Unravel Two Review

En… hij is vanaf vandaag beschikbaar! Met deze woorden werd Unravel 2 tijdens de E3 presentatie van EA aangekondigd. Een aankondiging, een trailer en de game meteen beschikbaar stellen. Het is iets wat we niet vaak zien in de industrie. Geen maandenlange marketing, niet doodgooien met trailers, maar gewoon de game voor zichzelf laten spreken. Is dat een slimme keuze geweest in het geval van Unravel Two?

Unravel was een leuke game, de eerste die in een nieuw programma van EA werd uitgegeven waarin de studio kleine ontwikkelaars hielp om de game van hun dromen te maken en uit te geven. Het was geen geweldig spel waar we over vele jaren nog over praten, maar het deed zijn ding op een leuke, interessante manier. Hoofdrolspeler Yarny was schattig, het verhaal dat hij beleefde bracht emoties met zich mee en op het einde van de rit had je je nooit verveeld. Toch was het typisch zo’n spel waar je geen vervolg op verwacht. Maar die is er nu dus toch. En daar ben ik enorm blij om.

Unravel Two laat zien dat ontwikkelaar Coldwood goed heeft gekeken naar het eerste deel. De elementen die goed werkten zijn behouden, de dingen die minder waren zijn er compleet uit gehaald. Daardoor is het vervolg een veel slimmer puzzel-platform-avontuur geworden. Met grootste troef; de game laat je met twee Yarny’s spelen, coöperatief met een andere speler. Hierdoor ligt de focus van het spel niet meer zozeer op het aaibaarheidsgehalte zoals in het eerste deel het geval was, maar ben je veel meer bezig met het springen van A naar B, terwijl je puzzel C en D op probeert te lossen. Het brengt de game in zijn geheel naar een hoger plan. Want waar Unravel een leuke game was, is deel twee bijzonder goed te noemen. Een flinke stap is hier in ieder geval gezet.

Yarny is uiteraard nog steeds gemaakt van wol. Iets wat tijdens het spelen vaker dan eens goed benut kan worden. Door wol om objecten te binden kun je het naar je toe trekken. Door een lasso te maken kun je vastgrijpen aan hogere objecten en zo klimmen. Je kunt twee punten met touw verbinden om een brug te maken, waarna je door te springen de zwaartekracht kunt gebruiken om hoger te springen dan normaal. Dit in combinatie met een strakke manier van besturen zorgde er na vijf minuten spelen al voor dat ik Yarny compleet onder controle had. Het duurde niet lang of ik wist mijn touw te gebruiken om op vloeiende manieren door de levels heen te gaan. Maar vergeet niet; Yarny is niet een onuitputtelijke bron van wol. Wol raakt op. Ben je verbonden aan een punt en loop je te ver door? Dan kan je gewoonweg niet verder. Je zit vast. Je moet letterlijk je draad terug volgen om verder te kunnen. Deze beperkte manier van bewegen was in deel één al aanwezig, maar aangezien je nu twee Yarny’s in beeld hebt, brengt het hele nieuwe uitdagingen met zich mee. De game is geheel coöperatief te spelen (op de bank, niet via internet) en moet je op momenten best even de hersenen samen brengen om verder kunnen. Puzzels worden uitdagender wanneer je twee Yarny’s van A naar B moet brengen, omdat de route van A niet altijd dezelfde route is als die van B. Maar het feit dat je niet te ver uit elkaar kan gaan (je zit met wol aan elkaar vast), zorgt ervoor dat een simpele sprong soms een uitdaging kan zijn. Een uitdaging op de goede manier.

Maar schrik niet. Je hoeft deze game niet met een tweede speler te spelen. Hoewel ik dit ten zeerste aan wil raden, kun je de game ook gewoon in je eentje doorlopen. Dan bestuur je beide Yarny’s afzonderlijk. Positioneer de rode op een plek zodat de blauwe hem kan gebruiken om verder te komen. Maar er is ook een optie waardoor de Yarny’s in elkaar worden verstrengeld, de wol die samen komt. Alsof je de tweede Yarny op je rug neemt en zo verder loopt. Het zorgt dat een echte coöperatieve game makkelijk in je eentje gespeeld kan worden, zonder in te leveren aan de kracht, maar vooral ook zonder frustraties op te leveren.

Om nog even op die puzzels terug te komen, dat is namelijk waar de kracht van de game verborgen zit. Het zijn nooit puzzels waar je uren verloren bent, waar je nooit weet wat je moet doen. Ik heb momenten gehad dat ik het echt even niet wist, maar binnen een minuut wist ik meestal de oplossing wel. Mocht het toch fout gaan, dan is er een hintsysteem aanwezig die met cryptische informatie jou verder wil helpen. Mocht het dus echt niet lukken, dan helpen ze je om het verhaal te vorderen. Een verhaal dat net als in het eerste deel verteld wordt op de achtergond, met prachtige geestverschijningen. Prachtige momenten zijn dat, die door de indrukwekkende graphics sterk tot leven worden gebracht. Je voelt je soms echt een verloren, klein figuurtje in een wereld die veel te groot is. In een wereld die vijandig is voor jou. Een wereld waarin je geen plek lijkt te hebben. De wereld der mensen is uitdagend.

Unravel Two is geen lange game. Met zeven levels heb je het verhaal tot een einde gebracht. Echter, wie denkt klaar te zijn met het spel heeft het mis. Hierna zijn er nog twintig challenge levels aanwezig waarin je alle kennis uit de game moet gebruiken om ze tot een goed einde te brengen. En hier vliegt de moeilijkheidsgraad op momenten goed omhoog. Een flinke uitdaging, precies goed om je nog wat langer bezig te houden. Door deze te voltooien speel je opties vrij om jouw Yarny visueel aan te passen. Zo kun je, wanneer je coöperatief speelt met een vriend, exact met de Yarny van jouw wensen aan de slag gaan.

Unravel Two brengt het beste uit het eerste deel maar brengt de gameplay naar een prominentere voorgrond. Door het toevoegen van een coöperatieve mode is de game niet alleen leuker om te spelen, maar brengt het het gehele spel naar een hoger niveau. De game is misschien wat kort, maar met de challenges ben je wel even zoet. Het maakt van Unravel Two een game die ik je blind aan wil raden.

• Coöperatief spelen brengt spel naar hoger niveau
  • Platformen en puzzels zijn slim en uitdagend
  • Grafisch enorm sterk