LEGO Star Wars The Force Awakens Review

The Force is terug!

Er zijn heel wat LEGO-games verschenen in de laatste tien jaar. Persoonlijk heb ik ze allemaal in de kast staan en is het een doel om ze stuk voor stuk voor de volle honderd procent uit te spelen. Met toffe franchises als Star Wars, Harry Potter, The Avengers, Batman en Indiana Jones schotelde de games mij steeds nieuwe avonturen voor in een zeer bekend jasje. Met de laatste, LEGO Marvel’s The Avengers, sloeg bij mij de moeheid toe. Ineens was ik klaar met de geblokte personages. LEGO Star Wars The Force Awakens trekt me echter weer terug naar de serie met misschien wel de beste game die ooit verschenen is in de ver-lego-de videogames.

The Force Awakens is een fantastische titel die enorm veel heeft weten te betekenen. In de bioscoop moest het filmgangers niet alleen de prequels doen vergeten, het moest ook een fantastisch vervolg op misschien wel de meest geliefde filmtrilogie ooit worden. Daarnaast mocht ‘ie financieel ook niet tegen gaan vallen. Op alle drie de vlakken is de film geslaagd. Sterker nog, het is zelfs de op één na best verdienende film aller tijde geworden. Voor de LEGO-franchise lijkt The Force Awakens hetzelfde te doen. De games, die behoorlijk vast zaten in een ‘steeds weer hetzelfde’-syndroom, krijgen door de laatste Star Wars een frisse wind die duidelijk nodig was. Ontwikkelaar Traveler’s Tales gebruikt de meest recente Star Wars-film en vertelt het verhaal opnieuw op de door hun zo bekende manier. Maar er is meer aan de hand.

Het bekende LEGO-foefje werd vervelend. Ik ben een groot liefhebber van striphelden, Marvel en de films die er uit voorkomen, maar LEGO The Avengers heb ik na enkele uren afgesloten om nooit meer te starten. Het voelde alsof ik die game al twaalf keer eerder had gespeeld. En ja, in haar binnenste doet LEGO The Force Awakens nog steeds hetzelfde. Weer zoek je naar objecten om te bouwen, versla je vijanden en verzamel je studs. Je moet nog steeds alles kapot slaan om nieuwe voorwerpen te bouwen. Maar waar het verhaal in de laatste games net iets te simpel verteld werd, duikt LEGO The Force Awakens vol in het verhalende aspect. Dialogen uit de film worden gebruikt (aangevuld met nieuwe stukken tekst), omgevingen ogen zoals je het kent en uiteraard is de muziek van John Williams volop aanwezig om die authentieke Star Wars-sfeer te creëren. Maar toch speel je de film niet één op één na. Er is genoeg ruimte voor flauwe, maar doeltreffende humor. Interessant is ook het feit dat gaten uit de film gevuld worden met extra verhalende missies en dat er zelfs teruggeblikt wordt op die ene battle op Endor uit Return of the Jedi.

Om even bij het verhaal te blijven, de ontwikkelaar heeft qua stemacteurs echt alles uit de kast getrokken om de game zo dicht mogelijk bij de film te houden. Daarom zijn de dialogen uit de film aangevuld met nieuwe teksten, stuk voor stuk ingesproken door de echte acteurs. John Boyega keert terug als Finn, Gwendoline Christie is Captain Phasma, Anthony Daniels is C-3PO, Adam Driver doet Kylo Ren, Domhall Gleeson is General Hux, Oscar Isaac is uiteraard Poe Dameron, Luipita Nyong’o speelt opnieuw Maz Kanata en natuurlijk is Daisy Ridley aanwezig als Rey. En jawel, zelfs Han Solo heeft extra stemmenwerk mogen ontvangen van niemand minder dan Harisson Ford. Dat Mark Hamill en Carrie Fisher aanwezig zijn (Luke en Leia) mag niemand verbazen. Het voelt, in combinatie met de geluidseffecten die je van Star Wars gewend bent en de prachtige muziek van John Williams als een echt Star Wars-product zoals je het wil. Zoals Star Wars het verdient. Andere stemmen brengen de rest van de wereld tot leven. Gesprekken om je heen brengen diepgang en geven soms de echte Star Wars-fan een glimlach op het gezicht door leuke referenties aan te halen.

