Guitar Hero Live Review

Guitar Hero Live Review

Wanneer ik in mijn kast met games kijk, zie ik tussen mijn Xbox 360-titels acht Guitar Hero’s staan. Acht keer een game die in feite zo ongeveer hetzelfde was. Daarnaast staan nog enkele Rock Band-uitgaves. We kunnen dan ook stellen dat ik best een liefhebber van het rocken met een plastic gitaar was. Maar ik was er daarna ook helemaal klaar mee. Nu brengt Activision de franchise terug. En mensen, wat ben ik daar blij van geworden.

Iedereen ging aan de slag met de Guitar Hero’s en Rock Bands en iedereen vond het fantastisch. In je eentje, of beter nog met vrienden aan de slag gaan met toffe muziek, was een perfecte vulling van de avond. Het feit dat iedereen een instrument aan kon sluiten en mee kon doen (en zelfs op een andere moeilijkheidsgraad dan jijzelf), wist menig feestje te vullen. De games werden enorm populair en wisten zelfs de eSports te bereiken. Op hoog niveau werden wedstrijden tegen elkaar gespeeld en toekijkende mensen begonnen te juichen wanneer een bizar moeilijk nummer foutloos gespeeld werd. En ineens was iedereen er klaar mee. Het genre leek te verdwijnen en stierf een stille dood. Gitaartjes werden bedolven onder een laag stof, drumstellen werden in een kast gepropt en microfoons slingerden door de kamer. Vaarwel. Nu, vijf jaar later, is het tijd om toch weer met zo’n gitaar voor je tv te gaan staan, al is er dit keer een hoop anders.

Het belangrijkste van een Guitar Hero is niet de game zelf. Niet de omgevingen waarin je de liedjes speelt en zelfs niet de muziek die je aan je voorbij hoort komen. Het is de manier waarop je de game speelt. De onderscheidende factor. Met Guitar Hero Live brengt de ontwikkelaar een compleet nieuwe manier van spelen, waar je ook een nieuw soort gitaar voor nodig hebt. De vijf knoppen naast elkaar zijn teruggebracht tot drie. Echter, de knoppen zijn op de hals van de gitaar doormidden gesneden, waardoor je nu twee rijen boven elkaar hebt. Hierdoor is het spel makkelijker op te pakken voor nieuwe spelers (spelen met drie knoppen zoals de easy mode in de oude delen), en tegelijk opnieuw te masteren voor terugkomende spelers.

Want dat is wel het dingetje; Guitar Hero speelt ineens compleet anders. De oudere delen speelde ik op hard en expert, soms zelfs met een vinger in mijn neus. In Live duurde het heel lang voordat ik hard aandurfde. Ik viel terug naar medium, soms zelfs naar de makkelijke stand. Ja, de uitdaging is compleet terug. In een oude game sloeg je twee noten aan door twee knoppen in te drukken en daadwerkelijk alles aan te slaan. De noten lagen naast elkaar, dus je vingers rustten gezellig naast elkander. Nu kan het zomaar zijn dat je ene vinger de linker knop bovenin in moet drukken, terwijl je tweede vinger de middelste onderaan moet pakken. Je vingers vliegen dus niet meer steeds van links naar rechts, maar van boven naar beneden. Het kan zomaar zijn dat je met één vinger de bovenste en onderste knop tegelijk in moet drukken, vinger twee de middelste knop onder en de derde vinger de rechtse knop bovenin. Een hele nieuwe manier van spelen die je echt weer onder de knie moet krijgen.

Hoewel ik eerst dacht dat dit een toevoeging zou zijn die je na enkele liedjes ook wel weer zou masseren als Guitar Hero-veteraan, bleek de praktijk behoorlijk anders te zijn. Het is verdomd lastig om Guitar Hero weer te spelen zoals we dat ooit deden. En dit verwelkom ik met veel plezier en liefde. Het is goed om weer eens te falen in plaats van alles zomaar te kunnen spelen. Daarbij moet ik wel zeggen dat spelers die nooit eerder een deel in de serie hebben gespeeld, het misschien sneller op gaan pakken dan de veteranen. Puur omdat die geen ‘last hebben’ van dat wat ze kennen en kunnen door oudere delen. Voordat ik het doorhad stond ik weer uren aan een stuk te rocken, het nieuwe systeem te leren en het publiek uit hun plaat te laten gaan.

