Fallout 4: Far Harbor Review

Fallout 4

9

6.5

Fallout 4: Far Harbor Review

Fallout 4: Far Harbor Review

Far Harbor is alweer de derde uitbreiding van Fallout 4. Het is gevuld met een legio nieuwe vijanden, waaronder uit de kluiten gewassen salamanders en radioactieve konijnen. Daarnaast zijn er drie facties welke niet geheel met elkaar door een deur kunnen. Je hebt de mensen van Far Harbor, Synths en de Children of Atom. Het is duidelijk de grootste DLC en zeker de tofste tot nu toe.

Far Harbor begint met een berichtje van Valentine Detective Agency. Er is een nieuwe zaak en wanneer je tijd hebt zou Ellie het erg waarderen wanneer je even langs komt. De opdracht is vrij simpel: zoek naar een jonge dame in Far Harbor. Kasumi is namelijk naar Far Harbor afgereisd omdat ze twijfelt aan zichzelf, ze is er zeker van dat ze een synth is. Wanneer je haar ontmoet blijkt er meer gaande te zijn in Far Harbor.

Laten we beginnen met het feit dat de drie facties op het eiland proberen hun eigen hachje te redden en zichzelf het eiland eigen te maken. Wanneer je je in laat met de drie facties en hun verhaallijnen volgt, kom je er gaandeweg achter dat ze alledrie hun redenen hebben voor wat ze hebben gedaan in het verleden. Het lastige hieraan is dat ze ook allen vinden dat hun redenen de juiste zijn geweest.

De main Quest begint bij DiMa, een synth en leider van Acadia. Hoewel hij op eerste gezicht vriendelijk en behulpzaam lijkt, heeft ook hij zijn redenen waarom hij de mensen van Far Harbor te vriend probeert te houden. Wanneer je verder komt in de verhaallijn blijkt dat DiMa niet alleen het beste met de mensen voor heeft, en daar begint de missie interessant te worden.
Naast de mainquest zijn er nog een heleboel missies welke je kunt doen voor de drie facties op het eiland. Deze missies zorgen ervoor dat je wat extra achtergrondinformatie krijgt over de mensen (en synths) van de drie facties. Je kunt overigens ook de keuze maken om de missies niet te doen en je geheel te richten op de main quest. Het is geheel aan de speler wat ze willen doen.

Daarnaast is er een heel eiland om te ontdekken. Alleen daarmee ben je al een aantal uren zoet. Er zijn verschillende plekken waaronder een Vault en een settlement. Het eiland is grimmig en donker. Het hele sfeertje is stiekem toch wat angstaanjagend, bij grote waarschijnlijkheid omdat vanuit de mist allerlei creepy vijanden kunnen opduiken wanneer je het niet verwacht. De vijanden zijn overigens enorm uit de kluiten gewassen.

Far Harbor is ook, zoals bekend van Fallout, niet zonder bugs. Wat dat betreft blijf ik het ergens jammer vinden dat hier niks aan kan worden gedaan. Je spel opnieuw moeten starten omdat je ergens vast zit op een plek waar je zonder enige mogelijkheid uit kunt komen, blijft irritant.

De bekende bugs zijn het enige wat aan te merken is aan Far Harbor. Hoewel je ze moeilijk over het hoofd kan zien is het ook zo onderhand een puntje dat gewoon ‘hoort’ bij Fallout. Jammer genoeg, want hoe kunnen bugs nou echt horen bij een spel? De rest van de game is gewoon tof. De uitbreiding is de beste tot nu toe en hoewel hij 25 euro kost, is het het geld zeker waard. De verhaallijn is intrigerend en er is genoeg om je uren mee bezig te houden.