LEGO Jurassic World Review

LEGO Jurassic World Review

Het is nog steeds een machtig gegeven. De mens die oog in oog staat met een dinosaurus. Origineel gescheiden door 65 miljoen jaar, door een enorme evolutie. Twee wezens die elkaar nooit zouden moeten kunnen zien, kijken nu naar elkaar alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Welkom, in Jurassic Park

Isla Nublar, net voorbij de kust van Costa Rica. Een zonovergoten paradijs. Een paradijs gevuld met prachtig landschap, heerlijk weer en mooie vergezichten. Een paradijs gevuld met bloeddorstige dino’s, de dood die om elke hoek loert en behoorlijk wat LEGO-blokken. Bouw trampolines, zoek naar begraven schatten en overwin de T-Rex. Verklaar het park als onveilig, om later in Jurassic World terug te keren. LEGO Jurassic World brengt je de vier films (Jurassic Park, The Lost World, Jurassic Park III en Jurassic World) op een manier die je niet eerder zag. Op een zeer trouwe manier zijn de films opnieuw weergegeven. Inclusief de dialogen uit de films en die prachtige muziek die origineel van John Williams afkomt. Het feit dat je niet alleen met de mens speelt, maar ook met dino’s (en zelfs Mr. DNA!) brengt het tot een sterk geheel dat de fan van de serie niet mag missen.

Het spelen met de dinosaurussen is de grootste vernieuwing die LEGO Jurassic World met zich mee neemt. Er zijn al behoorlijk wat LEGO-games verschenen en hoewel ze over het grote gedeelte hetzelfde zijn, weet Jurassic World zich toch te onderscheiden. Ook hier wissel je tussen verschillende personages, los je puzzels op en verzamel je ‘studs’. Wanneer je echter een dino onder de knoppen hebt (bijvoorbeeld de plantenetende Triceratops), krijg je meer kracht dan dat je gewend bent. Het is mogelijk om grotere stukken LEGO om te leggen. De brute kracht uit het beest is in te zetten tegen de grote, plastic stukken. Stukken die je anders nooit kapot had kunnen maken. En dat brengt weer nieuwe elementen in het spel met zich mee.

Zo voelde het zeer verfrissend toen ik een level lang alleen maar met de gevaarlijke Velociraptors op pad mocht. In mijn hoofd speelde de briljante keukenscene uit de eerste film af terwijl ik met het grootste gemak de dodelijke jager bestuurde. Vlug, dodelijk en sterk. Maar de Raptor is niet de enige gevaarlijke dino die je op je pad tegen gaat komen. Wat te denken van een achtervolging met een T-Rex? Wanneer je de eerste film hebt gezien weet je meteen waar ik het over heb.

Dat dinosaurussen op verschillende manieren in de game verweven zijn, is meteen het belangrijkste nieuwe gameplayelement van wederom een LEGO-game. Want ook in LEGO Jurassic World wissel je tussen personages om puzzels op te lossen en voortgang te maken. Dinosaurussen zoals de Triceratops hebben andere krachten en vernietigen bijvoorbeeld grotere LEGO-blokken. Hoewel deze uitgestorven diersoort bijzonder gevaarlijk is, ligt de moeilijkheidsgraad van deze LEGO-game lager dan in in eerdere games. Niet dat die zo bijzonder moeilijk waren uiteraard, maar het is opvallend. Puzzels geven je meer tijd om na te denken, zonder dat je snel aangevallen wordt; iets wat in LEGO Batman 3 wel anders was.

Interessant is dat je DNA kunt combineren van dino’s in het laboratorium op het eiland. Zo maak je je eigen hybride. Heb je Jurassic World gezien? Dan weet je wat hier uit kan komen. Uiteraard is het hier op z’n LEGO’s gedaan, dus is het mogelijk om een Stegosaurus het hoofd van een Raptor te geven, met de staart van een T-Rex. Zo gevaarlijk als de Indominus Rex ziet het er niet uit, het brengt wel de bekende funfactor met zich mee. Toch gaat dit systeem net wat dieper dan ik voorheen had gedacht. Zo kun je de kleuren van je nieuwe saurus compleet aanpassen en zelfs bepalen of deze vlekken op zijn of haar huid heeft zitten. Wanneer de dino gecreëerd is, is het meteen een speelbaar personage en kun je met jouw dino Jurassic Park in. John Hammond zou trots op je zijn. Geld speelt geen rol.

Ik gaf het al aan; de game weet de films op een sterke manier over te zetten naar de LEGO-wereld. Grootste pluspunt hierin is de audio van het spel. Natuurlijk is het leuk dat de dialogen uit de films één op één overgenomen zijn en dat de muziek van John Williams nog steeds zo episch klinkt. Maar ook de geluiden van de dino’s spelen hier een grote rol in. De T-Rex klinkt zo oorverdovend als in de films, de Raptors maken het geluid dat ze horen te maken. Het brengt je meteen terug naar de eerste keer dat je Jurassic Park zag in de bioscoop. Het geeft mensen die opgegroeid zijn met de films een leuke extra, een fantastisch gevoel van nostalgie. Want zeg nu zelf; je kunt je Jurassic Park toch nog steeds goed herinneren?

De levels zijn met elkaar verbonden als het doorlopende verhaal van de films. Tussendoor kun je een open wereld verkennen die uiteraard de pretparken simuleren. Hierdoor blijft de sfeer ten alle tijde in het spel zitten, zelfs wanneer je op vreemde en grappige aanpassingen stuit. Uiteraard is de humor weer enorm flauw, maar nooit stoort het; het wordt nooit te flauw. Glimlachen doe je vaker dan eens, zeker wanneer je de films goed kent en daardoor elke verwijzing begrijpt. Ook zijn er wederom flink wat personages te vinden in het spel, echter dit keer zijn ze lang niet allemaal interessant. In een Lego Batman heb je verschillende superhelden, stuk voor stuk met eigen krachten. Hier zijn echter de hoofdpersonages leuk om mee te spelen, de ‘b-personages’ zul je nooit gebruiken wanneer het niet hoeft. Meer is niet altijd beter dus, al is het voor de verzamelaar een extra impuls om naar die begeerde honderd procent te leveren.

TT Studio’s weet op een gepaste manier Jurassic Park te vertalen naar een game. De game oogt, hoort en voelt authentiek en wederom is te merken dat er veel liefde achter de game zit. Natuurlijk zijn diverse scenes minder bruut dan in het origineel (het is natuurlijk een game voor kinderen), maar dit stoort nooit. Het spelen met dino’s voelt machtig en verfrissend. Niet elk personage dat vrij te spelen is, is even interessant, maar dat zal de Jurassic Park-fan weinig boeien. Die kan dit spel gewoon met zijn kinderen gaan spelen.

[review pros=”+ Alle vier de films
+ Muziek van John Williams
+ Sfeer in beeld, geluid en gevoel” cons=”- Te veel oninteressante personages