Is dit het moment om Star Wars Battlefront II een nieuwe kans te geven?

Is dit het moment om Star Wars Battlefront II een nieuwe kans te geven?

Er is geen game die ik meer heb moeten verdedigen dan Star Wars Battlefront II. Tijdens de launch was er maar één gesprek gaande; lootboxen. Electronic Arts had hun gretige handjes om de game geplaatst om het geniale werk van Dice teniet te doen door de game te doorspekken met boxen die spelers konden kopen voor echt geld. Normaliter is dat geen probleem wanneer het puur om cosmetische items gaat. Maar in Battlefront II lag het net wat anders. En iedereen wist de game massaal te negeren. De game is inmiddels twee jaar oud. Dit is het moment om met z’n alle terug te keren!

Battlefront II was tijdens de reis naar de release de natte droom voor elke Star Wars-fan. Er waren beloftes van grootschalige gevechten uit de complete saga, grafisch werd een ongekend realisme neergezet en er moest veel meer content zijn dan in de eerdere game. Meer dan drie keer zoveel werd zelfs beloofd. Daarnaast was er een volledige singleplayer waarin we een nieuw verhaal konden beleven vanuit de ogen van The Empire. Want wat is de impact op mensen die The Emperor dienen wanneer de tweede Death Star boven de bosmaan van Endor ontploft, met Palpatine daarbij? Daarnaast zou de Season Pass verdwijnen en alle content na release gratis zijn. Als toefje op de taart werd studio Criterion (van Burnout) ingeschakeld om de vliegmissies voor hun rekening te nemen om meer snelheid toe te voegen. De belofte was gigantisch en nooit eerder keek ik zo enorm uit naar de release van een game.





Toen de game verscheen had iedereen het over de lootboxen. Het was namelijk mogelijk om dingen vrij te spelen (at random!) door lootboxen te openen. Nieuwe wapens, nieuwe krachten, dat soort dingen. Dingen waar je dus duidelijk sterker door kon worden. Wanneer je de digitale portemonnee trok had je dus duidelijk een voorsprong op gamers die dat niet deden. Pay to win, een drama. Elke website had het er over en vergat dat er, onder de lootboxen, een verdomd toffe game zat. Ja, de verhalende stand was misschien niet zo diepgaand als dat we hadden gehoopt, maar de multiplayer was van een bijzonder hoog niveau. Nooit eerder konden we als gamers het Star Wars-universum beleven zoals hier. Grafisch zag het er zo bizar goed uit en elk geluidje klopte met onze herinneringen uit de films. De game was bombastisch, vol met actie, locaties en dat wat we wilde. En lootboxen. En ook al kwam Dice snel terug op deze manier van pay to win (tijdens de launch werd het er gelijk uitgehaald), was het toch het enige gesprek dat gevoerd werd. En dat was jammer.

Deze generatie spelcomputers zien we echter vaker dan eens dat een game het tijdens de launch minder goed doet, maar doordat de ontwikkelaar steeds door gaat met het spel toch perfectie weet te benaderen. Waardoor spelers ook weer terug komen. Denk aan Ghost Recon: Wildlands, For Honor, Rainbow Six Siege. Blijkbaar is Ubisoft hier een groot fan van. Maar ook Battlefront II. Echter, om de game beter te maken bij de vele verloren zieltjes was er heel wat nodig. Een maand na de release bracht Dice Season 1: The Last Jedi. Een tof stuk nieuwe content die haaks stond op de net verschenen nieuwe Star Wars-film in de bioscoop. Met nieuwe maps en modi, Finn en Captain Phasma speelbaar en nieuwe voertuigen. De map op Crait is grafisch een lust voor het oog. Net zoals in de film spatten de rode korrels in het rond bij elke impact van een laser blast. Ook werd het verhaal uitgebreid voor de eenzame speler met Resurrection. Enkele nieuwe levels gingen verder waar de originele game ophield. En alles was uiteraard gratis.





