Final Fantasy XV: Kingsglaive Review

Final Fantasy XV: Kingsglaive Review

Final Fantasy XV: Kingsglaive is een film welke plaatsvind in het Final Fantasy XV universum. Ergens lijkt de film in het leven geroepen als intro voor Final Fantasy XV welke op 29 november 2016 uitkomt. Maar is Final Fantasy XV: Kingsglaive meer dan dat of is het niets meer dan een intro voor het ‘echte werk’?

De film draait rondom Nyx Ulric. Nyx maakt deel uit van de Kingsglaive, een groep elite soldaten welke vechten voor Koning Regis en het koninkrijk Lucis. Lucis heeft als enige koninkrijk nog een kristal in bezit. Het imperium Nilfheim wil dit kristal en is daarom al jaren in gevecht met Lucis. Nyx en zijn medesoldaten zijn dan ook al jaren bezig om Nilfheim tegen te houden. Natuurlijk probeert Nilfheim te overhand te krijgen door een smerig politiek spelletje te spelen.

Dit alles is natuurlijk een vrij korte uitleg over een universum waar Square Enix al jaren mee bezig is en in zekere zin doet deze uitleg dan ook te kort. De eerste tien minuten van de film wordt er zoveel uitgelegd dat je bijna de gehele geschiedenis van Eos in een notendop voor je kiezen krijgt. Square heeft het voor elkaar gekregen om dit overigens niet op een vervelende manier te doen. Het past bij de rest van de film en geeft een duidelijke schets van wat er op dat moment gaande is. Het geeft ook weer niet teveel informatie (dit zal waarschijnlijk weggelegd zijn voor de game).

Nyx is trouwens een vluchteling uit Galahd en gered door Koning Regis. Door dit alles lijkt hij een sterk loyaliteitsgevoel te hebben wanneer het gaat om de koning en de koninklijke familie. Binnen de Kingsglaive staat hij bekend als held en hij heeft meerdere van zijn medesoldaten gered tijdens hun gevechten. Tijdens de film leer je Nyx en zijn vrienden beter kennen en wordt al snel duidelijk waarom Nyx zo loyaal is wanneer het gaat om deze koninklijke familie. Dit zorgt natuurlijk wel voor enige wrijving met de andere soldaten want niet iedereen ziet het zoals Nyx dat doet.

Tijdens de film leer je ook Lunafreya kennen, Lunafreya is een personage welke ook in de game voor zal komen. Ze is de prinses van Tenabrea, hoewel daar na een aanval van Nilfheim nog maar weinig van over is. Tijdens haar jeugd werd Tenabrea aangevallen. Bij deze aanval waren natuurlijk meerdere mensen aanwezig waaronder Koning Regis en Noctis. Na de aanval vanuit Nilfheim zijn Lunafreya en haar broer gevangen genomen. Beide hebben alleen een heel andere visie op wat er gebeurd is. Tijdens de film is ze vooral een pion van Nilfheim en wordt gebruikt door hen om dichter bij Koning Regis te komen. Wat namelijk van haar wordt verlangd is dat ze gaat trouwens met Noctis, de prins van Lucis.

Lunafreya laat zichzelf zien als een enorm diepgaand persoon met een sterk karakter. Ze weet wat ze wil en weet waar ze voor staat. Hoewel het in de film niet geheel duidelijk wordt wat al haar beweegredenen zijn wordt wel duidelijk dat ze niet bang is om dood te gaan en er alles voor over heeft om de wereld een toekomst te bieden waarin geen oorlog meer is.

Naast deze twee personages, waar de film vooral om draait, zijn er natuurlijk ook nog een groot aantal andere personages. Dit zijn vooral de leden van de Kingsglaive en Koning Regis. De meeste van deze personages zijn nooit benoemd voordat de film leven in werd geblazen. Wanneer je kijkt naar de informatie over Final Fantasy XV komen ze niet echt aan bod en wanneer je er goed over nadenkt kan dit maar één ding betekenen. De personages zijn in het leven geroepen voor de film en dat zorgt er voor dat je vanaf het begin van de film al voelt aankomen wat er met deze personages zal gebeuren. Naast doodgaan of als een kluizenaar leven zijn er niet veel keuzes. Daarbij moet wel duidelijk zijn dat ieder personage zijn doel heeft in de film en er dus niet zomaar gekozen is om ze te pas en te onpas te gebruiken.

De personages zijn tot in de detail uitgewerkt en alles ‘past’. Hoewel het een totaal geanimeerde film is valt dit op na een tijdje niet eens meer op. De stemmen, de mensen, alles past in het complete plaatje. Daarbij moet ook even stil worden gestaan bij de immens mooie soundtrack van de film. Zoals je terug ziet in iedere Final Fantasy-game is ook voor Kingsglaive alles uit de kast getrokken om de film leven in te blazen door middel van de muziek. Wat wel opvalt is dat de film je bijna geen adempauze heeft. Je rolt van het ene gevecht in het andere met zo nu en dan een kleine pauze waarin uitleg gegeven wordt voor wat er gaat komen. Hoewel er niks mis is met een film welke vooral gevuld is met actiescenes, is het soms echt nodig om je hoofd erbij te houden. Er gebeurd zo enorm veel dat je moet uitkijken dat er geen dingen zijn die je ontgaan.

Final Fantasy XV: Kingsglaive is in het leven geroepen als een soort van proloog voor Final Fantasy XV maar, wanneer je zegt dat Kingsglaive alleen een intro is voor de game, dan doe je de film eigenlijk tekort. Natuurlijk maakt het de weg vrij voor Final Fantasy XV maar daarnaast is het een op zichzelfstaand verhaal waarbij je meer leert over de wereld waarin het vijftiende deel plaats zal vinden. Hij is zeker het kijken waard en daarbij maakt het niet eens uit of je een bekende bent van Final Fantasy. Zelfs wanneer de games je totaal niet kunnen boeien mag je deze film echt een kans geven. Wanneer je wel wat hebt met de games, dan mag je deze film echt niet laten liggen.