Raytracing komt naar World of Tanks-engine!

Raytracing komt naar World of Tanks-engine!

Wargaming, de ontwikkelaar achter World of Tanks, voegt schaduwen met raytracing toe aan de engine van World of Tanks. De techniek die hier voor zorgt is ontwikkeld met Intel en biedt ondersteuning voor alle DirectX 11-gpu’s. Volgens Wargaming worden vandaag allerlei nieuwe technieken toegevoegd aan de ‘Core-engine’ die sinds vorig jaar gebruikt wordt in het spel. Onder deze technieken valt dus Raytracing. Dit gaat er voor zorgen dat alle schaduwen in de game beter en realistischer gaan ogen.

Laten we het even heel technisch gaan maken. Wargaming maakt gebruik van Intel’s Embree-library. Dit is een verzameling van raytracingkernels die tot op heden vooral werd gebruikt voor offline applicaties. Denk aan 3d-grafisch ontwerp of het maken van animatiefilms. Embree is open source, dus gratis te gebruiken. Vooralsnog wordt de techniek gebruikt om realistischere schaduwen op je scherm te creëren, maar in de toekomst zou dit ook voor betere reflecties en ‘global illumination’ gebruikt kunnen worden. Volgens Wargaming moeten hiervoor miljarden rays verwerkt worden, iets wat onze huidige hardware nog niet kan. Wel zijn er gpu’s met raytracing van Nvidia, maar dit is een hardwarematige oplossing. Wargaming wil het softwarematig oplossen zodat meer mensen hier profijt van kunnen hebben.




All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.