Man of Steel Review

Man of Steel Review

Man of Steel draait inmiddels in de bioscoop. Het is dus de hoogste tijd om een game te releasen rondom het titelpersonage, toch? Daarom is Superman de Appstore ingevlogen om de aarde te redden van het grote kwaad, General Zod wil dat je voor hem buigt.

Het iOS-platform is inmiddels een volwassen plek geworden om sterke games te spelen. Niet langer zijn we genoodzaakt om games als Angry Birds, Fly With Me en Cut the Rope te spelen, maar wordt het platform ondersteund door grote namen te voorzien van een game. Een tijdje terug speelden we nog Injustice: Gods Among Us op de iPhone, een game die gelinkt was aan de DC-fighter op de console. De personages van DC doen het sowieso goed op het systeem. Eén van de betere volwassen games op iOS is Batman: Arkham City Lockdown. Geheel in stijl van die game is deze week Man of Steel verschenen, een game die uiteraard in wil spelen op de release van de nieuwe Superman-film.

Natuurlijk is het logisch dat Warner Bros., eigenaar van DC Comics en de uitgever van de film, een game op het mobiele platform uit wil brengen om de release van de film bij te staan. De game, die ontwikkeld is door Phosphor Games (bekend van Dark Meadow en World War Z), is een third-person beat-em-up die het personage Superman eer aan probeert te doen door bekende locaties af te wisselen met harde actie. Exact zoals Batman: Arkham City Lockdown dat eerder deed op de mobiele platformen.

Niet alleen spelers van Batman, maar ook de personen die Chair Entertainment’s Infinity Blade eerder hebben gespeeld op de iPod, iPhone of iPad, zullen meteen aan de slag kunnen met Man of Steel. In de story- en survival-modes van de game is het zaak om General Zod en zijn leger te verslaan om de veiligheid en het voortbestaan van onze planeet te garanderen. Je speelt de game over de schouder van Superman, ontwijkt aanvallen en swipet over het scherm om te slaan en om krachtige combo’s te maken. Omgevingen zullen hierbij verwoest worden. Zonder moeite sla je de vijand door die ene politieauto heen, door de muren van een winkel of in een benzinewagen om deze te laten ontploffen voor extra schade. Maar je bent Superman, je gebruikt niet alleen je vuisten tijdens de gevechten.

Tijdens het spelen kun je de snelheid van het personage gebruiken om in enkele seconden veel harde klappen te geven. Natuurlijk kun je ook vuur uit je ogen laten komen om diepe wonden te branden in je tegenstander. Het is nodig, de tegenstand is niet gemakkelijk te overkomen. Het is daarom dat je met elk gevecht XP kunt verdienen welke weer in te zetten is om jouw Superman sterker te maken. Jawel, de laatste zoon van Krypton heeft de mogelijkheid om sterker te worden dan ooit. Verleng je levensbalk, verhoog de kracht in je armen en beweeg sneller. Niet alleen het personage is te voorzien van upgrades, ook de extra krachten zoals de vuurballen uit je ogen kunnen meer en meer schade brengen. Ook is het mogelijk om extra kostuums voor de man van staal vrij te spelen die stuk voor stuk ook extra krachten met zich mee weten te brengen. Levels vaker dan eens spelen om meer XP te krijgen lijkt een must.

Anders dan in Infinity Blade en Batman: Arkham City Lockdown is het feit dat Superman kan vliegen. Door dit gegeven is het mogelijk om vijanden de lucht in te slaan, er achteraan te vliegen en ze weer richting oppervlakte te rammen. Toffer is het echter wanneer je je vijand oppakt en hem of haar door rotsblokken smijt en tegen auto’s aan, door gebouwen en hem dan weer hard op de grond neer gooit. Op dit soort momenten voelt de game echt aan als een Superman-game. Een gevoel dat we niet vaak hebben gehad met vorige spellen met de 75-jarige superheld in de hoofdrol.

Toch is de game niet perfect. Het ontwijken van vijanden voelt op momenten niet goed aan. Het lijkt alsof de game trager wil reageren om het je extra lastig te maken. Superman reageert niet meteen wanneer je op de blok-knop drukt. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat de game in twee versies komt: een iPhone en een iPad-app. Hierdoor is de game niet universeel en moet je dus twee keer de digitale portemonnee trekken wanneer je het spel op beide systemen wilt spelen. Dat je XP kunt kopen met in-game aankopen voelt een beetje aan als cheaten, maar die keuze ligt helemaal bij jou.

De game voelt op punten misschien wat repetitief aan, maar dat is meer een gebrek in het genre dan dat we het de game aan kunnen rekenen. Man of Steel is niet super, maar wel een fijne game om af en toe even op te pakken. Interesse in een toffe superheldengame op je mobiele Apple-device en ben je klaar met Batman: Arkham City Lockdown en Injustice? Dan is Man of Steel de volgende logische stap.

[review pros=”+ Lijkt op Batman: Arkham City Lockdown
+ Swipe controls geven veel knokplezier” cons=”- Lijkt op Batman: Arkham City Lockdown
– Swipe controls lijken niet altijd te werken.” score=78]