Lords of the Fallen Gamescom Preview

Lords of the Fallen Gamescom Preview

Een next0gen game die me nog niet eerder is opgevallen. Bestaat dat? City Interactive liet me tijdens de Gamescom zien dat ze inderdaad zo’n titel in huis hebben met de naam Lords of the Fallen. De game belooft brute wapens om mee te gevechten, mooie kerkers om te onderzoeken en duistere lords om te verslaan. Op de Gamescom kreeg ik een demonstratie om te proeven van deze eigenschappen. Smaakt het naar meer?

Lords of the Fallen is een hack-en-slasher, maar geen buttonbasher. De ontwikkelaar laat tijdens de demo zien dat het niet nodig zal zijn om helemaal los te gaan op de knoppen van de controller, maar dat het beter is om er bewuster mee om te gaan. Dit komt mede door de iets trage gameplay. In beeld zien we namelijk logge personages met zware hamers zwaaien, dus ergens is het wel logisch dat alles iets langzamer gaat. De ontwikkelaar voegt hier aan toe dat de snelheid van jouw eigen personage afhankelijk is van de uitrusting die je bij je draagt. Heb je een licht zwaard in je handen dan zal je sneller kunnen bewegen, maar doe je ook minder schade bij een rake klap. Het is de bedoeling dat je jouw speelstijl daarop aanpast. Naast de melee wapens wordt er ook een arsenaal aan magische krachten toegevoegd aan de game. De uitleg die daarover werd gegeven maakte me duidelijk dat de makers hier goed over nagedacht hebben. In de praktijk sparen spelers deze krachten meestal op omdat ze verwachten dat ze het later in het spel goed kunnen gebruiken. Het team achter Lords of the Fallen wil er voor zorgen dat deze krachten het spel voor de speler makkelijker maken en dat ze daarom eerder gebruikt worden. Het laat zien dat ze een goed idee hebben van de doelgroep van de game.

Tijdens de demo krijg ik een goede indruk van de grafische kracht van de game. De CryEngine staat aan de basis van de prachtige graphics en het is duidelijk te zien dat Lords of the Fallen op de volgende generatie consoles (en de pc) uit zal komen. In de donkere kelders komen de lichteffecten goed tot hun recht. Even krijg ik het idee dat de game weleens teveel kerkers zou kunnen krijgen, maar precies op dat moment loopt het hoofdpersonage door een deur naar buiten en word ik verrast door een wijde omgeving. Erg indrukwekkend! Net als de animaties, trouwens. De personages zwieren, zwaaien en rammen in het rond alsof het niks is en dat ziet er allemaal zeer vloeiend uit. Hier en daar is nog wel wat popup in beeld, maar de beelden die ik te zien krijg zijn dan ook nog van een hele vroege versie van de game. Het is te verwachten dat ze dit voor de release (ergens in 2014) wel opgepoetst moeten hebben en dat we dan kunnen genieten van de kracht van de nieuwe consoles.

De eerste indruk van het leveldesign is helaas minder positief. Er zijn kleine puzzels, maar het komt er vooral op neer dat je een hendel moet vinden om de volgende ruimte te kunnen bereiken. Tijdens de demo worden er mij net iets teveel hendels omgehaald, dus hopelijk is dat geen graadmeter voor de volledige game. Ondanks dat het geen open wereld game is biedt Lords of the Fallen je wel de mogelijkheid om terug te gaan in de game om bepaalde levels opnieuw te verkennen. Als voorbeeld wordt genoemd dat je in het begin een deur tegen kan komen die op slot is. Een paar levels verder kan je ineens de sleutel van die deur vinden en wordt het dus interessant om terug te gaan om te zien wat er achter die deur zit. De ontwikkelaar belooft dat het de moeite waard zal zijn om terug te reizen, maar ik ben benieuwd of dat straks in de praktijk ook zo is. Verder weet de ontwikkelaar te vertellen dat de game ook meerdere alternatieve routes zal bevatten, zodat je als speler jouw eigen pad kan kiezen. Daarbij ligt de nadruk wel erg op een stealthy aanpak, want dat geeft je direct voordeel. Je kunt dan namelijk veel meer schade toebrengen bij je eerste slag en dat kan het verschil maken tijdens een gevecht.

Met Lords of the Fallen lijkt City Interactive een game in handen te hebben die zich met zijn mooie graphics en degelijke gameplay wel staande moet kunnen houden op de nieuwe consoles. Mijn enige vraag is op dit moment of de gameplay ook na enkele uren spelen nog boeiend blijft of dat het dan toch eentonig aan gaat voelen. We zullen nog even moeten wachten voordat we dat zelf kunnen uitvinden.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.