Gran Turismo 6 Review

Gran Turismo 6 Review

Ik ben een ontzettende fan van racegames en dat is voornamelijk te danken aan één serie: Gran Turismo. Als klein jongetje speelde ik al de eerste Gran Turismo op de PlayStation 1, om met Gran Turismo 3 op de PlayStation 2 helemaal los te gaan. Maandenlang verzamelde ik samen met mijn vader een ontzettend groot aantal auto’s. Iets wat ik in Gran Turismo 4 opnieuw deed, hoewel die game op de een of andere manier nooit in de buurt kwam van Gran Turismo 3. Gran Turismo 5 stelde mij dan weer heel erg teleur, aangezien de game vol met onzin zat als Premium-auto’s en een schademodel dat je vrij moest spelen. Weet Gran Turismo 6 mijn hart opnieuw te veroveren, of is de liefde tussen Gran Turismo en mij definitief over?

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat Gran Turismo 5 een diepe onvoldoende bij mij scoorde. Ik heb de game ook nog best wel veel gespeeld. Maar om nou te zeggen dat ik de game echt een topper vond; nee, niet echt. Eerder een goede middenmoter. Dit is ook voor een gedeelte de schuld van Forza Motorsport. Die game liet mij zien hoe goed een simulatie racegame kan zijn. Forza Motorsport 3 en 4 waren de games die Gran Turismo 5 in mijn ogen hadden moeten zijn. Gran Turismo 6 haalt in ieder geval een aantal van de ergernissen van vijfde deel weg. Maar het blijft natuurlijk Gran Turismo, dus verwacht niet té veel verbeteringen.

Allereerst hoef je niet tot een bepaald niveau te komen om het schademodel vrij te spelen. Helaas is de schade weer typisch Gran Turismo: verder dan een paar losse deukjes en wat krassen gaat het niet. Waar de game aan het begin waarschuwt dat je altijd je gordel moet dragen en je knipperlicht moet gebruiken, had de game beter kunnen waarschuwen dat als je met 250 kilometer per uur in een vangrail knalt het in het echt een stuk minder goed afloopt dan in Gran Turismo 6. De auto’s beginnen wel wat kuren te vertonen als je een aantal keer crasht, maar de game legt het wel heel duidelijk af tegenover Forza Motorsport als het gaat om het schademodel.

Gelukkig is het systeem met de premium auto’s niet zo prominent meer aanwezig in Gran Turismo 6. Dat wil zeggen: de game laat zelf niet meer duidelijk zien welke auto’s premium zijn. Feit is echter dat het systeem achter de schermen nog steeds aanwezig is. Een groot aantal auto’s ziet er een stuk minder mooi uit dan de belangrijkste modellen. Ook hebben lang niet alle auto’s een interieur. Bij een hele hoop auto’s zie je in plaats van een interieur alleen maar schimmen, iets wat in Gran Turismo 5 ook al zo werd gehekeld. Hierdoor krijgt het feit dat de game maar liefst 1200 voertuigen bevat toch wat minder glans. Zo’n aantal klinkt mooi, maar het aantal Nissan’s is iets te hoog en het aantal nieuwe auto’s is in mijn ogen veel te laag. Twaalfhonderd auto’s zijn leuk, maar als je voor een heel groot gedeelte modellen hebt van rond de eeuwwisseling, dan schiet het nog steeds niet echt op. Natuurlijk geeft het wel een nostalgisch gevoel als ik een aantal auto’s in Gran Turismo 6 terugzie waarmee ik al in Gran Turismo 3 heb gespeeld, maar in dit geval is dat retro-gevoel eigenlijk alleen maar negatief. Dat komt ook weer helemaal terug als je naar de auto’s luistert. Het was altijd een probleem bij Gran Turismo en dat is het nog steeds: de auto’s klinken voor een groot gedeelte als stofzuigers.