Dit keer is het ‘concert-gevoel’ meer aanwezig. Waar in voorgaande delen je digitale personages hun ding zag doen, loop je nu over een ‘echt podium’ en zie je alles vanuit de ogen van een gitarist. Echte beelden dus. Met je op het podium staan andere gitaristen, zangers, drummers en back-stage regelen ze dat alles goed over gaat komen. Een intens publiek wordt wild wanneer je goed speelt, maar zal gaan joelen wanneer je de fout in blijft gaan. In de careermode, GH LIVE, speel je steeds mini-events waarna je doorgaat naar de volgende. Falen zit er niet meer in. Speel je het nummer bijzonder slecht? Het zal niet resulteren in afgaan. Je krijgt gewoon een slechte beoordeling, een reden om opnieuw te spelen. Tijdens de career werk je je door deze events heen, die uiteraard steeds op een grotere lokatie gegeven gaan worden. Andere mensen op het podium reageren op je, maar het is het publiek waar je je verbonden mee gaat voelen. Helaas brengt de career je weinig extra ten opzichte van een zelf geselecteerde playlst. De enige reden waarom ik er daadwerkelijk doorheen ging, was om alle liedjes vrij te spelen.

De meest interessante kant van Guitar Hero Live is namelijk te vinden in de online mode. In GHTV is meer diepgang te vinden dan in de career. Dit is dan ook de plek waar je waarschijnlijk je meeste tijd door gaat brengen. Vergelijk GHTV met een on-demand service zoals Netfix, maar dan voor muziekvideo’s die je mee kunt spelen. In twee kanalen (de derde verschijnt later) kun je livestreams bekijken van bekende liedjes met hun videoclips. Het is aan jou om mee te doen en mee te spelen. Je weet van tevoren nooit welk lied je gaat tegenkomen en dat zorgt voor een leuke x-factor. Heel de wereld speelt op dat moment namelijk hetzelfde lied. Je speelt niet tegen een andere speler, je speelt tegen iedereen die op dat moment in GHTV bezig is. Het brengt de gloriedagen van MTV terug, de tijd dat die zender heel de dag muziek op de programmering had staan.

Met het spelen verdien je credits, die in te zetten zijn om on-demand liedjes te kopen wanneer je even niet met de massa mee wilt doen. Wanneer je net even dat ene liedje wil spelen. Een tof gegeven. Door de toevoeging van GHTV is het voor de ontwikkelaar mogelijk om steeds nieuwe liedjes toe te voegen aan het spel, zonder dat jij hier DLC voor aan hoeft te schaffen. De nieuwe liedjes zullen gewoon ineens beschikbaar komen in de livestream. Het zorgt er dus voor dat je Guitar Hero langer kunt gaan spelen, zonder steeds de digitale portemonnee open te trekken.

Is alles dan een verbetering ten opzichte van de oudere delen? Nee. Ik mis de sociale gameplay uit de oude delen. Ja, je kunt een tweede gitaar aansluiten of zelfs een microfoon toevoegen, maar de career kun je niet meer met tweeën doorlopen. Als iemand die de carreer altijd met een vriend of vriendin doorlopen heeft, vind ik dit ergens een gemiste kans. Wanneer je op andere gebieden wel met tweeën speelt, zal de keuze tussen gitaar en bass niet meer aanwezig zijn. Je speelt gitaar, niets meer en niets minder.

Guitar Hero Live is op veel punten een grote vooruitgang ten opzichte van de oudere delen. GHTV zorgt voor een lange levensduur en de nieuwe manier van spelen brengt voor het eerst sinds Guitar Hero 4 een nieuwe uitdaging met zich mee. Dat de tweede speler niet meer zoveel opties heeft als dat in het verleden het geval was en dat de career minder interessant is om te spelen, zullen we voorlopig gewoon voor lief moeten nemen. De ultieme partygame voor vier personen is het niet meer (drums en bass zijn dus niet meer te gebruiken), maar een leuke avond ga je zeker hebben. Rock on!

[review pros=”+ Nieuwe gitaar brengt uitdagingen
+ GHTV is geweldig
+ Steeds nieuwe muziek” cons=”- De tweede speler krijgt minder te doen