Snipperclips Review

Ooit was er een tijd dat het maken van typische Nintendo-games alleen besteed was aan Nintendo zelf. Of dat te maken had met de bedrijfscultuur, de Japanse cultuur of iets compleet anders durven we niet te zeggen, maar feit is dat het ook andere ontwikkelaars tegenwoordig lukt om dat typische Nintendo-gevoel over te brengen. Bijvoorbeeld SFB Games met Snipperclips.

Het ironische is dat Snipperclips van origine een Flash-game is die in 2015 nog onder de naam FriendShapes door het leven ging, zij het met een iets simplistischere look. Blijkbaar voelde de ontwikkelaar zelf aan dat er meer in het vat zat, want ze stapten vervolgens naar Nintendo met de vraag of zij interesse hadden om hun game uit te geven. De uitkomst van dat gesprek mag duidelijk zijn.

Het blijkt een match made in heaven, want Snipperclips voelt alsof het voor de hardware van de Switch gemaakt is; je krijgt geen seconde de indruk dat de titel ooit als browsergame begon. Dat komt doordat de game in opzet dan misschien wel simplistisch is, maar juist heel vernuftig in elkaar steekt en soepel speelt.

Het principe is simpel: je hebt twee papieren personages (Snip en Clip heten ze; briljant), ieder door één speler bestuurd. In elk level dat je speelt is er een simpel doel dat varieert van bijvoorbeeld een bal in een basket krijgen tot het opsluiten van een vuurvliegje in een lantaarn. Het belangrijkste hulpmiddel dat je daarbij hebt is de mogelijkheid om stukken uit je medespeler te knippen (en andersom uiteraard) waardoor je elkaar in theorie tot iedere vorm kunt transformeren die je wilt.

Om een level tot een goed einde te brengen is goed samenwerken en overleggen cruciaal. Voor elk level geldt dat er vele wegen naar Rome leiden, maar zonder je medespeler begin je niks. En dat is precies wat Snipperclips zo leuk maakt. Je moet écht samenwerken en constant overleggen, anders kan je een goed einde wel vergeten. In de praktijk mondt het spelen van Snipperclips overigens meestal uit tot een mix van serieus puzzelen en elkaar irriteren door de ander achterna te zitten en kapot te knippen. Je hebt geen tijd waarbinnen je de levels moet voltooien, dus daar is ook gewoon tijd voor. Een heerlijke balans tussen onderbroekenlol en serieus bezig zijn met verder komen in het spel.

Het is, ondanks dat de game prima speelbaar is in je eentje, dan ook verreweg het leukst om Snipperclips met twee of meerdere spelers te spelen. Maximaal vier spelers tegelijk worden ondersteund, en door de twee Joy-Con controllers die bij iedere Switch geleverd worden is het sowieso al mogelijk om met tweeën te spelen. De eerder beschreven levels zijn maximaal met twee spelers te doorlopen, daarnaast zijn er nog twee modi speciaal om met twee tot vier spelers te spelen. De Party-mode bevat puzzels die specifiek voor meer dan twee spelers ontworpen zijn, terwijl je in Blitz onder andere basketbal en hockey in Snipperclips-stijl kunt spelen. Tofste is echter de mode waarbij je elkaar kapot moet knippen. Natuurlijk biedt het weinig diepgang, maar dit is gewoon pure, onvervalste lol.

Het enige nadeel aan Snipperclips is dat je vrij rap door de content heengaat. In totaal zijn er 45 puzzels in de basismode te spelen, en daar ga je ook in een aardig tempo doorheen. Opnieuw spelen van de levels is een optie, maar niet enorm interessant omdat je toch al snel neigt om dezelfde oplossing toe te passen die je eerder al gevonden hebt. Voor de twintig euro die je voor Snipperclips betaalt is het een prima hoeveelheid content, maar juist doordat de game zo leuk is om te spelen, wil je méér. Wat dat betreft is onze hoop dan ook gevestigd op DLC pakketten met nieuwe content. Wij gaan in ieder geval duimen dat die er komen.

Snipperclips past bij de Switch als een glazen muiltje bij Assepoester. De verrassende puzzels die onder de simpele maar aantrekkelijke presentatie schuilgaan voelen als de verademing die je wilt ervaren tijdens het spelen van een puzzelgame. Het coöperatieve element is zowel uitdagend als vermakelijk, zowel met twee als meer spelers. Klassieker is wel een heel grote stempel, maar de Switch is sowieso een geweldige game rijker.

• Heerlijke, originele stijl en gameplay
  • Intuïtieve en vermakelijke puzzels
  • Ideaal voor couch multiplayer