Gamescom 2016: Dishonored 2 Preview

Dishonored 2

8.7

Gamescom 2016: Dishonored 2 Preview

Gamescom 2016: Dishonored 2 Preview

Het heeft even mogen duren voor officieel bekend werd dat Dishonored een sequel zou gaan krijgen. In de pers werd het eerste deel redelijk enthousiast ontvangen en ook de verkopen waren boven verwachtingen van Bethesda zelf. Desondanks kwam de onthulling van Dishonored 2 pas een kleine drie jaar na de launch van het origineel. De buzz rondom de franchise leek een beetje verstomd, maar met de E3 en de Gamescom vers in het geheugen, leeft Dishonored 2 als nooit tevoren!

Wat mij persoonlijk altijd zo aangetrokken heeft aan Dishonored, is de fantastische stijl en vormgeving van de wereld waarin je speelt. Het is zichtbaar dat ontwikkelaar Arkane Studios gewerkt heeft aan Bioshock 2, maar toch hebben ze een eigen stijl ontwikkeld die je uit duizenden herkent. Het voelde dan ook als een warm bad toen ik plaatsnam in de donkere presentatiezaal van Bethesda en de gameplaybeelden van Dishonored 2 over het scherm rolden.

De demonstratie begint in het huis van Jindosh, uitvinder van veel – zo niet alle – technische vernuftigheden die je in Dishonored 2 tegenkomt. Alles wat we zien ademt de Victoriaanse steampunk-setting die je van de game kent, van de technologische vindingen die we om ons heen zien staan tot die mysterieuze hendel recht voor onze neus. We (of eigenlijk de ontwikkelaar die de game speelt) kunnen het natuurlijk niet laten om het ding een flinke hengst te geven. Langzaam begint alles om ons heen te verschuiven. De vloer, het plafond, de muren… alles beweegt. Van de huiselijke omgeving is al snel weinig meer over en we bevinden ons nu in een omgeving waar we opgewacht worden door mens-achtige droids die ons niet al te vrolijk begroeten. Deze Clockwork Soldiers zijn een creatie van Jindosh en allerminst blij dat wij in het huis van hun meester aan het rondneuzen zijn.

Van de speelbare characters Corvo en Emily hebben we laatstgenoemde onder de knoppen – en die heeft er allesbehalve zin in om zich als een mak lammetje te laten pakken door de Victoriaanse droids. De wapens worden getrokken en met het grootste gemak (zichtbaar althans, Arkane heeft aangegeven dat deze sequel pittiger wordt dan het origineel) rijgt ze combo’s aaneen, glijdt ze onder de Soldiers door om ze kapot te hakken en wrikken met haar mes en manoeuvreert ze soepeltjes tussen de nog steeds wild bewegende delen van het huis van Jindosh heen. Alleen al het kijken ernaar was genieten.

Doordat Emily over de nodige nieuwe abilities beschikt, oogt de combat soepeler dan ooit tevoren. Het is mogelijk om meerdere enemies te selecteren, waarna je er ééntje vermoordt en de anderen die je geselecteerd hebt automatisch op dezelfde manier sterven. Of a la de double team aanval in Pokémon dubbelgangers van jezelf creëren waarmee je de vijand afleidt. En last but not least het gebruik van een soort grappling hook waarmee je je in een ogenblik van de ene naar de andere plek kan verplaatsen om alles en iedereen te snel af te zijn. Het zag er allemaal zo soepel en smooth uit dat, zelfs terwijl we zelf niet konden spelen, we de voldoening van het maken van kills konden voelen.

Hebben we tijdens de presentatie dan helemaal geen kritiekpuntjes kunnen ontdekken? Nou, eerlijk toegegeven, op de ongeveer vijf minuten gameplay die we te zien kregen, was inderdaad weinig aan te merken. Jammer is dat we niet meer inzicht hebben gekregen in de verschillen tussen de personages waarmee je kunt spelen. Ook hadden we graag verschillende playthroughs gezien van dezelfde missie, om te kunnen vergelijken hoe de stealth-gameplay zich verhoudt tegenover de full-violence aanpak. Wat dat betreft zijn we dus niet enorm veel wijzer geworden, maar we kunnen in ieder geval met zekerheid zeggen dat als je ervoor kiest om met Emily het nodige geweld te gebruiken, je met een voldaan gevoel je missiedoelen haalt.

Hoewel we dus wel met wat vragen blijven zitten, durven we best al voorzichtig er op in te zetten dat Dishonored 2 een waardige opvolger van het origineel kan gaan worden. We weten dat Arkane zijn mannetje staat en het feit dat er eigenlijk maar met het halve originele developmentteam van het eerste deel aan deze sequel gewerkt wordt, maakt datgene wat we gezien hebben alleen maar indrukwekkender. De ingezette koers lijkt ongewijzigd te zijn en belooft fans van de franchise te gaan geven waar ze naar uitkijken. Omgekeerd zal er voor degenen die het eerste deel niks vonden in dit tweede deel weinig te vinden zijn om van te houden. Wij behoren in ieder geval tot die eerste groep.