Master of Orion Preview

Master of Orion Preview

Wargaming. Een naam die je waarschijnlijk heel goed kent. Een ontwikkelaar die groot is geworden met games als World of Tanks, World of Warplanes en World of Warships. En natuurlijk spin-ofs zoals World of Tanks Blitz. WG Labs is misschien minder bekend bij je. Het is een project dat Wargaming gestart is waaruit de remake van Master of Orion het eerste resultaat is. Ik mocht met een vroege versie van de game aan de slag.

WG Labs is een project, gestart door Wargaming, om originele games en ontwikkelaars te helpen met het creëren van hun games. Het is de stok achter de deur, de helpende hand. Een mooi initiatief om (beginnende) ontwikkelaars te helpen. Het feit dat Wargaming een gigantische community heeft waarin de game meteen promotie kan krijgen, is voor die ontwikkelaars uiteraard fantastisch. Wargaming helpt met technische hulp, financiele middelen en support. Een prachtig initiatief. Master of Orion maakt hier volledig gebruik van en dat gaat haar vruchten duidelijk afwerpen wanneer dit spel te verkrijgen is.

Als jonge jongen keek ik graag naar boven. De sterren, het grote zwarte, het deed me steeds weer denken aan verre planeten, beschavingen, ruimteschepen. De invloed van films als Star Wars, Star Trek en zelfs Alien waren altijd belangrijk. Ik fantaseerde over beschavingen die in oorlog waren met elkaar, enorme Koninkrijken die handelsverschillen met elkaar hadden. Maar er was ook vrede, liefde en een zachte kant. Met de early access-versie van Master of Orion kon ik deze fantasieën herbeleven. Dit keer digitaal, zonder in de kou buiten te staan. De game roept meteen nostalgische gevoelens op bij het spelen, want zoals gezegd is Master of Orion geen nieuwe franchise. Nee, de serie is al sinds 1993 bezig met het verbazen van spelers.

Het spel verscheen in dat jaar voor het eerst voor DOS en Mac. Jawel, DOS. Je voelt je meteen oud. De 4X turn-based strategy game zorgde bij veel mensen voor een ontregeling van hun sociale leven. Hoewel ik misschien net te jong was om het spel effectief mee te maken (ik was zeven!), heb ik het in een later stadium alsnog gespeeld. Dit kwam echter door het tweede deel dat in 1996 verscheen. Er is zelfs een derde verschenen in 2003. Master of Orion is dus niets nieuw, maar is wel lang weggeweest. Dat het spel in handen is bij mensen die met passie aan de game werken, alsook mensen die aan het origineel hebben gewerkt, zal veel fans dan ook heel erg blij maken.

Explore, Expand, Exploit en Exterminate, de vier grondbeginselen die dit genre groot maken. Dat is dan ook precies wat je in Master of Orion gaat doen, met het universum als jouw speeltuin. Jij bent de regisseur, jij hebt de touwtjes in handen. Maar vergis je niet, dit is geen taak voor hen die even een half uurtje per dag een spelletje willen spelen om te relaxen. Je gaat hiervoor moeten werken, denken, plannen en de toekomst kunnen voorspellen. De verschillende rassen in het universum willen allemaal hetzelfde als jij: de totale macht. Hij ligt niet zomaar voor het grijpen. Het is aan jou om te bepalen hoe je dit doel gaat behalen. Ga je extreem vriendelijk te werk, help je andere rassen en ben je iemand om te vertrouwen? Dan is het zomaar mogelijk dat er in de galactische senaat op jou gestemd gaat worden. Maar wanneer je ras A vriendelijk gaat behandelen, kan ras B dit zien als een act of war. Je bent gewaarschuwd! Zet je je militaire macht in of wacht je het af? Begin je een oorlog of laat je je eerst aanvallen? Het is aan jou om de balans te vinden. Het is aan jou om het universum te onderwerpen.

Het is echter niet alleen op galactische schaal dat je bezig bent. Het zijn ook ‘jouw planeten’ die aandacht nodig hebben. Deze zullen opgebouwd moeten worden, er moet gezorgd worden voor infrastructuur, handelswegen, een mooie manier van leven. Je moet iets hebben om ergens te komen, zonder iets blijf je nergens. Research is dan ook een goede manier om productie op gang te krijgen. Schepen kunnen gebouwd worden, gebouwen, mits je mankracht hebt. Vergeet niet voor voedsel te zorgen. Zonder voedsel zal het werk blijven liggen en is je volk alles behalve blij met je. Sterker nog, zonder voedsel hou je geen volk over: de dood loert. Zo zijn er verschillende aspecten om in de gaten te houden, om nog maar over je bankrekening te zwijgen. Het is micro en macro management. Helemaal wanneer je gaat kijken naar defensie, hoe jij je bevolking, je schepen, je armada en je planeet wil beschermen tegen een mogelijke dreiging.

We gaan uiteraard veel verder in op de game wanneer deze te verkrijgen is voor iedereen. Al is er één puntje wat nog genoemd moet worden. Mijn favoriete onderdeel van de game is namelijk de voice-acting. Want wauw, hier trekken de ontwikkelaars echt alle registers open. Wat een sterrencast! Denk aan Mark Hamill, die we natuurlijk kennen als Luke Skywalker uit Star Wars. Denk aan Robert Englund, die we kennen als Freddy Krueger uit de Nightmare on Elm Street. Denk aan John de Lancie, die we kennen uit Star Trek: The Next Generation. De geek in me vindt dit fantastisch.

Ik was Master of Orion helemaal vergeten. De game was uit het verleden, het genre was ik compleet kwijt. Tot ik op de afgelopen Gamescom door Marcela van Wargaming geïntroduceerd werd met deze nieuwe kijk op de game. En jawel, ik vind het toffer dan ik had verwacht. Ik kan dan ook niet wachten om met de volledige versie aan de slag te gaan. Op naar de sterren en daar voorbij!