Mario Sports Superstars Review

Die Mario, die is er eigenlijk maar druk mee! Het gros van zijn werkzaamheden bestaat uit het redden van een bepaalde prinses uit de handen van een kwade schurk. En is die prinses eindelijk gered, kan ze het zomaar eens opnemen tegen Mario! Hang je de held uit, krijg je daarna gewoon een blauw schild op je kop van diezelfde prinses. Het moet toch niet gekker worden. Mario heeft inmiddels al zo veel uitstapjes gemaakt naar andere genres dat het bijna niet bij te houden meer is. Sport is in ieder geval echt favoriet bij Mario en zijn vrienden. Het was blijkbaar tijd voor een nieuw deel in die reeks aan sportgames. Dus is hier Mario Spors Superstars voor de Nintendo 3DS!

In Mario Sports Superstars kun je maar liefst uit 5 verschillende sporten kiezen. Vier van deze sporten kon je al eerder spelen: honkbal, voetbal, tennis en golf. Van die laatste twee sporten verschenen er zelfs stand-alone games op de 3DS. De laatste sport die je kunt spelen is racen met paarden. Van die game verscheen overigens nog nooit een andere titel, en dat is best knap gelet op welke sporten Mario allemaal heeft gedaan. Je merkt absoluut dat Nintendo gebruikmaakt van de voorgaande titels. En ik moet eerlijk zeggen, dat komt de game eigenlijk niet altijd ten goede.

Laten we beginnen bij het tennis. Tennis is de sport die meteen de zwakke punten van Mario Sports Superstars blootlegt. Het klinkt misschien tof dat je vijf sporten kunt spelen (en dat is het ergens ook zeker ook), maar het zorgt er in het geval van Mario Sport ook voor dat de game diepgang mist. Het Tennis-gedeelte is gebaseerd op Mario Tennis: Ultra Smash voor de Wii U. Een game die ook diepgang miste en niet verder dan een 5,5 kwam in de meeste reviews. In Mario Sports Superstars is de gameplay van deze game nog verder uitgekleed. Je kunt kiezen uit de standaardslagen, maar heel veel dieper dat dit gaat het niet. Je speelt je tegenstanders rustig uit en wint zo je wedstrijdjes. Van enige diepgang is geen sprake. Er zijn bijvoorbeeld geen power-ups te gebruiken of iets dergelijks, iets wat ik eigenlijk wel verwacht als ik een sportgame met Mario in de hoofdrol ga spelen. Anders kies ik wel voor een serieuzere tennistitel.

En om nou te zeggen dat er veel mogelijkheden zijn om de sport te spelen: dat is helaas ook niet het geval. Elk van de vijf sporten heeft dezelfde mogelijkheden. Je kunt een losse wedstrijd spelen, of je kunt een toernooi spelen. Er zijn per sport vier toernooien, die steeds moeilijker worden, en waar je in maximaal 2 á 3 uur echt wel doorheen bent. Blijft over de trainings-mode en de online-mode. In die laatste kun je ook een aantal losse potjes spelen. De matchmaking werkt prima moet ik zeggen, maar de vraag is voor hoe lang je terug gaat komen naar deze online mode.

Tennis mag dan niet mijn favoriete sport zijn in deze compilatie, de andere sporten zijn ook echt niet heel veel beter. Honkbal is misschien wel het dieptepunt. De meeste diepgang lijkt te zitten in het samenstellen van je team. Tijdens het spelen ben je eigenlijk alleen maar bezig met het timen van je worp of van je slag. Van enige tactiek in het veldwerk is geen sprake. Golf kent ook vrij weinig diepgang. Deze sport kent vier enigszins saaie banen met slechts negen holes en is dan ook een zeer uitgeklede versie van de volledige golf-titel op de 3DS. Natuurlijk verwacht ik niet dat de game net zo uitgebreid is als een volledige sport-titel. Maar dit is wel heel matig en bovendien behoorlijk saai.

Gelukkig blijven er nog twee sporten over die de game nog van een onvoldoende redden. Voetbal is verrassend leuk met volledige 11 tegen 11 gameplay. Ook hier had ik eigenlijk liever wat meer spektakel gezien, maar de game houdt prima stand. Het is best leuk om tussendoor even een potje te voetballen met Mario en zijn vrienden. Verrassende winnaar van deze vijf sporten is het racen met paarden. Je neemt het op tegen een aantal andere tegenstanders op verschillende circuits. Elk paard heeft zijn eigen sterktes en zwaktes en je moet slim omgaan met deze sterktes en zwaktes. Bovendien heb je de mogelijkheid om op een gegeven moment je eigen paarden aan te gaan schaffen en deze te gaan trainen en verzorgen. Eindelijk een beetje diepgang en ook nog eens toffe gameplay!

Mario Sports Superstars weet toch een beetje een nare nasmaak bij mij achter te laten. Het lijkt alsof Nintendo hiermee wel even heel snel wilde cashen en dat valt ook te zien aan de game. Het klinkt misschien gek met 5 verschillende sporten, maar de content valt echt een beetje tegen. Nog veel erger, de gameplay valt behoorlijk tegen. Tennis en honkbal zijn gewoonweg saai om te spelen, en ook golf doet het niet super. Voetbal weet de boel nog een beetje te redden, maar het is vooral het paardracen wat de show steelt. Toch is dit niet voldoende om Mario Sports Superstars te redden. De game zit in de kern (de besturing is bijvoorbeeld goed) prima in elkaar, maar de gameplay is eigenlijk te saai om je terug te laten komen. Er valt bijvoorbeeld ook weinig nieuwe content vrij te spelen. De online multiplayer zorgt er voor dat een sport-game in principe oneindig lang door te spelen is, maar dat wil je echt niet. Nee, Nintendo gaat met deze game geen olympische medaille halen.

• Prima besturing
  • Racen met paarden is verrassend leuk

• Tennis en vooral honkbal door de ondergrens heen