GRID: Autosport Review

GRID: Autosport Review

Het is nog twee bochten tot de finish en ik rij op de vierde plek met mijn voorganger slechts enkele meters voor mij. Ik waag mijn kans door later te remmen dan mijn rivaal, hem in te halen en de bocht in te sturen. Doordat ik later rem heeft mijn auto teveel vaart en glij ik naar de buitenkant van de bocht. Mijn directe rivaal pakt wel netjes de binnenbocht, rijdt mij voorbij alsof het niks is en herovert zijn derde plek. Het lukt me niet om nog bij hem in de buurt te komen en dus finish ik als vierde van de zestien deelnemers die begonnen aan deze race. Geen podiumplek, maar toch voelt het als een overwinning. Dat is wat de nieuwe GRID: Autosport met je doet: het laat je knokken voor elke positie en geeft je een bij elke overwinning een voldaan gevoel.

Codemasters is terug met een nieuwe racegame in de GRID-serie en ik kan meteen verklappen dat ze de serie weer goed op de kaart hebben gezet! Met GRID: Autosport hebben ze namelijk de perfecte balans gevonden tussen simulatie en arcade, waardoor de game toegankelijk is voor iedere gamer en tegelijkertijd toch voldoende uitdaging weet te bieden. Je moet remmen vóór de bocht en gas blijven geven ín de bocht om zo dicht mogelijk bij de ideale lijn en snelheid te blijven, maar dat is hard werken. Zelfs met alle hulpmiddelen aan. Lukt dit je niet dan zal jouw bolide in een drift raken of snel naar de buitenkant afdwalen, in ieder geval verlies je alle snelheid en waarschijnlijk jouw plek in het klassement. Bots je een keer tegen de kant of één van de tegenstanders? Geen probleem, want je kunt gewoon doorrijden (als het niet te hard ging). Waarschijnlijk kost ook zo’n actie je wel weer één of twee posities, maar je krijgt genoeg kans om jouw plek weer terug te winnen. Dat wil niet zeggen dat de tegenstanders het je makkelijk maken. Ze zijn behoorlijk intelligent en gaan niet zomaar voor je aan de kant. Gelukkig maken ze zelf soms ook fouten. Zo gebeurde het mij tijdens een streetrace (smalle baan) dat er voor mij een auto spinde en direct voor vier andere wagens de weg blokkeerde. Doordat ik er iets achter zat kon ik er snel omheen sturen en was ik gelijk vijf plekken naar voren geschoven in het klassement. Het is dus belangrijk om goed op te blijven letten tijdens de race en echt te gaan voor elke positie. Dat maakt GRID zo’n mooie racegame: ze hebben de perfecte balans gevonden, waardoor het leuk blijft om voor elke positie te vechten. Weet je de koppositie te pakken en de hele race vast te houden dan voelt dat ook als een echte overwinning die je zelf verdiend hebt.

no images were found

GRID: Autosport is opgedeeld in vijf verschillende klasses waarbij je helemaal vrij gelaten wordt in welke volgorde je er mee aan de slag gaat. Zo kun je moet touringcars aan de slag op de officiële racebanen, maar kan je ook met opgevoerde straatwagens een stratenparcours onveilig maken. Bij elke klasse merk je duidelijk het verschil in de besturing van de wagens. Formulewagens plakken echt aan de weg, waardoor je bijna met volle snelheid elke bocht kunt nemen. De muscle cars hebben dan weer meer de neiging om te gaan zwabberen als je teveel gas geeft, waardoor je daar iets bedachtzamer met het gaspedaal om moet gaan. Als je aan een nieuwe klasse begint is het dus zaak om goed met de auto om te leren gaan, zodat je weet waar de sterke en zwakke punten liggen. Dat geldt ook voor de verschillende circuits. Bij de meeste race-events heb je de mogelijkheid om voor de race 10 minuten te oefenen op de baan en ik kan je aanraden om daar gebruik van te maken. Je leert het circuit dan al goed kennen, waardoor je tijdens de race volledig gefocust kunt zijn op de tegenstanders. Die focus heb je nodig, want zoals het hoort gaan de wagens bloedsnel over de baan. Het gevoel van snelheid is bij veel racegames nog weleens een puntje van kritiek, maar bij GRID is dit fenomenaal verwerkt in de game! Als je met 140 kilometer per uur over de boulevard rijdt, zij aan zij met jouw directe rivaal, heb je niet veel tijd om na te denken wanneer je wilt remmen voor de volgende bocht. Je bent voornamelijk bezig om jouw wagen op de baan te houden en in te schatten hoeveel later je het rempedaal in kunt trappen om je rivaal te slim af te zijn. Dat is het gevoel dat ik wil hebben in een racegame als GRID en dat hebben ze er verdomd goed in gekregen!

no images were found

Het mag duidelijk zijn dat het qua gameplay wel goed zit in deze game, maar de presentatie mag er ook wezen. Er is geen uitgebreide career-mode waarbij er een dramaverhaaltje wordt neergezet, maar gewoon een rijk aanbod aan events met een duidelijke lijn omhoog in het klassement. Je speelt als rookie en krijgt steeds voor elk race-event verschillende teams waar je uit kunt kiezen. Hoe verder je komt, hoe beter de teams worden. Speel je voor het eerst met een bepaalde klasse of in een specifiek event, dan krijg je een gelikt filmpje te zien dat je uitlegt wat er van je verwacht wordt. Dit wordt precies op de goede toon gedaan, zodat je zin krijgt om ermee aan de slag te gaan. Verder zijn de graphics prima voor een game die verschijnt op de Xbox 360 en PlayStation 3. Het is natuurlijk geen next-gen-kwaliteit, maar daar zul je tijdens het racen weinig van merken. De omgevingen zien er prima uit met mooie lichteffecten en als een auto voor je van de baan schiet zie je het stof omhoog schieten. Niks bijzonders, maar gewoon prima in orde. Datzelfde kan ik eigenlijk ook zeggen van de multiplayer, waarbij ik wel even op wil merken dat er een splitscreen-functie in de game zit! Dat zien we tegenwoordig veel te weinig vind ik, dus hulde daarvoor!

Met GRID: Autosport levert Codemasters een racegame die perfect past in het gat tussen Need for Speed en Forza. De balans tussen simulatie en arcade is prachtig in deze game verwerkt, waardoor het zowel voor beginners als gevorderden leuk is om te spelen. Het is gewoon heerlijk ouderwets racen, waarbij je een gigantisch gevoel van voldoening krijgt bij een gewonnen positie of een verbeterde ronde tijd. Ik merkte dat ik dat al te lang niet meer heb gehad. Voor de raceliefhebbers is dit een echte musthave.

[review pros=”+ Balans arcade/simulatie
+ Gevoel van snelheid
+ Heerlijk racen” cons=”- AI teamgenoot erg laag” score=91]

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.