Het probleem wat de game echter had, was dat The Last Jedi als film de complete Star Wars-community uit elkaar wist te drijven. Je vond de film óf helemaal geweldig, óf helemaal kut. Er was niets tussenin. En als dan je complete marketing draait rondom een film die zo slecht wordt beoordeeld, tja. Gelukkig bracht Dice niet veel later de mode Ewok Hunt, waarin je in de nacht op Endor met Ewok op Stormtroopers kon jagen. Het voelde haast als Star Wars-horror maar was een grote hit. Season 2 bracht content rondom de film Solo. Wederom nieuwe levels, modi, en mogelijkheden om te spelen. Lightsabre gevechten werden opnieuw uitgerold om ze cinematischer te maken, er verscheen een offline Star Fightermode en waren er meer manieren om jouw soldaat te customisen. Oh, en het bracht een hele hoop Clone Troopers. Daarnaast werden Solo en Lando uit de film toegevoegd als speelbare personages. Een hele sterke update, maar ook Solo deed het in de bioscopen niet bijzonder goed. Doordat The Last Jedi zo’n impact had op de community besloot half Star Wars-liefhebbend filmvolk de film te vermijden. Slechte keuze, Solo is awesome. De content was wederom gratis.

Season 3 verscheen later en is makkelijk de beste tot op heden. The Clone Wars. Laat dat even op je inwerken. De Clone Wars. De meest actievolle periode in de Saga kwam eindelijk naar de game. Na prominent aanwezig te zijn in Attack of the Clones en natuurlijk de (briljante!) animatieserie, is het eindelijk tijd om met de Clones aan de slag te gaan op Geonosis. Met recht ook grafisch de meest mooie map in de game. Dice pakt het hier groter aan en brengt grotere slagvelden samen in één match. Wanneer je ronde A wint, verplaatst het gevecht naar een andere locatie. Het brengt een grotere schaal naar de game. Ook werden Obi-Wan Kenobi, Grievous, Anakin Skywalker en Dooku speelbaar. Dice bracht meer baldancing door in de game, meer offline manieren van spelen en nieuwe mogelijkheden qua gameplay. En geloof me, je hebt Battlefront II pas echt gespeeld wanneer je de Clone Wars gevochten hebt. De stoffige wereld die Geonosis is, is een prachtig theater voor oorlog met felle kleuren lasers. Je weet niet wat je ziet. Ook bracht het veel meer verschillende Clones met zich mee, waardoor je nu echt jouw favoriete Clone onder de knoppen kunt hebben. En jawel, alles was gratis.





Inmiddels heeft Dice Season 4 aangekondigd. Hierin zit onder andere een nieuwe map op Felucia en een ‘Large Scene singleplayer mode’ die zijn inspiratie haalt uit de originele Battlefront 2. Ook komen de Clone Commanders speelbaar naar de game, iets wat ik toejuich als fan van de oude game ‘Star Wars Republic Commando. Oh, en daarna gaat Dice helemaal los met content rondom The Rise of Skywalker, de negende en laatste film in de Saga die in december in de bioscoop moet gaan draaien. Nu The Last Jedi achter ons ligt lijken veel mensen toch weer uit te kijken naar dit slotstuk. De gemoederen rondom de achtste Star Wars lijken wat minder aanwezig, we weten weer waarom we Star Wars zo tof vonden. En met al die content die ook weer gratis naar Battlefront II komt, is de game de beste manier om de liefde voor die film te gaan vieren.

Star Wars Battlefront II lijkt niet meer op de game die het was tijdens de originele launch. De game is meermaals zo groot geworden met bizar veel extra content, manieren om te spelen en brengt je vele, vele uren gameplay. Grafisch zou je niet zeggen dat het spel alweer twee jaar mee gaat. Daarom is dit het perfecte moment om (opnieuw) in te stappen. Want die lootboxen zoals in het begin? Dat is compleet weg. Wat je nu hebt is een geweldige game die tonnen plezier brengt, puike gameplay heeft en online inmiddels weer een gigantische playerbase heeft. Dice heeft Battlefront II niet laten vallen. Moeten wij ook niet doen. Zie ik je op Felucia?

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.