Het heeft me zo’n negen uur gekost om het verhaal tot een einde te brengen. Negen uur gevuld met leuke puzzels (die dit keer minder als een ‘moetje’ voelen dan eerder), toffe personages en veel mogelijkheden. Elke character heeft natuurlijk zijn eigen krachten. Poe is bedreven met zijn blaster, BB-8 is goed om dingen te hacken, Rey kan net wat flexibeler platformen en Kylo Ren brengt brute kracht. Met zo’n 150 personages om mee te spelen is de afwisseling groot. Zelfs regisseur J.J. Abrams is onder de knoppen te krijgen, alsook Kathleen Kennedy! Extra voer voor de echte fans van Lucasfilm. Groot verschil met voorgangers LEGO’s Avengers is dat de tweede speler meer te doen krijgt. Daar stond speler twee nog wel eens stil, wachtende tot de andere speler een doorgang of iets in die geest had gecreëerd. Omdat iedereen zo’n specifieke doelen heeft is er altijd wat te doen. Daarnaast zijn de mogelijkheden over het algemeen oprecht leuk om uit te voeren. Het platformen met Rey ziet er geweldig uit en de hack-mogelijkheden van BB-8 zorgen vaker dan eens voor een glimlach op je gezicht. Het is dan ook leuk om in je eentje te spelen, maar ook met tweeën brengt de game genoeg uitdaging voor beide spelers. En dat miste ik in de laatste LEGO-iteraties. Toch is niet elk moment fantastisch. Sommige puzzels zijn duidelijk al eens in eerdere games verschenen of zijn zo simpel dat de uitdaging volledig zoek is. Een Stormtrooper in elkaar zetten, heb je dan rode of witte steentjes nodig? Ja, zo simpel kan het worden. Net wat meer uitdaging ligt bij de ‘multi-builds’ die hier voor het eerst aanwezig zijn. Normaliter krijg je steentjes en kun je er een enkel ding mee bouwen. Nu heb je vaak de keuze uit drie voorwerpen die uit deze bouwstenen kunnen komen. Je gaat ze alle drie nodig hebben, dat is zeker. Maar in welke volgorde? Op deze manier worden de te bouwen objecten nog meer als puzzels ingezet. Bouw voorwerp één, gebruik het en vernietig het om voorwerp drie te maken. Om daarna op positie twee iets te bouwen om je puzzel tot een succes te brengen. Tof.

Bovenop de bekende gameplay weet The Force Awakens compleet nieuwe concepten te verwerken in de mix. Zo zijn er momenten waarop de camera veel dichter op je personage komt te staan en je vanuit cover op diverse Stormtroopers moet schieten. Het doet denken aan Gears of War voor een jongere doelgroep. Niet alleen zorgt het ervoor dat de gameplay even overschakelt naar een actievoller moment op een manier die je niet eerder zag in LEGO-vorm, ook maakt het de game filmischer. Nu weet de ontwikkelaar de game over het algemeen veel filmischer te brengen door schuddende camera’s, lagere standpunten, dynamische beelden en veel actie, maar deze gameplaymomenten dragen er keer op keer aan bij. Het feit dat er een mogelijkheid is om je level op een steeds andere manier compleet te vernietigen brengt LEGO The Force Awakens qua actie naar een nieuw niveau. Ook zijn de secties waarin je een voertuig onder de knoppen hebt eindelijk leuk om te spelen. Waar ik eerder in LEGO Star Wars The Complete Saga de Death Star liet ontploffen door puur en alleen de schietknop in te houden, weet het spel je nu meer in de actie te trekken door je schip beter te laten besturen en meer manoeuvres toe te voegen om vijanden van je af te houden. Het voelt meer als Star Wars en, als ik eerlijk ben, zijn het stiekem ook de beste dogfights in de ruimte die ik in de laatste jaren heb gezien. En dat in een LEGO-titel! Of ik nu de kanonnen van een Star Destroyer neer moest halen boven Jakku of als Poe boven Takodana vloog, het gaf een goed gevoel.

Hoewel de verhalende levels echt fantastisch zijn om te spelen, zijn de hubwerelden iets minder interessant. In eerdere games uit de LEGO-familie zagen we leuke omgevingen waarin de levels aan elkaar verbonden waren. Favoriet is nog steeds Harry Potter, alwaar je op Hogwarts altijd wat kon vinden om te doen. Hier zijn de verschillende hubs duidelijk kleiner, verdeeld over verschillende planeten, en net wat minder leuk om te doorlopen. Uiteraard voel je je haast verplicht om ook daar elke steen om te draaien om te kijken of er een verstopte steen zit. En dat is wel iets wat ik ga doen. Want hoewel The Avengers me een punt achter de LEGO-serie liet zetten, zorgt The Force Awakens ervoor dat ik er vol plezier opnieuw in ben gedoken. Het verhaal is tof, de vele referenties naar de geschiedenis van Star Wars zijn voor echte fans heerlijk om te ontdekken en het spelen met de vele personages brengt goede gevoelens met zich mee. Dit is duidelijk de beste LEGO-game in jaren. Misschien zelfs de beste sinds de eerste LEGO Star Wars.

LEGO Star Wars The Force Awakens is de leukste LEGO-game in jaren. Het verhaal zit goed in elkaar, de puzzels zijn de meeste tijd leuk en het vrijspelen van alle geheimen gaat behoorlijk wat tijd kosten. Zelfs op momenten dat ik in mijn eentje moest spelen wist de game me te entertainen en aan te zetten om verder op onderzoek uit te gaan. LEGO Star Wars The Force Awakens is dan ook niet alleen een goede versie van de fantastische film, het is ook een game die de film eer aan doet. Tell that to Kanjiklub!

• Voelt als Star Wars
  • Speelt als Star Wars
  • Oogt als Star Wars