FIFA 16 Review

FIFA 16 Review

Zijn ze nou helemaal gek geworden? Hebben ze nou echt de review van FIFA 16 naar een vrouw toegeschoven? Reken maar van yes! In alle eerlijkheid moet ik er wel op nadrukken dat ik toch best wel iets met het spelletje heb. Als kleine uk zat ik al op de schouders van mijn pap tijdens voetbalwedstrijden van Essevee Waregem, de beste club van Belgie, en zelf heb ik ook in de jeugdploeg gespeeld. Yup, dat lees je goed. Als twaalfjarige mini zat ik gewoon in het team als enige meisje in een competitie van jongens. Daar was indertijd nog best wel wat animo rond, maar de coach was een oom van me dus dat verklaart wel wat.

Was ik een goeie speelster? Ik was in elk geval klein en snel dus best geschikt om via de flanken goeie passes te geven. Het voordeel van een meisje te zijn in een sport vol mannen kan ik je trouwens ook wel zeggen is dat niemand je durft te tackelen, daar heb ik aardig wat voordeel uit gehaald. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat het een gedoe werd om steeds een aparte kleedkamer en douche voor me te regelen en ik toch wel een tikje gepest werd. Kerels die stiekem kwamen gluren als ik aan het douchen was en zelfs één keer een raar kwakje dat ik op mijn shortje vond. Heeft er nou iemand op mijn broekje gespuwd? Yup, toen was ik inderdaad nog zo heerlijk onschuldig. Uiteindelijk ben ik om die redenen en omwille van de grote zomergroeispurt van 95 toen ik vormen begon te krijgen, make up ontdekte en eventjes een oppervlakkige trut werd, maar gewoon gestopt ermee. De liefde voor het spelletje zelf is er echter nog steeds. Ik ben nog steeds de eerste om de nationale driekleur op mijn wangen te schilderen als de nationale ploeg speelt en ik ga er prat op dat ik een meid ben die wel begrijpt waar buitenspel voor staat. Die regel is me duidelijk uitgelegd toen ik zelf speelde om te verklaren waarom ik niet met mijn kont voor de keeper van het andere team mocht gaan staan schudden om hem af te leiden. Al die redenen en ook wel omdat ik de games van de voorbije jaren ook gespeeld heb maken van mij de ideale meid om FIFA 16 te analyseren.

Al jaren is het zo dat FIFA Ultimate Team de belangrijkste online speelmode is in de nieuwste FIFA. Ik heb afgelopen jaar in ieder geval een stuk meer FUT gespeeld dan Eefje, en dus zal ik nog even kort mijn licht laten schijnen over de FUT-mode van dit jaar. Allereerst heeft EA wel wat gedaan aan de door vele spelers zo verguisde price ranges. Een speler die je nu verkoopt heeft nog altijd een minimum en een maximum prijs, maar deze uitersten zijn in ieder geval wat ruimer. Spelers zullen er misschien nog altijd niet helemaal mee eens zijn, maar de kans dat een zeldzame speler ineens een stuk minder waard is, is in ieder geval een stukje kleiner geworden. Bovendien kun je een stuk ‘creatiever’ zijn met de prijzen en daar zal een deel van de community wel blij mee zijn.

Waar ik nog altijd wat minder blij mee ben, is dat FUT nog altijd in mijn ogen te hard is voor nieuwkomers. Zelfs ik, als iemand die FUT vanaf het begin af aan speelt, kreeg maar een beperkt aantal pakjes, waardoor ik nou niet bepaald een topteam kon samenstellen. Heb jij de game gepre-ordered of heb je geld uitgegeven, dan heb je toch echt een voorsprong. Natuurlijk, als je behoorlijk wat potjes speelt of als je wat coin-bonussen koopt van je EA Sports Football Credits (die gratis te verdienen zijn), kom je al een heel eind, maar het gaat mij nog altijd net iets te traag.

