Lego Batman 3: Beyond Gotham Gamescom Preview

De stenen waar iedereen groot mee is geworden keren wederom terug. Na een uitstapje in Midden-aarde, een episch conflict in het Marvel-universum en een eigen film, smelten de blokken nog eens samen met de wereld van Batman. In alweer de derde Lego Batman is het gevaar echter een stuk groter. Groter dan onze planeet kan bevatten…

Er valt wat voor te zeggen dat de Dark Knight zijn derde avontuur mag beleven in de Lego-stijl. De Batman-games zijn volgens de ontwikkelaars die ik kon spreken tijdens mijn sessie op de Gamescom dan ook de meest geliefde in de complete Lego line-up. De duistere stijl, de basale humor en de herkenbare elementen spreken niet alleen de jongste spelers aan, ook volwassenen zien iets van hun eigen favoriete Batman terug in de games. Het feit dat de games stuk voor stuk met twee spelers te spelen zijn (op de bank), heeft voor veel plezierige avonden gezorgd. Grote franchises, Lego en humor gaan bijzonder goed samen. Lego Batman 3: Beyond Gotham gaat dat opnieuw laten zien.

Toch, na twee eerdere delen, is de Lego Batman ook toe aan vernieuwing. Daarom ruilt de ontwikkelaar Gotham City dit keer in voor een groter strijdtoneel. Misschien heb je het in de trailer al voorbij zien komen; in Beyond Gotham gaan we de ruimte in. De ontwikkelaar beloofde me dan ook meteen dat we genoeg scenes gaan zien waarin Batman en Superman (die uiteraard wederom door Troy Baker en Travis Willingham ingesproken zijn) het niet met elkaar eens zijn in het grote vacuüm om onze planeet heen. En zeg nu zelf, deze twee iconen tegelijk in beeld, dat is best tof. Toch?

Anders dan in eerdere delen is het feit dat Batman niet meer steeds op zoek hoeft te gaan naar de cirkelvormige omkleedpods op de grond om een nieuw kostuum aan te trekken. Nee, dit keer kan dat gebeuren door een druk op de knop. Hierdoor is de gameplay niet alleen sneller, maar naar mijn mening ook net wat interessanter. Met één simpele druk verandert Batman in Cyborg Batman. Maar goed ook, nu het kwaad groter is dan ooit tevoren heeft de Dark Knight alle hulp nodig die hij kan krijgen. Gelukkig staat hij er niet alleen voor, de complete Justice League sluit zich wederom bij hem aan om de slechte plannen van Brianiac te stoppen. DC-ingewijden weten dat dit geen makkelijke strijd zal zijn. Naast de Justice League zijn er nog zo’n honderdvijftig andere speelbare personages. Eenzaam zal de Bats zich niet gaan voelen.

Wat we tijdens onze sessie bij Warner Bros. op konden maken is dat de gameplay als vanouds is. Nog steeds sla en beuk je je een weg door diverse levels, maak je objecten kapot om nieuwe objecten te bouwen en verzamel je de benodigde studs om in te ruilen tegen extra’s. Het is ook niet zo vreemd dat er weinig vernieuwing te vinden is, de ontwikkelaar brengt de games met de Lego-licentie steeds sneller achter elkaar uit (tussen The Lego Movie Videogame en Lego the Hobbit zaten maar twee maanden!). Toch, op de één of andere manier kunnen we het gemis aan grote vernieuwingen steeds weer vergeven. Waarom? Misschien omdat de games zo goed in elkaar zitten en zo enorm veel content brengen, dat het kleine smetje snel verdwijnt. Wel zagen we een level dat zich afspeelde in de ruimte waarin jij manoeuvreert als een klein schip terwijl je aangevallen blijft worden door flink wat vijanden rondom de planeet Odym. Jawel, even was Lego Batman 3 een heuse schmup!

Grafisch ziet de game er weer net iets indrukwekkender uit dan zijn voorganger. Waar het verhaal van Bilbo al erg scherp en gedetailleerd was, ogen de personages in Lego Batman 3 nog meer als echt plastic dan ooit tevoren. De glans op de rug wanneer een lichtbron op ze schijnt, de bekende felle kleurtjes en ook de stoffen van de capes, alles oogt net weer beter. Lego Batman 3: Beyond Gotham zal dan ook vooral op de nieuwe generatie spelcomputers grafisch een pareltje zijn.

Wat de ontwikkelaar duidelijk liet blijken was het feit dat meer dan ooit de geschiedenis van DC Comics verwerkt gaat worden in de game. Omdat het universum in dit spel verder ontdekt gaat worden, zagen de mensen achter het spel de mogelijkheid om vele nieuwe speelbare personages toe te voegen. Denk aan Arkillo, Black Manta, Doomsday, Krypto, Plastic Man en Mr. Mxzyptlk. Zelfs Batman-fanboy Bat-Mite en Batcow zijn speelbaar. De beste toevoeging vind ik echter Batman uit de jaren zestig. De tv-serie met Adam West vindt zijn weg naar de game waardoor deze Batman ook speelbaar is. Compleet met ‘Zap’, ‘Boink’ en ‘Bif!’-effecten. En ja, zelfs Adam West is speelbaar. De man heeft de gehele game dan ook voorzien van zijn stem. Geniaal.

Eigenlijk is Lego Batman 3: Beyond Gotham een standaard vervolg. Meer van het voorgaande en net wat mooier. Het nieuwe verhaal, waarin het Justice League net wat meer centraal staat en vijand Brainiac de grote dreiging is, zal voor DC-fanaten misschien interessanter zijn dan dat van voorgaande games. Ik kan in ieder geval niet wachten om wederom aan te slag te gaan met Lego Batman, Lego Flash, Lego Superman en Lego Wonder Woman. De voortekenen zijn goed, ik liep met een positief gevoel weg bij Warner Bros.. Laten we hopen dat de volledige game later dit jaar dit gevoel alleen maar kan gaan versterken.