Plants vs. Zombies: Garden Warfare Review

Steeds meer mensen spelen games op hun mobiel. Denk hierbij aan Candy Crush, het veel te verslavende Flappy Bird, Subway Surfers en Clash of Clans. Echter spelen mensen ook veel Plants vs Zombies. Zombies doen het meestal wel goed, als je het maar goed weet te brengen. En waar zien we in films vaak dat zombies verschijnen? Precies, de tuin. Daar waar de mooie zonnebloemen aan het genieten zijn van de zon. Dit jaar brengt EA de game naar de consoles om een nog grotere oorlog te creëren tussen de Plants en de Zombies onder de naam Plants vs. Zombies: Garden Warfare. Eerder verscheen de game al op Xbox, nu is eindelijk de PLayStation aan de beurt.

In mobiele versie van Plants vs. Zombies moet je ervoor zorgen dat de hordes zombies elke ronde niet voorbij je planten komen. De planten kan je zien als je wapens, ze schieten met hun zaden, nemen zonlicht op waarmee je nieuwe items kan kopen en meer. Echter is in Garden Warfare alles third-person. Het is een oorlogsveld met veel kleur en de game bevat verschillende modi.

Je hebt een free-for-all modus waarmee je met maximaal 24 man tegelijk op elkaar kan schieten. Als je toch meer van de teams bent bevat Plants vs. Zombies: Garden Warfare een Team Vanquish-modus waarmee je met twee teams tegen elkaar speelt. Het klassieke team deathmatch met een andere naam eigenlijk. Maar daar blijft het niet bij. De game bevat ook een Gardens & Graveyards-modus waarbij je twee teams hebt. De één moet een gebied verdedigen en de ander moet de aanval inzetten en een opdracht voltooien. Plants vs. Zombies gaat nog even door, er bestaat ook een Horde-modus genaamd Garden Ops. In deze modus nemen vier spelers het op tegen hordes zombies. De spelers bepalen waar zij hun “garden” aanleggen en vervolgens proberen zij deze te verdedigen.

Zelf vond ik dat de game nog te weinig content had. In principe heb je drie verschillende modi en dat is niet veel. Ook heb je maar acht verschillende levels wat verveling kan wekken wanneer je het een aantal uur speelt. Wat ik wel goed vond is hoe ze de bekende personages uit de mobiele versie hebben gebruikt in de console versie.

De oude personages zitten er namelijk gewoon in. Je kan spelen als de Peashooter, Sunflower, Chomper of Cactus. Ieder personage heeft een andere kracht. Zo kan de Chomper een gat in de grond graven en vervolgens aanvallen, de Sunflower is perfect als medic en de Cactus kan een vliegende knoflook als drone besturen wat erg tof is. Je kan ook voor de kant van de zombies kiezen en hier speel je met personages zoals de All-Star, Engineer, Foot Soldier of Scientist. De personages bieden allemaal voldoende diversiteit en lijken zo goed als af. Voor mijn gevoel was er geen tweaking meer nodig, de personages zijn volledig in balans. Echter is het aan het begin even inkomen en uitvinden welk personages jou het best ligt. Ook moet je nog de speciale krachten vrijspelen.

In de game zijn ook andere varianten te vinden van iedere klasse. Deze moeten wel even vrijgespeeld worden. Dit doe je in de stickerwinkel. Met munten kunnen pakjes stickers worden gekocht. Via de kaarten kan je zogeheten “consumables” krijgen en kaarten met spullen voor je personages. Soms krijg je ook een speciale kaart die een onderdeel van een set is. Als je alle delen hebt en de set is compleet, dan is daarmee één van de extra varianten vrijgespeeld. Echter heb ik nog mijn twijfels.

De game is goed, de personages liggen goed in balans en het is lekker kleurrijk. Alleen voor wie is de game eigenlijk bedoeld? Is het voor de mensen die meer willen dan alleen op hun mobiel de game spelen van bovenaf, of is het voor de shooter-fanaten die eens wat anders willen. Het antwoord hierop is simpel: beide. De game is voor beide gemaakt en beide zullen hier plezier door kunnen beleven. Maar misschien is dit wel te breed. De game heeft eigenlijk geen echte singleplayer wat anders zal zijn voor de casual-gamers of mobiele gamers. Misschien schrikt het ze zich af omdat het nu third-person is en je meer moet doen dan alleen planten neerzetten. Ook kan er makkelijk gebruik worden gemaakt van microtransacties. De stickerwinkel is hier perfect voor. Niet iedere gamer zal hier blij mee zijn.

Plants vs Zombies: Garden Warfare ziet er erg goed uit. De next-gen graphics laten zien dat kleur nog meer kleur bevat. De game speelt heel anders dan de mobiele versie waarmee het bekend werd. De leuke humor en sfeer druipen er vanaf en de game is erg leuk om te spelen. Technisch steekt alles prima in elkaar en de gevechten tussen beide klassen zijn divers. De Garden Ops-modus is eigenlijk het sterkste punt van de game. Het laat zien hoe tof een vreemde shooter eigenlijk kan zijn, ook al ligt de roots bij casual games. Jammer is wel dat er geen singleplayer in zit. Gelukkig heeft EA aangekondigd dat er alleen gratis DLC uitgebracht zal worden. Indien er meer content in de game gestopt gaat worden kan het nog een erg leuke game voor tussendoor worden. Gewoon een game die je soms even speelt omdat het leuk is.

[review pros=”+ Erg kleurrijk
+ Gratis DLC
+ Garden Ops-modus” cons=”- Geen echte Singleplayer