Dat is overigens niets anders dan de afgelopen edities van FIFA Ultimate Team. Wat wel anders is, is de FUT Draft-mode. Een mode waarin je jezelf kunt inkopen, maar waar je je inkoopprijs altijd wel terugkrijgt in de vorm van pakjes met FUT-spelers er in. In FUT Draft kies je een aanvoerder en bouw je daaromheen je team. Voor elke positie heb je dan de keuze uit vijf random spelers. Dit zijn meestal wel goede spelers, waardoor je zelf ook al ben je geen hardcore FUT-speler, je toch nog eens de kans hebt om met de Messi’s en de Ronaldo’s van deze wereld te spelen. Verlies je, dan lig je uit het FUT Draft-toernooi en mag je het tegen betaling van wat coins nog een keer proberen. Win je vier keer achter elkaar, dan win je de hoofdprijs. Hoe vaker je wint, hoe groter je prijs is. FUT Draft is dan ook een toffe toevoeging aan FIFA Ultimate Team, en zorgt er voor dat dit misschien wel het beste jaar ooit gaat worden voor FIFA Ultimate Team spelers.

– Robin Link

FIFA 16 bouwt zoals elk jaar weer verder op de fundamenten van de voorganger. Dit is niet de reeks van de grote innovatie, het roer wordt nooit radicaal omgegooid maar de formule eerder getweaked. Wat dit jaar vooral van belang is op vlak van gameplay, is de boost op vlak van kunstmatige intelligentie, zowel bij de tegenstander als bij je teamleden. Tot vorig jaar nog rustte de druk haast volledig op de schouders van jou als speler om de wedstrijden te beslissen. Talloze keren gaf ik een cruciale steekpas naar een spits om de bal vervolgens hopeloos over het doel te zien knallen. Regelmatig ergerde ik me aan het feit dat ik een aanval op poten zette om te zien dat niemand van de teamleden zichzelf vrij wist te lopen. Vooral in de spelerscarrière waarin je matches als je zelf gekozen speler afwerkte viel hard op hoe gebrekkig de AI van de vorige game was. Dit jaar loopt het opvallend beter. Andere spelers bewegen veel beter over het veld, lopen zich veel realistischer vrij en wagen zelf meer dan vroeger hun kans op doel. Het is een verbetering die het spelletje stukken natuurlijker aan doet voelen. Jij hebt weliswaar nog steeds duidelijk de touwtjes in handen, wat betekent dat het team oprukt als jij de aanval inzet, maar meteen aan het verdedigen slaat als je het tempo laat zakken.

De versterking op AI-vlak draagt zich ook over naar het andere team, wat betekent dat ze behoorlijk hun best doen om je van de bal af te zetten en je vanzelf gedwongen wordt om je teamleden aan te spelen en de bal te laten circuleren, want sprintjes voorbij de verdediging maken is nu minder dan ooit aan de orde. Ook het verdedigen zelf vergt net dat ietsjes meer inzet dit jaar en je moet actief opzoek gaan naar de bal, vooral passes van de tegenstander inschatten om een vlugge counter in te zetten is vaak de sleutel tot succes hier. Dankzij de verbeterde intelligentie komen de bevelen die je kunt geven met de D-pad ook meer tot hun recht en zie je echt duidelijk het effect wanneer je om een aanval of net verdedigende houding vraagt, zelfs een buitenspelval opzetten lukt me dit jaar eindelijk.

Verder zijn er nog wat aanpassingen op vlak van besturing zoals het no touch dribbelen dat in theorie betekent dat je de bal met trucjes zo ver mogelijk uit de buurt van je speler houd om de verdediging te misleiden, maar die manier van spelen is eerder voorbehouden voor de spelers die al stevig wat ervaring met de reeks en haar finesses hebben. De driven pass is stukken toegankelijker en betekent dat je met de rechter bumper een scherper effect op een pass kan steken. Het is wel aan te raden dit trucje enkel met balvaardige spelers zoals een Eden Hazard van Chelsea te doen en dus niet met Ollie Deschacht van Anderlecht, maar na een beetje oefenen heb je het wel onder de knie. Verder is er ook een nieuwigheid genaamd FIFA Trainer, een pop up box die tijdens het spelen verschijnt naast de speler die je bestuurt en nuttige commando’s voorstelt. Uiteraard gaan puristen deze mogelijkheid meteen uitschakelen en nooit meer aanraken, maar de suggesties van de coach zijn wel nuttig om je speelstijl significant te verbeteren. De game toont je dat je meer mogelijkheden in je arsenaal hebt dan gewoon passes geven en op doel schieten, en die tips maken je dus gevarieerder in het spel.

