Skylanders Imaginators Review

Nu Disney de digitale handdoek in de ring heeft gegooid en haar Disney Infinity-franchise (inclusief de vele poppetjes) een halt toe heeft geroepen, hebben de Skylanders wederom vrij spel. Waar het huis van de muis geen toekomst meer ziet in het ‘toys to life’-genre, springt Activision met Toys for Bob in de schijnwerpers met een nieuwe Skylanders.

Sinds het eerste deel (Spyro’s Adventure) verscheen in 2011 is Skylanders niet meer weg te denken. De franchise verkoopt jaarlijks als een trein, de honderden poppetjes vliegen de winkels uit en met een serie op Netflix is de populariteit groter dan ooit. Elke game bracht een nieuw element om een vervolg te verantwoorden. Denk aan de grote personages uit Skylanders Giants, de mogelijkheid om twee Skylanders te combineren in Swap Force en met Superchargers werden zelfs de racers onder ons op de wenken bediend. Met Imaginators wordt de meest creatieve persoon onder ons aangesproken. Voor het eerst is het aan jou om je eigen Skylander te maken!

Echter, voordat je denkt vrij te zijn in het maken van je personage, moet uiteraard eerst de portemonnee getrokken worden. Dit keer koop je niet alleen de Skylanders zoals ze zijn, maar ook speciale ‘Creation Crystals’ in elk element dat in de game te vinden is. In dit kristal is het daarna aan jou om aan de slag te gaan met het maken van de Skylander van je dromen. Het kind in je zal ontwaken en de grijze massa wordt aan het werk gezet. Je bedenkt, creëert en traint je eigen personage en doordat deze opgeslagen moet worden in het kristal, kun je er bij je vrienden mee verder spelen. Het ontwerpen kan best diep gaan. Niet alleen het uiterlijk, maar ook de speelstijl, het stemgeluid, de kleuren, de ‘catchphrases’ en muziek zijn in te stellen voor jouw Skylander. Er zijn letterlijk duizenden mogelijkheden en tijdens het spelen unlock je uiteraard steeds nieuwe mogelijkheden. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook voor de kleding die je mannetje of vrouwtje draagt. Elk stuk kleding heeft zijn eigen statistieken. Hierdoor kun je dus gaan combineren om die ene epische Skylander te maken. Minpuntje is wel dat je standaard voor sterkere gear gaat kiezen, dus helemaal vrij in het uiterlijk ben je niet. Door een app te installeren op je telefoon kun je onderweg ook met je Skylander aan de knutsel gaan en extra’s voor hem of haar vrijspelen. Minpunt is echter dat de game door middel van microtransacties extra geld van je wil hebben. Als je tijdens het openen van schatkisten (met loot!) net te vaak op A drukt, dan kan de portemonnee getrokken worden. Persoonlijk vind ik dit iets wat niet zo makkelijk bereikbaar mag zijn, of gewoon geen plek moet hebben in een game die zo op kleine kinderen gefocust is.

Het trainen van je eigen Skylander, het stijgen in level, hangt samen met de Sensei die in de game te vinden zijn. Tenminste, wanneer je Sensei gaat kopen in jouw speelgoedwinkel. Uiteraard krijg je er twee bij de game meegeleverd, maar wanneer je meer met je eigen Skylander wil gaan doen is het zaak om er meer aan te schaffen. Hoe meer Sensei je hebt, hoe hoger het level dat jouw Skylander kan zijn. Deze mystieke leraren zijn groter dan de gemiddelde Skylanders en geven toegang tot speciale zones in het spel. Ook zijn er speciale vechttechnieken te gebruiken en beschikken ze over een heuse supermove. Heel tof.

Maar misschien is het slim om het ook even over het spel zelf te hebben. In deze ‘Diablo light’-game loop je met je Skylanders door kleurrijke gebieden om diverse vijanden uit te schakelen. Je lost puzzels op, vecht, springt en gaat door. Interessant is dat de game grafisch flink sterker is geworden. Wij speelden de game op de Xbox One en de koddige graphics en felle kleuren knalde van het scherm. De hack ’n’ slash-gameplay is nooit eerder zo strak in een Skylanders-game in beeld gebracht. Door je Skylanders te voorzien van upgrades (wanneer je genoeg levels bent gestegen en genoeg geld hebt verzameld) worden ze keer op keer sterker. Positief is dat je dit keer niet steeds naar een gedeelte in je hub terug hoeft om deze upgrades vrij te kopen, want dit kan nu tijdens het spelen zelf. Het maakt de game net wat dynamischer en sneller. De afwisseling in de levels is goed, de avonturen zijn divers. Het maakt ook deze Skylanders een aangename ervaring voor kleine kinderen, maar als volwassene kun je hier ook flink van genieten.

Maar, je weet wat je kunt verwachten. Skylanders is Skylanders. Niets meer, niets minder. Hoewel het maken van personages leuk is, is de game in essentie nog steeds zoals Spyro’s Adventure dat was in 2011. Natuurlijk is alles net wat gestroomlijnder en zijn er meer minigames bij gekomen, maar in z’n hart is Skylanders weinig veranderd. En dat hoeft ook niet. Want dit is wat de fans willen. Steeds meer, steeds mooier. Met prachtige animaties brengt het een leuk avontuur op je scherm. Maar wat ik als ‘old-skool-gamer’ misschien wel het tofste van alles vind, is dat Crash Bandicoot en zijn tegenstander Neo Cortex hun opwachting maken in dit spel. Origineel was het Spyro die de Skylanders ter introductie bracht, nu is het aan de Bandicoot om zich bij de diverse monstertjes te wagen. Uiteraard met een eigen, te kopen speelgoedje wanneer je met ‘m wil spelen. En wist je dat er een compleet Crash-level in de game zit? Het is de beste Crash Bandicoot ervaring sinds de originele Playstation. Dat wil wel wat zeggen.

Ben je creatief en lijkt het je leuk om eens een eigen Skylander te creëren? Ren dan naar de winkel; Skylanders Imaginators is er voor jou. Verwacht alleen niet een gigantische verandering qua gameplay, maar vooral meer van hetzelfde. Meer van hetzelfde met een leuke Crash Bandicoot extra. Maar pas wel op voor die microtransacties…

• Crash Bandicoot
  • Grafisch sterk
  • Creëer je eigen Skylander!