MotoGP 13 Review

MotoGP 13 Review

Het blijft voor velen van ons toch een enorme interesse: snelle auto’s en snelle motoren. En hoewel je misschien heel blij bent met je Ford Ka of met je brommertje, uiteindelijk wil je het liefst een snelle Ferrari of een mooie Ducati. Ook trekken de snelste klassen in de auto- en motorsport, de Formule 1 en de MotoGP, nog steeds veel kijkers. Voor de politie in de regio Assen en de staatskas is het ook vaak een mooi evenement, die TT die ze daar houden. Maar het is voor weinig mensen weggelegd om écht op zo’n snelle motor te rijden. Gelukkig is daar de nieuwe MotoGP.

De laatste jaren zijn de MotoGP games aan het kwakkelen. De eerste delen voor de huidige generatie consoles waren nog best te doen, maar de games van Capcom waren erg aan de arcade-kant. Ik speelde die games ook, maar bleef met een enigszins ontevreden gevoel achter. Een game met de MotoGP-licentie, daar hoort eigenlijk helemaal geen arcade-mode in. En ook de wat serieuzere career-mode voelde toch nog niet helemaal goed aan. Het is tijd dat de MotoGP-fans weer eens een echte kwaliteitsgame krijgen.



Als je MotoGP 13 opstart, is er gelukkig niets te zien van een arcade-mode. De standaard modi zijn aanwezig: Career, Championship, Grand Prix, je snapt het allemaal wel. Als je de Grand Prix-mode opstart, kun je een los weekend starten. Wat opvalt, is dat alle licenties in de game zitten, maar dat je een aantal rijders uit de Moto2 en de Moto3-klasses nog moet downloaden. Gelukkig is die DLC gratis, en zijn dus alle rijders uit alle verschillende klasses beschikbaar. Ook zijn alle circuits beschikbaar, waaronder het nieuwe circuit in Austin, Texas.

Wanneer we dan eindelijk eens dat asfalt op gaan, is dat, en dan druk ik me nog zachtjes uit, even wennen. Zeker als ik de voorgaande MotoGP-games in mijn achterhoofd houd. Ik begon op medium, maar met Valentino Rossi, die toch een van de betere motoren bestuurt, eindigde ik kansloos laatste. Dan maar eens de ideale hulplijn aanzetten en de moeilijkheidsgraad op easy zetten. En verrek, het had weldegelijk resultaat. In plaats van laatste eindigde ik deze keer een-na-laatste. Talloze keren schoof ik onderuit, het moge duidelijk zijn: MotoGP 13 kiest duidelijk de kant van het realisme. Racen op twee wielen is heel wat anders dan op vier wielen, en dat benadrukt de game nog maar eens pijnlijk duidelijk. Iets wat ik overigens toejuich, want dit komt het realisme alleen maar ten goede. Je speelt écht een MotoGP-game, en niet een standaard racegame die toevallig wat motoren in zich heeft.

Afijn, ik gaf de MotoGP-klasse maar eens op om me te storten op de career-mode. Ook hier niets speciaals, je begint onderaan in de Moto3-klasse. Voor mij was dat misschien wel beter ook. De eerste races die je rijdt, zijn niet voor een vast team. Je krijgt namelijk een aantal wildcards waarbij je je mag bewijzen bij een aantal lagere teams. Je doet je ding en het valt al meteen op dat de motoren in de Moto3-klasse zich wat beter laten besturen dan die in de MotoGP-klasse. Het eerste seizoen begint nadat je een aantal races hebt voltooid en je kunt tekenen bij een team. Via een camper, een menuvorm die overigens verdacht veel lijkt op die uit de Formule 1-serie van Codemasters, ga je van race naar race en hou je jezelf ondertussen op de hoogte via magazines, tv en e-mail.

Overigens is dat niet het enige wat aardig gejat is van de Formule 1-games. Ga je namelijk richting de race, dan krijg je ook een pitbox te zien, op dezelfde manier als in de Formule 1-games. Ergens is dit niet zo erg, zolang de game maar lekker wegracet. Aan het begin speelt alles misschien nog wat moeilijk, maar als je begint in de Moto3-klasse dan leer je langzamerhand de kneepjes van het motorrijden, en is het extra belonend als je dan uiteindelijk in de MotoGP-klasse de motor onder controle hebt. De game moet het ook echt van het racen hebben. Op het gebied van geluid is het allemaal niet echt geweldig, en op het gebied van graphics al helemaal niet. Als je de game naast een grafische topper als GRID 2 houdt, is het even schrikken, maar qua gameplay zit het in ieder geval helemaal snor.

MotoGP 13 is de game geworden waar MotoGP-fans al lang op zaten te wachten: ‘gewoon’ goed. Natuurlijk, er kunnen wat puntjes beter. De menu’s zijn gewoon gejat en de graphics zijn niet super bijzonder. Ook qua modi is er niets spannends, maar dat verwacht je ook niet in een MotoGP-game. Je kunt jezelf opwerken in de Career-mode, en daar ben je lang zoet mee. En het allerbelangrijkste: de game speelt gewoon lekker. Aan het begin is het even wennen, zeker wanneer je veel racegames speelt die zich focussen op voertuigen met vier wielen, maar dit komt het realisme zeker ten goede. Ben je fan van MotoGP of wil je als fan van racegames eens een andere uitdaging? Dan is MotoGP 13 zeker iets voor jou!

[review pros=”+ Alle licenties
+ Hoop realisme…” cons=”- Grafisch niet top
– … wat wel wat gewenning vraagt” score=74]

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.