Pokémon X & Y Review

Pokémon X & Y Review

Pokémon roept bij mij toch altijd nog een nostalgisch gevoel op. Ik was net te jong om het helemaal van het begin (Red/Blue) mee te maken, maar vanaf Gold en Silver heb ik de game-serie in ieder geval helemaal meegemaakt. Maar met hield niet op bij het ruilen van Pokémon met mijn buurjongen (dat moest toen nog met kabeltjes, wat een gedoe). Ook had ik een mooi vuur-deck in mijn bezit en kende ik (lees: ken) de Pokérap helemaal van buiten. Inmiddels zijn we al weer aanbeland bij de zesde generatie Pokémon, dus ‘gotta catch ‘em all’, dat is nu zeker niet zo makkelijk meer.

Dit is dan de eerste Pokémon op de Nintendo 3DS, en wauw, dit is waarom gamers al jaren vragen aan Nintendo om een Pokémon-avontuur richting de consoles te brengen. We zagen het al een keer eerder op de GameCube, maar toen werd dat avontuur (voor mij in ieder geval) verpest door gelul over Shadow Pokémon. Vanaf het moment dat je de eerste stappen zet in Kalos, een regio die wel heel erg gebaseerd is op Frankrijk, weet je het: dit zijn de eerste stappen richting een échte 3D-Pokémon. Hoewel… 3D? Het is jammer dat het prachtige Luminose City, gebaseerd op Parijs, niet te zien is in stereoscopisch 3D. Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van het 3D-effect, maar voor de liefhebbers is dit wel een gemis. Nintendo en Game Freak doen gelukkig wel hun best om de steden zo mooi mogelijk te presenteren door met de camera te spelen. Loop je in bepaalde grotten, dan plaatst de camera zich vlak achter jouw personage waardoor je echt het gevoel krijgt alsof je verdwaald bent in een grot. Het was dat ik een Escape Rope bij mij had, maar anders was ik waarschijnlijk nooit weggekomen. Toch is het een gemiste kant, want ook het benaderen van een grote toren had nóg indrukwekkender kunnen zijn met dank aan het 3D-effect.

Naast de nieuwe visuele-kwaliteiten van Pokémon X en Y zijn er (gelukkig) ook nog een hoop dingen hetzelfde. Jij start weer als kind in een kleine stad en krijgt de keuze uit een Vuur-Pokémon, Fennekin de vos, een water-Pokémon, Froakie de kikker en de gras-Pokémon, Chessnut de ‘Spiny nut Pokémon’. Ik was vooral gecharmeerd van Fennekin, maar ik kies sowieso standaard in een Pokémon-game voor de vuur-starter. Ook zijn er nog tal van nieuwe Pokémon. En hoewel er een aantal afgezaagde Pokémon in de game zitten (een zwaard-Pokémon en een suikerspin-Pokémon), zijn de meeste nieuwe beestjes van de zesde generatie goed geslaagd. Daarnaast doet Nintendo een beroep op het nostalgische gevoel van de fans, want de Pokédex wordt ook bevolkt door een flink aantal Pokémon uit eerdere generaties. Dit al vanaf het begin, in tegenstelling tot Black en White, waar je pas aan het einde van het verhaal oude Pokémon tegenkwam.

Waar het is de vorige games soms nogal lang kon duren voordat je je eerste badge te pakken had, is dat in X en Y niet het geval. Binnen een uur heb je al je eerste badge binnen. Denk nou niet dat je in een razend tempo door de game heen gaat want na die eerste badge neemt het Gym-tempo even af. De verhaallijn van de Mega Evolution begint dan, een mysterie waar de Pokémon-professor van de regio Kalos ook graag wat meer over wil weten. Jij hebt de taak meegekregen om dit mysterie uit te zoeken en uiteindelijk zul je dan ook dit kunnen gebruiken. Deze Mega Evolutions zien er erg spectaculair uit en zijn dan ook wél in 3D te bekijken. Van snel door het verhaal heen gaan is geen sprake want je bent zeker zo’n 35 tot 40 uur bezig.

Dan de gevechten. Zoals eerder gezegd, de Mega Evolutions kun je wel in 3D bekijken en de gevechten zien er dan ook fantastisch uit. Een Ember-aanval was nog nooit zo spectaculair op een handheld, om van de wat sterkere vuur-aanvallen nog niet te spreken. Mooie lichteffecten en sterke cameravoering zorgen ervoor dat je compleet in de gevechten wordt gezogen. Heb je de 3D-slider volledig omhoog staan, dan komen er wel enkele framedrops voor. Die gevechten hebben een extra dimensie gekregen met het Fairy-type. Sinds Gold en Silver wordt er weer voor het eerst een nieuw type Pokémon geïntroduceerd. Natuurlijk zijn er een aantal nieuwe Fairy-Pokémon, maar ook een aantal oude Pokémon krijgen het Fairy-type mee, met Jigglypuff als bekendste voorbeeld. Het Fairy-type zorgt er vooral voor dat de Dragon-types niet zo overpowered meer zijn. Daarnaast zijn er nog de Horde-gevechten (je krijgt ineens 5 Pokémon van lagere levels op je af) en Sky-gevechten, waarbij je een vliegende Pokémon op een hoger gelegen trainer kunt afsturen.

Dan is er nog interessant nieuws voor de échte Pokémon die-hards die hun beestjes tot level 100 willen trainen. Allereerst is de EXP. Share aangepakt. Als je deze aanzet, krijgen al je Pokémon in je party 50% van de verdiende experience points. De EXP. Share is dus niet langer gebonden aan één Pokémon. Ook is er afgerekend met het EV-systeem, waarmee je de basis-statistieken van je Pokémon kon verhogen. Dit was een erg intensief en vooral saai systeem. Dit is ingeruild voor een mini-game genaamd Super Training, waarin je voetballen afvuurt op een ballon-Pokémon. Ook kun je onderweg items verzamelen die de statistieken kunnen verhogen. Daarnaast is er nog het Pokémon Amie, een soort Nintendogs maar dan met jouw Pokémon. Je kunt je Pokémon macarons voeren of met ze spelen, met als gevolg dat je een betere band met je Pokémon krijgt. Hierdoor kan je Pokémon later sneller een ‘critical hit’ uitvoeren. En daarnaast, het is natuurlijk ook leuk om met Pikachu te spelen, die er nog nooit zó schattig uitzag.

Game Freak doet bar weinig fout in deze zesde generatie Pokémon. Het Fairy-type voegt zeker wat toe aan de game, hetzelfde geldt voor de verhaallijn van de Mega Evolution. Natuurlijk, je vangt nog steeds die beestjes, je gaat nog steeds Gyms langs voor badges, en je krijgt nog steeds de keuze uit drie starter-Pokémon. Maar het is gameplay die staat als een huis en steeds weer verfijnt wordt, en ook steeds weer mij (samen met miljoenen anderen) weet te grijpen. Een hoop oude Pokémon maken hun opwachting, terwijl de meeste nieuwe Pokémon er prima uit zien. De gevechten spatten van je scherm af en voor de échte die-hards is het EV-systeem aangepakt. Het enige smetje is dat je de steden niet in stereoscopisch 3D kan bekijken en de framerate tijdens de gevechten af en toe hapert in 3D. Maar dat is écht het enige. Nintendo doet fans een plezier, terwijl er ook genoeg is om nieuwkomers te trekken.

[review pros=”+ Prachtige beelden
+ Fairy-type voegt wat toe
+ 35 tot 40 uur aan content