MotoGP 15 Review

MotoGP 15 Review

Ik weet niet wat het is met het racegenre. Een aantal jaar geleden was het helemaal hip, maar met de launch van de nieuwe consoles was het qua racegames wel heel erg magertjes gesteld. De vraag nam weer heel erg toe en ondertussen lijkt het wel alsof de ene na de andere racegame verschijnt. Maar, hoe kan het ook eigenlijk anders: al die racegames draaien om voertuigen op 4 wielen. Als het gaat om tweewielers, brengt alleen Milestone games op de markt. We zagen al eerder hun eigen IP Ride en de motorcross-game MXGP. Die games vielen allebei een beetje tegen. MotoGP 14 deed het vorig jaar tijdens het debuut op de next-gen consoles prima. Nu is het nieuwe MotoGP-seizoen al een tijdje onderweg en kunnen we dan eindelijk de baan op met MotoGP 15.

Dat motorrijden en racen een klasse apart is, dat bewijst Milestone wel opnieuw met MotoGP 15. De game voelt heel anders aan dan een, laten we zeggen, Driveclub, Project CARS of Forza Motorsport. Dat moet ook, aangezien het verschil tussen twee en vier wielen natuurlijk ook een verschil van dag en nacht is. De eerste races die je doet zullen je een hoop moeite kosten. Zeker in de razendsnelle MotoGP-klasse zul je aan het begin echt moeite hebben om je motor op de baan te hebben. Dan mag je misschien wel Valentino Rossi onder je knoppen hebben, op het scherm lijkt het wel alsof de 95-jarige Greet uit Zaandam achter het stuur zit.

MotoGP 15 is even wennen, maar is wel de game die er voor zorgt dat je echt goed kennismaakt met de motorsport. Want met wat oefening zul je al snel wat beter gaan rijden. Natuurlijk, je kunt het jezelf ook heel erg makkelijk maken door bijvoorbeeld de remhulp aan te zetten of de ideale lijn volledig in beeld te laten komen. Uiteindelijk zul je toch sneller zijn als je zelf schakelt, zelf je lijn uitstippelt en zelf je remmen regelt. Het voelt dan ook heel belonend als je jezelf opwerkt vanuit de Moto3-klasse naar de MotoGP-klasse. Je hebt de kneepjes van het vak dan geleerd als je eerst op een wat langzamere motor bent begonnen en weet dan precies hoe later in de MotoGP je motor zal reageren. Qua leercurve zit het dus opnieuw goed in MotoGP.

Tijdens het schrijven van deze review merkte ik op hoe vaak ik het woord ‘opnieuw’ gebruikte of in ieder geval wilde gebruiken. Dat er elk jaar een nieuw deel in een serie uitkomt, is zeker niet iets wat alleen Milestone met MotoGP doet. Call of Duty, FIFA, de Formule 1-serie, ze doen het elk jaar en komen er elk jaar eigenlijk wel mee weg. Hoewel onze Kevin vorig jaar bij F1 2014 ook bikkelhard was: deze game voelt als een achteruitgang en dat zagen we dan ook terug in het cijfer. Dat MotoGP 15 een achteruitgang is ten opzichte van vorig jaar, dat wil ik nou ook weer niet zeggen. Maar de game lijkt in eigenlijk alle opzichten haast identiek aan zijn voorganger.

Qua gamemodes kunnen we (haast natuurlijk) weer hetzelfde riedeltje verwachten: een uitgebreide carrièremode, een los seizoen, een losse race. De ietwat debiele mode met de safetycar is er uitgesloopt ten opzichte van vorig jaar, maar daarvoor krijgen we wel iets meer legendes in de plaats. Leuk, maar nergens doet de game echt iets spannends waarvoor je naar de winkel wilt rennen. Natuurlijk zitten alle nieuwe rijders van het nieuwe seizoen in de game, maar of je voor een ander ‘personage’ nou weer de volle mep wilt neerleggen?

Nou is – als we de hoes van de game mogen geloven – de engine volledig aangepakt. Dat kan dan misschien wel zo zijn achter de schermen, maar in game zien we daar weinig van. De omgevingen zijn opnieuw erg kaal en de grafische kracht van de PlayStation 4 wordt absoluut niet ten volle gebruikt. De game zou makkelijk meekunnen op de PlayStation 3, en dat is niet iets wat je van een next-gen game wilt. Ook zouden de physics zijn aangepakt, maar daar valt weinig van te merken. De game speelt eigenlijk hetzelfde als zijn voorganger. Dat is helemaal niet iets slechts, maar van vernieuwing is weinig sprake.

MotoGP 14 was echt een prima game en MotoGP 15 borduurt makkelijk verder op deze prima game. Echter, kreeg ik wel een heel erg deja-vu gevoel bij het spelen van het nieuwste deel in de serie. Waar een nieuwe FIFA toch altijd net even anders voelt, is dat bij de nieuwe MotoGP helaas niet zo. Een verrassing qua gamemodes zit er in ieder geval niet in. Ook qua grafische pracht en praal is het allemaal wel heel erg flets. Dit zorgt er voor dat MotoGP 15 wel heel erg aanvoelt als MotoGP 14 en een beetje. Nog altijd een prima game als je het vorige deel niet hebt gespeeld, maar gamers met MotoGP 14 in bezit zullen er een beetje bekaaid van af komen.

[review pros=”+ Uitgebreide career-mode
+ Speelt nog altijd prima weg…
+ Alle content van seizoen 2015 én 2014″ cons=”- Grafisch nog altijd matig