Hoe Microsoft door investeringen in niche de massa wil veroveren

Hoe Microsoft door investeringen in niche de massa wil veroveren

Amerikanen zijn een volk apart. Hoewel de geschiedenis van de huidige bevolking feitelijk pas een paar honderd jaar oud is, houden ze er toch duidelijk hun eigen levenswijze, normen en waarden op na. Voorbeeldje: ze willen overal héél graag het beste en meest succesvol in zijn. Als volbloed Amerikaans bedrijf is dat bij Microsoft uiteraard niet anders, dus het aantal verkochte Xbox One-consoles ten opzichte van het aantal PS4’s zal ongetwijfeld een beetje pijn doen. Maar Microsoft heeft een plan.

Het verkoopsucces dat Microsoft (ondanks de Red Ring of Death) had met de Xbox 360 smaakte naar meer. Niet verwonderlijk ook, want iedereen en z’n schoonmoeder had zo’n console onder de TV staan. Door onduidelijke communicatie rondom opvolger Xbox One stond die console gelijk vanaf launch al 1-0 achter op de concurrentie. De PlayStation 4’s vlogen en vliegen als warme broodjes over de toonbank – met name in Japan en Europa. Alleen in het thuisland heeft Microsoft nog een acceptabele hoeveelheid verkochte consoles. Wereldwijd is het aantal verkochte Xbox One’s echter grofweg 1/3 van het aantal verkochte PlayStation 4-consoles.

Met de aanstelling van Phil Spencer als hoofd van de Xbox-divisie in 2014 zou er een hoop gaan veranderen. Er vond een re-focus plaats en in plaats van een multimedia-hub werd de Xbox One weer in de eerste plaats een gameconsole. Ontwikkelaars werden aan het werk gezet om een nieuwe lading exclusieve games te maken, de Kinect verdween naar de achtergrond en er kwam een nieuwe versie (de Ons S) van de console die strakker oogt.

Echter was dat lang niet het belangrijkste. Veel gamers zijn van Xbox 360 overgestapt naar PlayStation 4 omdat ze, al dan niet bewust, het gevoel hadden dat ze niet begrepen werden door Microsoft. ‘De gamer’ moest teruggewonnen worden en dat zou de voornaamste taak van Phil Spencer gaan worden. En hoe doe je zoiets het beste en het snelste? Door ze te geven wat ze willen, of beter nog: door ze iets te geven waarvan ze niet eens wisten dat ze het wilden.

Eerste voorbeeld: backwards compatibility. Iedereen had al min of meer geaccepteerd dat zowel de PlayStation 4 als de Xbox One geen mogelijkheid zouden hebben om games van de voorgaande generatie af te spelen. Door dit alsnóg naar de One te brengen kweekte Microsoft goodwill. Het kost ze (waarschijnlijk) aardig wat geld, maar het daarmee afgegeven signaal dat ze de wensen van de gamer serieus nemen levert ze misschien nog wel meer op.




Dan de Xbox One X. Als fanservice kan je het misschien niet zien, maar met de X keerde Microsoft wel terug naar de wortels van haar bestaan als consolemaker: een spelcomputer neerzetten die met zijn specificaties de concurrentie (lees: PS4 Pro) ruimschoots overklast. En dat ook nog in een verpakking die bijna hetzelfde formaat heeft als de One S. Het feit dat het kopen van de betere console geen verplichting is aangezien alle games zowel voor Xbox One als One X verschijnen geeft extra aan dat Microsoft gamers juist niet op kosten wil jagen, maar de keuze wil geven. Daar waren ze überhaupt niet mee weggekomen, aangezien Sony het natuurlijk wat dat betreft op precies dezelfde manier aanpakt.

Het meest recente wapenfeit hebben we echter nog nergens eerder gezien. Althans, niet bij een bedrijf met de grootte van Microsoft. De Xbox krijgt een speciale controller voor mensen die door een lichamelijke beperking geen normale controller kunnen bedienen zoals dit bedoeld is. Voor details kun je ons nieuwsbericht hierover lezen, maar het komt erop neer dat mensen met een handicap hun games precies zo kunnen gaan spelen als ze zelf willen doordat de controller volledig modulair is. Wat Microsoft hiermee uitdraagt is dat het met iedereen rekening wil houden. Verhoudingsgewijs zullen waarschijnlijk vrij weinig mensen zo’n controller kopen, maar het dwingt wel respect af voor de manier waarop ze dingen aanpakken.




Het maakt ons erg nieuwsgierig naar de volgende stap die het bedrijf gaat zetten. Aangezien we vier jaar verder zijn sinds Phil Spencer de Xbox-divisie is gaan leiden, zou aankomende E3 hét moment kunnen zijn waarop Microsoft flink uit gaat pakken met exclusieve games. Vier jaar is een prima periode om een echte blockbuster in neer te zetten, dus ons zou het niks verbazen. Nog maar een paar weken…

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.