Madden 20 Review

Oh it’s Madden Season! Met die slogan probeerde EA Sports een aantal jaar geleden haar community op te hypen om de nieuwste Madden te kopen. En dat deed EA Sports met succes. Met een enorme over de top reclame wist de ontwikkelaar met name Amerika lekker te maken voor de nieuwste Madden. Want laten we eerlijk zijn, de nieuwe release van een Madden is aan de andere kant van de plas wel echt een big deal. Hier in de Benelux hebben we wat minder met Madden en wat meer met FIFA. Toch krijgt American Football steeds meer aandacht hier. De Super Bowl wordt door steeds meer mensen bekeken en sportfans krijgen toch steeds meer door dat American Football best leuk is om naar te kijken. En dus ook dat American Football in de zin van Madden best leuk is om te spelen. Madden is al jaren dé game die je moet spelen als je zin hebt in een potje American Football. Hoe brengt EA Sports het er dit jaar van af?

Het lijkt elk jaar hetzelfde te zijn: bij de introductie van een nieuwe sportgame (met name EA Sports is hier goed in), strooit de ontwikkelaar met vage termen die aan zouden moeten geven wat er dit jaar nieuw is in de game. Met name bij FIFA erger ik me daar al een tijdje aan. De toevoeging van ‘Active Touch’ of ‘Smart Defending’, ik weet vaak niet zo goed wat ik er mee aan moet. Zeker omdat je het vaak in-game toch niet zo goed merkt. Madden 20 komt dit jaar ook met een toevoeging met een naam waar je jeuk van krijgt: X-Factor Players.

Toch werkt het dit jaar wel goed in Madden. Bepaalde supersterren in je team hebben de X-Factor: als het goed loopt, dan loopt het goed en worden deze spelers een stukje beter. Voldoe je aan bepaalde vereisten (bijvoorbeeld maak zo veel rushing yards binnen zo veel downs, of geef 3 succesvolle passes achter elkaar), dan wordt je speler nog beter en kan hij echt de superster voor jouw team uithangen. En ik moet eerlijk zeggen, het werkt echt heerlijk. Als je zo’n X-Factor speler onder de knoppen hebt, dan voel je je echt het mannetje. Je voelt echt dat je met die speler het verschil kan maken. Ik merkte ook aan mezelf dat ik meer risico ging nemen in m’n spel, zoals echte spelers als het lekker loopt waarschijnlijk ook zouden doen. Nu klinkt dit wel alsof het te overpowered zou kunnen worden. Dat valt eigenlijk wel mee. Natuurlijk, als je zo’n speler onder de knoppen hebt is de kans groter dat je een succesvolle play hebt. Maar met één succesvolle interceptie van de tegenstander kan het ook zo weer over zijn. De X-Factor is echt een succesvolle toevoeging aan de game.

EA Sports is er verder ook trots op de dat controls van de game verbeterd zijn. De vorige Madden, deeltje 19, kreeg nogal wat kritiek op de controls. De verbeteringen die EA had doorgevoerd waren niet geslaagd en de spelers voelden af en toe alsof jij ze niet echt onder controle had. Dat is natuurlijk zwaar frustrerend als je op de bank tegen je vrienden een potje Madden aan het spelen bent. In Madden 20 is dat gelukkig wel wat meer opgelost. De controls lijken een stuk directer te zijn en het is weer heerlijk om de spelers onder de knoppen te hebben. Een vooruitgang ten opzichte van vorig jaar.

Ook qua graphics is de game er weer een stukje op vooruit gegaan, hoewel ik moet zeggen dat daar ook wel twee minpuntjes van de game zitten. Zo zijn er nog altijd een behoorlijk aantal grafische glitches. Denk aan armen en benen van spelers die niet met elkaar botsen, maar dwars door elkaar heen gaan. Nu EA al enkele jaren dezelfde engine gebruikt en zo veel ervaring heeft met sportgames, mag dat eigenlijk niet gebeuren. De menu’s zijn een stuk strakker dit jaar, dat is ook wel prettig. Maar waarom, in godsnaam, moet ik advertenties voor andere gamemodes krijgen terwijl ik in het menu ben van een andere mode. Als ik de nieuwe verhalende mode (oké, dat er een verhalende mode in de game zit is niet nieuw, maar het is wel een nieuw verhaal) kies, dan heb ik er echt geen behoefte aan om een pop-up te krijgen dat ik een item in Ultimate Team kan krijgen. Reclame voor je eigen game in je eigen game, dat is niet zo handig.

Al met al levert EA Sports weer een goed pakket af met Madden NFL 20. De verbeteringen zijn niet wereldschokkend, hoewel fans van de serie erg blij zullen zijn met het feit dat de controls van Madden weer een stuk beter zijn. X-Factor is ook een goede toevoeging waar je zeker wat gaat merken. Het is dan wel jammer dat er een aantal slordigheden in de game zitten. Ik ben totaal geen fan van de pop-ups in de game en ook de grafische glitches kunnen eigenlijk echt niet meer. Je mag van EA Sports verwachten dat die foutjes er in Madden 21 toch écht wel zijn uitgehaald.

• X-Factor werkt echt goed
  • Controls zijn duidelijk verbeterd

• Te veel schoonheidsfoutjes