 1 circus uiteraard stevig dooreen geschud door de Covid 19 pandemie, maar gelukkig hebben fans nu de game om te ervaren hoe het seizoen zou moeten zijn, met elk land en elke track aanwezig.

Je herkent een sterke, jaarlijkse, sportsgame als je tijdens het spelen niet het gevoel krijgt met een minimale update van de voorganger aan de gang te zijn. F1 2019 was een erg solide racer, maar was niet zonder de nodige minpuntjes die nu weggewerkt blijken te zijn. De A.I van tegenstanders die je vorig jaar nog wat graag van de baan duwde omdat ze dachten in Wreckfest te zitten en niet in F1? Die is nu volledig aangepast en voelt stukken realistischer. Strafpunten krijgen omdat je een onvermijdelijke tik tegen een andere wagen gaf? Nee, ook dat is nu aangepast. Het zijn op papier kleine tweaks, maar ze zorgen wel instant voor een game die veel leuker speelt. Het is echt geschift hoe hard die aanpassingen de game veranderen nu je niet langer moet opletten voor de A.I die als een tank zijn perfecte racelijn wil afleggen…je focus ligt nu helemaal op de track en hoe jij de wagen er zo snel mogelijk door die bochten kan jagen. Is de game plots makkelijker geworden nu? Nou, nee…Gemakkelijk zou ik de game op de default settings nooit echt noemen. Het gaat er echt om te weten hoe hard je de wagen kan pushen en track kennis. Weten wanneer je in de remmen moet en voluit en hoe je optimaal de bochten aansnijdt. Dit is het soort game waar oefening daadwerkelijk kunst baart, alleen is het dus een stuk minder frustrerend nu je niet meer om de haverklap van de baan geknald wordt.

Al de tracks zijn uiteraard weer van de partij in al hun gedetailleerde glorie en Spa Francorchamps is nog steeds een absoluut hoogtepunt, maar ook de twee nieuwkomers maken behoorlijk wat indruk. Hanoi in Vietnam is waarschijnlijk de meest uitdagende track uit de hele game omdat het net als Monaco een stratencircuit is, maar dan wel eentje die claustrofobisch nauw is met drieëntwintig erg technische bochten. Zandvoort is dan weer gewoon dikke fun net omdat het er eentje is waar je loeihard kan gaan en zelfs in de bochten nog momentum kunt houden. Het is dat soort variatie in de tracks die F1 boeiend houd. Tweaks aan het racen, twee toffe nieuwe banen..ja F1 2020 maakt een goede indruk met de vernieuwingen. Toch gaat Codemasters in dit deel nog een stap verder met de toevoeging van de My Team-mode. Het is in essentie een extra career-mode, maar in plaats van dat je de rol aanneemt van een coureur op zoek naar een zitje bij Red Bull of Ferrari zet je hier je schouders onder het gloednieuwe elfde team dat deel wil uitmaken van het duurste circus ter wereld. Het is in essentie een roleplaying game, maar dan met snelle wagens en verbrand rubber in plaats van dungeons en draken.

Je bent zowel de primaire racer als de manager van je team, wat betekent dat alle keuzes bij jou liggen. Van de naam van het team en het logo en de kleuren en de motor, de sponsors en de tweede driver tot de prestaties op de track, alles start en eindigt bij jou. Gaat het diep? Reken maar van yes. Je bouwt de wagen uit zoals je zelf wil door te investeren in wat het belangrijkste voor je is. Probeer je de kosten van de motor te drukken door het chassis lichter te maken? Probeer je tijdens de interviews die je doorheen het seizoen geeft het moraal van de diverse technische afdelingen te boosten? Alles wat je doet heeft uiteindelijk invloed op de prestaties van de wagen die je aan de start onder je kont krijgt. Laat ons stellen dat het belangrijk is om je aan het begin van de carrière wat nederig op te stellen. Niemand verwacht dat je meteen Scuderia Ferrari naar de kroon kan steken, om even Kendrick te quoten…bitch, be humble. In het begin kies je een sponsor die je net genoeg betaalt om te zorgen dat de wagen niet uit elkaar valt op de track, maar hoe meer je de doelstellingen haalt…hoe groter de cashflow wordt. In het begin moet je het stellen met een bescheiden engine en niet bepaald de teammates van je dromen, maar dit is dan ook geen one and done career mode. Het is echt de bedoeling om eerst wat te zwoegen en te ploeteren en af en toe te falen, om gestaag steeds beter te worden. Je bent de underdog die het in het eerste seizoen verrassend goed doet en zo de middelen verwerft om een betere auto en teamleden te verwerven op weg naar het podium. Red Bull heeft ook een jaar of vier moeten wachten voor ze het podium wisten te halen.

My Team is dus echt wel een behoorlijk veeleisende mode omdat het wat micromanagement vergt met de vele keuzes die je moet maken en het houden van practice sessions die je toelaten te investeren in research development, wat op zijn beurt dan weer klauwen vol geld kost dat je verdient door consequent goed te racen. Je hebt constant veel op je bord in deze mode wat het weliswaar een tikje intimiderend maakt, maar ook nogal verslavend en belonend. Als dat alles gewoon een beetje te veel is, dan ga je gewoon de Grand Prix in en kies je een bekende driver als Max Verstappen om even over het circuit van Silverstone te karren. Als je alle overdadigheid van de career van F1 2020 wegstript, dan hou je gewoon nog steeds een erg sterke racer over die je van quasi sim naar standje steunwieltje volledig naar je skill niveau in kan stellen in de settings. Er zit ook een uitgebreide multiplayer in de game, maar daar lijken sommigen meer botsautootje te willen spelen dan daadwerkelijk te racen. Als ik dat wou, dan zat ik nu wel nog de vorige game te spelen.

F1 2020 is het perfecte voorbeeld van hoe je een jaarlijkse sport game relevant kan houden. De aanpassingen aan de gameplay maken het een racer die veel fijner en realistischer aanvoelt dan vorig jaar en de maniakaal uitgebreide My Team mode staat garant voor tientallen uren diepgaand race vertier. F1 2020 is veeleisend op de best mogelijke manier.

• Het racen voelt beter dan ooit tevoren
  • My Team is een beest van een career mode
  • Formule 1 rijden in Zandvoort kan dit jaar enkel hier