RAGE 2 Gamescom hands-on preview

RAGE 2 Gamescom hands-on preview

Misschien is het al wat dieper in je geheugen teruggezakt, of misschien gamede je destijds überhaupt nog niet. We schrijven 2011, om precies te zijn binna zeven jaar geleden. In het genre der sandboxgames was GTA IV heer en meester, maar er waren kapers op de kust op het gebied van ultieme digitale speeltuinen. RAGE leek in de voor release verschenen trailers misschien nóg wel chaotischer dan GTA IV op momenten kon zijn, maar bleek uiteindelijk vooral op gebied van voertuigenbesturing de verwachtingen niet waar te kunnen maken. Het duurt nog bijna een jaar, maar RAGE 2 moet ons het eerste deel doen vergeten. En wij mochten al even met de game aan de slag.

Met nog zo’n tien maanden ontwikkeltijd in het vooruitzicht was de versie van RAGE 2 die wij gespeeld hebben verre van af. Althans, qua grootte van het speelbare gebied en de hoeveelheid speelbare content. Want hoewel we bijvoorbeeld nog niet aan de slag konden met de in het eerste deel zo gehate voertuigenbesturing, voelde dat wat we gespeeld hebben al wel aan als vrij gestroomlijnde ervaring. Zeker voor een product dat nog zo’n relatief lange periode van ontwikkeling voor zich heeft liggen. Om maar even een cliché erin te gooien: de game speelt lekker weg. Waarom? Soepele en responsieve besturing, vlotte actie en awesome guns.

Afgaande op wat we gespeeld hebben lijkt RAGE 2 zo mogelijk nóg meer over de top te zijn dan de voorganger al was. Het is bijna bij het belachelijke af wat dit spel doet om je te entertainen, wat overigens absoluut niet als iets negatiefs gezien moet worden. De nanotrites die we nog van de eerste RAGE kennen maken wederom hun opwachting en zorgen voor feitelijk overpowerde speciale krachten die je de meest grove dingen met de AI enemies laat doen. In de demo hadden we de beschikking over drie van deze powers (in de uiteindelijke versie van de game zitten er een stuk meer) die stuk voor stuk het nodige speelplezier met zich meebrachten.

Om te beginnen ‘Shatter’. Aan de hand van de naam zou je misschien denken dat je je vijand compleet vernietigt. Nu is dat niet helemaal het geval, al is dat wellicht is dat iets voor een andere nanotrite-powered kracht. Met shatter kan je een soort kinetische blast een bepaalde kant op blazen, bijvoorbeeld richting een AI tegenstander, waarbij alles in de baan van de blast weggeblazen wordt. Een redelijk Fus Ro Dah-gehalte, niet bijster origineel dus. Maar wel erg tof en zeker passend in de destructieve gameplay die RAGE 2 biedt.

Daarnaast konden we gebruikmaken van ‘Slam’, wat dan wél weer doet wat de naam doet vermoeden. Je maakt een hoge sprong, waarbij je bij het neerkomen als het ware inslaat op de grond en zodoende een schokgolf teweegbrengt. Vijanden worden, afhankelijk van in hoeverre ze in de blastrange staan, verpletterd of een flink eind weggeslingerd – niet geheel zelden met de dood tot gevolg. Gewoon lekker rauw en grof, heerlijk om zo’n aanval uit te voeren. Vooral als ‘ie een beetje goed geplaatst is.

En last but not least was er de Overdrive, die je kunt activeren wanneer de bijbehorende meter gevuld is, wat overigens simpel weg gaat door het maken van kills. Het gevolg? Een tijdelijke boost waardoor wapens krachtiger worden, jij zelf sneller beweegt en bovendien health opnieuw gegenereerd wordt. Van de drie in de demo speelbare powers duidelijk te krachtigste, maar niet perse degene die het meest fun was om te spelen. De echte lol zat hem namelijk in het combineren van de powers met elkaar en het optimaal gebruik maken van de beschikbare wapens. Toffe nieuwe toevoeging die we alvast aan de tand konden voelen was bijvoorbeeld de windstick, een soort boemerang met kunstmatige intelligentie die vijanden kan achtervolgen om ze vervolgens een kopje kleiner te maken. Dat in combinatie met die powers, heerlijk. De ultieme chaos.

Dat is ook waar een gevaar ligt voor RAGE 2. Dat het allemaal een beetje té wordt. De game is daar natuurlijk ook omheen ontworpen, net als het eerste deel. Alles is compleet over de top. Iets wat absoluut geen probleem is zolang alles goed met elkaar in balans is. Doordat de AI merkbaar intelligenter is dan in de voorganger, je wordt nu bijvoorbeeld geflankt, lijkt die balans er op het eerste gezicht in ieder geval te zijn.

Ander gevaar dat we kennen uit het eerste deel lijkt eveneens onder handen genomen te zijn. De woestijn-achtige omgeving waarin RAGE zich afspeelde had de neiging om eentonig te worden. ALs we de ontwikkelaars mogen geloven gaan we in RAGE 2 meer variatie zien op dit gebied, waaronder jungle-omgevingen en besneeuwde gebieden. De speelbare demo beperkte zich echter tot de bekende woestijn-omgeving, wat overigens ook geen straf was. Door het gebruikmaken van een veel levendiger kleurenpallet (leve HDR!) kwam de speelomgeving duidelijk aantrekkelijker over dan eerder.

Hoewel we maar een klein kwartiertje gespeeld hebben, heeft RAGE 2 toch al een zaadje bij ons geplant dat staat te springen om te ontkiemen. We moeten nog bijna een jaar op de game wachten, maar het feit dat de ontwikkelaar flink aan de slag is gegaan met de op het eerste deel geleverde kritiekpunten geeft goede hoop. RAGE 2 speelt heerlijk, en eigenlijk nog lekkerder dan vanouds. Chaos ultima forma.