En dat is het uiteindelijk dus. De game ziet er weer net een tikje beter uit, de roosters zijn up to date en veel spelers met een hoog profiel zoals Thibaut Courtois zien er griezelig echt uit. De manager mode staat nog steeds als een huis, Ultimate Team is weer present (lees kader hierboven) en online loopt het lekker vlot. De basis is nog steeds dezelfde FIFA die we ook in FIFA 15 hadden en in FIFA 14, maar het speelt gewoon veel beter en realistischer. Het tijdperk van jij als wereldster die sterker dan het collectief is en die de verdediging van de tegenpartij op een hoopje kan rushen lijkt voorbij, het is een betere weergave van het spelletje geworden. FIFA had altijd al de looks en sfeer met zich mee, maar dit jaar lijkt wat op de grasmat gebeurt ook gewoon beter op het echte werk.

Maar dan is er uiteraard ook nog het vrouwenvoetbal, niet waar? Een feature die op voorhand door velen op hoongelach onthaald werd. Nou, het is echt niet zo dat het simpelweg om hetzelfde spelletje met tieten in de mix gaat. De gameplay voelt stukken anders aan in het vrouwenvoetbal, niet beter of slechter, gewoon anders. De vrouwenteams zijn opvallend trager dan de mannen, wat betekent dat goeie passes geven nog veel belangrijker is. Het tragere tempo van de potjes zorgt voor een andere dynamiek en meer ruimte voor tactische zetten en precisiepassen. De matches bij de vrouwen hebben een beetje een eb en vloed gevoel waarbij veel spelers tegelijk aan het aanvallen en verdedigen zijn, wat zorgt dat counteraanvallen meteen heel erg gevaarlijk kunnen zijn. Ook belangrijk om op te merken is dat de goalkeepers uiteraard ook een stuk kleiner zijn bij de dames, dus ballen worden niet zo vlug uit de lucht geplukt als bij de mannen, maar eerder weggetikt wat voor leuke situaties zorgt.

Spelen met de damesteams in FIFA 16 is een leuke afwisseling, maar helaas te beperkt qua omkadering. Met slechts twaalf teams en een fictief toernooi is er gewoon veel te weinig mee te doen dan het als een leuk tussendoortje zien. Het is uiteraard volledig te begrijpen dat je geen vrouwenteams tegenover mannenteams kan zetten in Ultimate Team of Be a Pro. Met een groep dames tegen het Barcelona van Messi of zelfs het Oostende van Marc Couke spelen zou gewoon niet werken, gewoon omdat de manier van spelen zo significant anders is. Toch is het uiteindelijk jammer dat omwille van het geïsoleerde karakter ten opzichte van de hoofdmodi veel gamers waarschijnlijk de dames van FIFA 16 geen kans zullen geven, zonde.

FIFa doet ook in 16 wat het altijd doet, en dat is de best omkaderde voetbalgame afleveren. Het sterk verbeterde spel op de grasmat en de dames die dankzij hun afwisselend spel gelukkig de gimick overstijgen zorgen ervoor dat dit deel weer een voorsprong boekt op de voorganger.

[review pros=”+ De AI van spelers kreeg een welgekomen boost
+ Vrouwenvoetbal is geen zwakkere variant op het spel van de mannen
+ De tips die je krijgt helpen je beter worden in het spel” cons=”- Te weinig te doen met vrouwenteams” score=87]