Als je de auto’s de weg op stuurt maakt dat gelukkig wel een hoop goed. De game racet ongelofelijk lekker weg. Dat de schade dan een beetje tegenvalt, ach, ik neem het voor lief. Dat de AI wel verbeterd is maar nog steeds niet heel erg haar best doet om jou te blokkeren, ach, het stoorde mij eigenlijk totaal niet. De auto’s liggen allemaal zó lekker op de weg en het is duidelijk te voelen of je een logge auto onder je kont hebt of dat je met een wendbare Lupo Cup Car onderweg bent. Elke auto voelt haast anders, wat de game flink wat variatie meegeeft. Komen die 1200 auto’s toch wel een beetje van pas!

Gran Turismo 6 blinkt vooral uit in content. Natuurlijk, daar draagt dat hoge aantal auto’s voor een heel groot gedeelte aan bij, maar vooral het aantal circuits is erg indrukwekkend. Natuurlijk zien we oude bekenden van Gran Turismo terug: circuits als Trail Mountain keren natuurlijk weer terug. De lijst aan bestaande circuits die in de game zitten is misschien nog wel indrukwekkender. Spa, Monza, Silverstone, Daytona, Indianapolis, Fuji en Suzuka zijn zomaar wat namen van circuits die in de game zitten, maar dat is zeker nog niet de volledige lijst. Het is jammer dat het naast het circuit nogal leeg is, maar de variatie aan omgevingen maakt een hoop goed. De circuits zorgen niet alleen voor de variatie aan content in Gran Turismo 6. Er zijn een hoop verschillende raceseries te spelen en natuurlijk weer een aantal ‘licenses’ te behalen. Pluspunten voor Gran Turismo 6 dus, zeker als je het vergelijkt met Forza Motorsport 5.

Forza Motorsport 5 mag dan next-gen zijn en Gran Turismo 6 (nog) niet, maar Gran Turismo 6 ziet er op bepaalde moment haast next-gen achtig uit. Rij je met een wat nieuwer model auto op bijvoorbeeld het Toscana-circuit tijdens zonsondergang, dan zal je mond openvallen van verbazing. Toch heb ik het idee dat de makers soms hun prioriteiten een beetje verkeerd hebben gesteld. Het is leuk dat ze een volledige en juiste simulatie van de stand van de sterren in de game hebben verwerkt, maar als je dan ziet dat de rook die van de banden af komt soms erg pixelig is, vraag ik mij toch af of men die rekenkracht niet beter in de rook had kunnen stoppen.

De community is heel erg belangrijk voor een game als Gran Turismo 6 en de game is dan ook voor een groot gedeelte een fanservice richting de fans van het eerste uur. Tijdens het reviewen werden er al een nieuwe BMW, een aantal Red Bull-evenementen met drie nieuwe auto’s en een evenement rondom de allereerste raceauto van Mario Andretti aan de game toegevoegd. Bovendien staat er nog een hoop moois op de planning voor de game, waaronder een evenement rondom de legendarische coureur Ayrton Senna en de mogelijkheid om met GPS-gegevens een eigen circuit te maken. Online kan het soms zoeken zijn naar een leuke lobby om mee te racen, maar heb je eenmaal een goede gevonden dan verloopt het online racen ook echt vlekkeloos. The best is yet to come gaat zeker op voor Gran Turismo 6.

Er is een hoop aan te merken op Gran Turismo 6, maar je vergeet eigenlijk alles op het moment dat je het circuit op gaat. De game zit tjokvol content in de vorm van auto’s, circuits en evenementen. Polyphony heeft duidelijk geleerd van de fouten die gemaakt zijn in Gran Turismo 5. Waar ik bij deel vijf het gevoel kreeg dat de game niet helemaal af was, heb ik dat gevoel bij Gran Turismo 6 niet. Tel daarbij op dat er nog een hoop content aan zit te komen en ik kan me zomaar voorstellen dat Gran Turismo 6 nog lang in je PlayStation 3 zal zitten.

[review pros=”+ 1200 auto’s…
+ Ontzettend veel content
+ Speelt heerlijk” cons=”- …uit een gedateerd wagenpark