Gravel Review

Het afgelopen jaar was een prachtig jaar voor alle fans van race-games. Er verschenen een hoop verschillende games, waarbij de meeste games ook nog eens van topkwaliteit waren. Toch zijn er ook een aantal genres die een beetje onderbelicht zijn de afgelopen tijd. Bij Milestone hebben ze in ieder geval goed gezien dat de arcade-racers een beetje in de minderheid zijn. Vooral als het gaat om off-road arcadegames. Denk aan games als SEGA Rally of DiRT Showdown. Dat soort games hebben we al lang niet meer gezien. Met Gravel doet Milestone een poging om dit enigszins vergeten genre weer nieuw leven in te blazen. Worden we daar blij van, of had Milestone beter niet de vingers aan dit genre kunnen branden?

In Gravel bij jij de ster van een nieuwe televisie-show. Deze show draait om de meest spectaculaire races. Het is je doel om de beste racer in een bepaalde discipline te worden. Uiteindelijk is het doel zelfs om de beste off-road racer van dit seizoen te worden. Dit doe je door de vier kampioenen in vier verschillende disciplines te verslaan. Hoewel het verhaaltje er om heen natuurlijk flinterdun is, geeft het wel aan waar Gravel om draait. Je moet de game vooral niet te serieus nemen en gewoon lekker scheuren en raggen over de baan heen.

Dat racen gebeurt dus in vier verschillende disciplines. Zo zijn daar circuits in een stadion en in de wildernis. Verder kun je point-to-point races spelen en bestaat de mogelijkheid om rallycross te spelen. Voldoende verschillende disciplines dus. Bovendien kun je aan de slag met verschillende soorten auto’s. Zo is er een behoorlijk aantal verschillende rallywagens beschikbaar uit de afgelopen decennia. Maar er zijn ook trophy trucks te besturen en is er een behoorlijk aantal merken aanwezig. Ook zijn er verschillende omgevingen waarin je kunt racen, van een tropisch eiland naar het ruige landschap van Alaska. Er zijn niet extreem veel mogelijkheden, maar er is wel voor ieder wat wils.

Ook qua gameplay lijkt de game op een breed publiek te zijn gericht. Geen lastige wegslippende auto’s zoals in DiRT Rally, in Gravel is het toch voornamelijk een kwestie van gas geven. Wel lijkt voornamelijk de rally-cross discipline net iets anders te besturen dan de andere drie disciplines, maar dat is logisch. Ook is het aan het begin even wennen hoe je auto op bepaald contact reageert. Soms stuitert je auto echt weg wanneer je tegen een obstakel crasht, maar soms komt je voertuig compleet tot stilstand. En soms kun je prima een tegenstander aan de kant rammen, maar een andere keer kan het alleen maar tegen je werken.

Dat racen zelf voelt behoorlijk goed. Als je eenmaal doorhebt hoe de voertuigen in de game precies reageren. Verwacht geen super strakke besturing maar ergens iets er middenin. Precies wat je ook zou verwachten van een game als Gravel. Bij Milestone weet je eigenlijk ook wel wat je op grafisch gebied kan verwachten. Het zal nooit zo goed als Forza Motorsport of Gran Turismo worden, maar het is altijd wel oké. Dat heeft Milestone bewezen met onder meer Ride, MotoGp en nog een flink aantal andere racegames. Nooit zakt de game echt door de ondergrens heen, maar nooit doet de game iets spectaculairs.

Hoewel, met die ondergrens heb ik misschien net iets te snel gesproken. De soundtrack van de game is werkelijk verschrikkelijk. Misschien moet het je ding zijn, maar ik verwacht dat voor weinig mensen deze rare soort metal-achtige muziek hun ding zal zijn. Gelukkig is de mute-optie aanwezig in de game en klinken de auto’s in de game best prima. Bovendien kun je tegenwoordig op je console ook gebruik maken van Spotify, dus dat probleem moet makkelijk op te lossen zijn. Ook de rest van de content is wel redelijk; Naast de carriere-mode kun je de standaard races en time-trials verwachten. Ook heeft Milestone iedere week een nieuwe uitdaging voor je, die soms behoorlijk pittig kan zijn. De game kent ook een online-mode, maar daar is het helaas af en toe lastig om een goede verbinding te krijgen. Een gemiste kans.

Gravel maakt handig gebruik van het feit dat er de laatste tijd weinig arcade rally-games op de markt zijn verschenen. Zoals je het eigenlijk al van Milestone mag verwachten worden er geen wereldschokkende dingen gepresteerd. De game kent zijn flaws en doet vrij weinig spectaculaire dingen. Maar feit is wel dat de core van de game heel erg degelijk is. Als je een potje aan het scheuren bent over een prachtig tropisch eiland en je ondertussen succesvol een tegenstander aan de kant beukt, levert dat toch behoorlijk wat fun op. Het is jammer dat het lastig is om die fun online te vinden. Met Gravel levert Milestone in ieder geval een meer dan prima tussendoortje af!

• Toffe arcade-actie
  • Prima content

• Verschrikkelijke soundtrack