Mortal Kombat 11 Ultimate Edition Review

Geduld is een schone deugd is het soort clichématig gebrabbel waar ik wat van gruwel, maar bij videogames houd het wel steek. Als je het geduld kan opbrengen om een spel niet rond launch te kopen, haal je er eigenlijk nagenoeg altijd voordeel uit. De game die je zo graag wou kost een paar maanden later meestal een tientje of twee minder, in het geval van sommige titels zijn er eindelijk patches die de boel vlot laten draaien en als je heel wat geduld hebt krijg je misschien zelfs nog eens alle DLC met een stevige korting. In het geval van Mortal Kombat 11 hebben we in dit specifieke geval een game die ruim een jaar en half geleden rond launch al de volle mep waard was, maar die sindsdien zoveel extra betalende content heeft gehad dat er vandaag gewoon een Ultimate edition kan uitkomen die niet aanvoelt als een rip-off.

Of je het nu op je eentje speelt in de entertainende singleplayer, of online of gewoon ouderwets tegen vrienden op de sofa…Mortal Kombat 11 is een must voor fans van het betere robbertje vechten. Het is de zin waarmee ik vorig jaar mijn review van de base game afsloot. Een spel dat indruk op me wist te maken met de goeie gameplayflow, de tactische fatal blows die je in kon zetten om de balans van een gevecht te doen omslaan en een indrukwekkend leuke story-mode. Het is een game die 8.7 wist te scoren en dat is een cijfer dat nog steeds blijft kleven voor mij, Mortal Kombat 11 is gewoon zowat de beste fighter van de voorbije generatie. De Ultimate Edition bouwt daar gewoon op verder door je alle DLC en wat tweaks te bezorgen, wat uiteraard een steengoede game gewoon nog beter maakt.

Goed, wat is er Ultimate in deze editie? De toevoeging van de Aftermath uitbreiding bijvoorbeeld. Deze koste dit voorjaar bij de release veertig Euro en is nu gewoon onderdeel van het pakket. Vier tientjes vind ik een tikje prijzig voor Aftermath, maar als onderdeel van deze Ultimate Edition? Het is gewoon een vette toevoeging tot het pakket. Over het verhaal kan ik bitter weinig kwijt omdat het in essentie gewoon een drie uur durende epiloog is op de main game, maar kwalitatief doet het geenszins onder voor het hoofdverhaal. Er zijn twists, er is verraad, er is theatraliteit en stoer geweld, het is Mortal Kombat op zijn best. Aftermath voegde ook nieuwe personages toe waaronder Robocop. Nou is dat niet het meest veelzijdige personage om mee aan het knokken te gaan, maar hij ziet er wel lekker badass uit en is volledig ingesproken door originele acteur Peter Weller. Ja, zo scoor je wel punten voor authenticiteit uiteraard. Robocop is niet eens de enige fighter die op nostalgie inspeelt want ook Schwarzenegger’s T-800 en Stallone’s John Rambo zijn van de partij, perfect gelijkend en ingesproken door de legendarische acteurs. Nou dient het eerlijk gezegd, dit zijn niet de leukste personages om mee te spelen. Het is geniaal grappig om Arnold even de smoel van Sly volledig te laten inbeuken en visueel is het gewoon een erg tof zicht om die twee legendes het uit te zien vechten, maar er zijn veel leukere fighters in dit ultieme pakket. De Ultimate Edition heeft ongeveer zevenendertig personages, wat een hoogst indrukwekkende line up is en de meeste van die fighters zoals Sheeva of Lui Kang zijn gewoon leuker om mee te spelen. De iconen als de Terminator of ook The Joker en Spawn zijn leuk en welkom, maar voor mij zijn personages als Johnny Cage of Scorpion de echte sterren van Mortal Kombat. Los van waar je voorkeur ligt, zitten er in deze uitgebreide line up sowieso meer dan genoeg vechtjassen die je naar hartelust kan customizen en inzetten om vijandelijke ribbenkasten en organen te verpulveren.

En hoe loopt dat alles op de PlayStation 5 en Series X vraag je? Nou, in glorieus 4k uiteraard. Ik speelde jaren op een base Xbox en PS4, dus ik weet niet of de sprong tussen de One X/Pro en de nieuwe consoles even groot is, maar voor mij was die extra scherpte wel duidelijk. Mortal Kombat 11 was altijd al een visueel knappe game en ziet er op mijn PlayStation 5 duidelijk nog strakker uit. Zoals steeds is het grootste voordeel toch ook nu weer hoe hard de nieuwe consoles de laadtijden inkorten. Je zoeft door de menu’s naar een potje vechten in no time. Dat in combinatie met de crossplay ondersteuning die garandeert dat je nooit echt moet wachten om een online potje op te starten zorgt ervoor dat dit nog minstens tot Mortal Kombat 12 op mijn console blijft staan.

Mortal Kombat 11 is beter dan ooit op de nieuwe consoles met deze Ultimate Edition. Een heleboel content, strakke presentatie en minimale laadtijden maken dit een waanzinnig sterke fighting game die ook eind 2020 nog indruk weet te maken.

• Een uitgebreidere versie van een geniale fighter die als een brute trein loopt op de nieuwe systemen

• Voor fans die de game al hadden is de meerwaarde kleiner
8.9