Fable Fortune Review

De digitale kaartgames. Ik had er helemaal niets mee. Tot een kleine studio genaamd Blizzard me introduceerde in de wereld van Hearthstone. De kaartgame, gebaseerd op Warcraft, speel ik inmiddels al jaren. Sterker nog, het is de enige game die op mijn iPhone X staat, de enige game die altijd op mijn Mac geïnstalleerd staat. De kaartgame werd toegankelijk, leuk en uitdagend. En dat is precies wat Fable Fortune mij ook beloofde.

Hoewel een franchise als Fable niet zo hoog op mijn lijst staat als een serie zoals Warcraft (na 2500 uur World of Warcraft komt weinig in de buurt), heb ik de games in de franchise altijd met heel veel plezier gespeeld. De werelden, de humor, de sfeer, het sprak me vanaf het begin al aan. Toch, met Fable the Journey wist de serie van mij te vervreemden en het geannuleerde Fable Legends deed me helemaal niets. Na de sluiting van studio Lionhead had ik weinig hoop op meer Fable. Hoe tijden kunnen veranderen. Inmiddels gonst het van de geruchten rondom de studio achter Forza Horizon 3 en het mogelijk in ontwikkeling zijn van Fable 4 aldaar en dringt Fable Fortune zich op. Na een lange tijd in early access actief te zijn geweest is de kaartgame in de wereld van Fable inmiddels voor iedereen speelbaar. Geheel gratis, met de mogelijkheid om kaarten vrij te spelen of te kopen. Door mijn liefde voor Hearthstone keek ik uit naar deze release. Want wat mijn grootste gemis is bij Hearthstone? Het feit dat ik ‘em niet op mijn Xbox kan spelen, lekker onderuit gezakt op de bank. Iets wat Fable Fortune me wel gaf.

In z’n basis lijkt Fable Fortune dan ook gewoon een kloon van Hearthstone te zijn, gestoken in een Fable uiterlijk. De regels zijn grotendeels hetzelfde, de opzet is hetzelfde, het doel is hetzelfde. Met jouw deck aan kaarten speel je je tegenstander van tafel door zijn dertig healthpunten weg te halen. Met de gespeelde kaarten aan jouw kant bouw je een defensieve of agressieve stijl van spelen op. Wie het eerste zijn health op 0 heeft staan, verliest. De opzet is identiek. Echter weet Fable Fortune op sommige punten toch anders te zijn. Zo kun je jouw gold (je mana in Hearthstone) inzetten om kaarten neer te leggen, of juist om ze te verbeteren. Zo kun je elke beurt een kaart die op tafel ligt voorzien van ‘Guard’ waardoor deze kaart eerst aangevallen moet worden door je tegenstander. Pas wanneer deze kaart verslagen is, is de rest open voor aanval. Het lijkt op Taunt uit Hearthstone, maar waar daar een kaart Taunt moet hebben, kun jij hier elke beurt bepalen welke kaart je hier mee op wil gaan offeren. En dat brengt extra strategie met zich mee.

Een ander element is dat Fable Fortune ons queesten aan weet te bieden tijdens de gespeelde potjes. Tijdens het begin van je kaartgevecht kies je uit verschillende queesten. Denk bijvoorbeeld aan ‘speel een x-aantal kaarten’ of ‘speel een x-aantal kaarten die meer kracht hebben dan health’. Wanneer je zo’n queeste tot een goed einde brengt tijdens je potje kun je kiezen voor de Evil-kant of de Good-kant. Deze keuze is instrumentaal voor de upgrades die je verzamelt tijdens deze pot. Stel jouw basis aanval is dat je een unit creëert met één aanvalskracht en één health die niet meteen aan kan vallen, dan zal deze naar de keuze voor het goede voorzien worden van een upgrade waarbij een extra kaart je hand in verdwijnt. Kies je echter voor het kwade, dan zal de kaart net wat sterker zijn, maar mis je die extra kaart die je net weer andere voordelen op kan leveren. Je krijgt sowieso na het voltooien van zo’n quest meteen een extra gratis kaart toegespeeld die je in mag zetten. Je wordt als speler dus per behaalde quest sterker. En wanneer zo’n quest klaar is dient de volgende zich weer aan. Vergeet alleen niet, je tegenstander heeft dezelfde opties.

Je kunt al speler uiteraard, net als in Hearthstone, kiezen voor een klasse waar je mee speelt. Elke klasse heeft zijn eigen mogelijkheden, aanvallen en kaarten. Door te spelen (of door de digitale portemonnee te trekken) verkrijg je meer kaarten waardoor je je deck steeds aan kunt passen. Stel deze zo samen op de manier die jou het meest interessant lijkt. Hierdoor kan elke pot anders zijn en de ene klasse tegen de andere zorgt voor extra spanning. De balans lijkt goed aanwezig te zijn. Tijdens de potjes die ik tot nu toe heb gespeeld merkte ik dat de uitdaging best wel aanwezig is, maar dat wanneer je de game eenmaal door hebt, je zelf ook gaat winnen.

Waar Fable Fortune Hearthstone achter zich laat is op het gebied van de presentatie. Waar Hearthstone er vooral leuk en doeltreffend uit ziet, is in Fable gekozen voor meer visueel genot. Het speelbord komt nooit te vol te liggen, aanvallen ogen interessant en de wereld om het speelbord heen lijkt zo uit de oude games te komen. En dat is tof. Het slokt je mee op in de wereld die we kennen. Een andere bonus die Fable bovenop Hearthstone heeft is dat er een coöperatieve mode aanwezig is. In een PvP-match tegen een computergestuurde, moeilijke tegenstander speelde ik met een andere speler samen. Beide een eigen hand, een eigen deck, waarbij we om beurten kaarten konden leggen. Echter, mijn kaarten moeten die van de andere speler ondersteunen en andersom. Het zorgt voor een nieuwe manier van spelen in dit genre die ik niet eerder mee heb gemaakt. En het was stiekem nog erg leuk ook.

Wanneer je een fan bent van de kaartspellen ben je het eigenlijk verplicht om deze game naar je PC of Xbox One te downloaden. Hij is compleet gratis en kan gratis blijven zolang jij geen extra kaarten wil gaan kopen. En dat is ook niet nodig wanneer je de game gewoon goed speelt. Of het qua populariteit Hearthstone gaat verslaan betwijfel ik. Warcraft is gewoon veel groter dan Fable, plus het feit dat Blizzard’s game op meer platformen te vinden is. Toch hoop ik dat Fable een mooie toekomst in de kaarten heeft. Fortune is een hele leuke, goede kaartgame die zich staande kan houden naast Hearthstone. En dat is al een hele prestatie op zich.

• Speelt heerlijk weg
  • Visueel aantrekkelijk
  • Coöperatieve mode