Super Mario 3D World Preview

Super Mario 3D World Preview

Nintendo besloot om tijdens de E3 geen persconferentie te geven. Een gewaagde keuze, maar volgens de grote N was een Nintendo Direct de perfecte vervanger. De games die de uitgever daar toonde, wisten stuk voor stuk op te vallen. Daarnaast waren ze meteen op de E3 te spelen. Eén daarvan was Super Mario 3D World.

Wanneer je aan Nintendo denkt, denk je aan Mario. De twee namen zijn haast synoniemen voor elkaar. De release van een nieuwe Mario is dan ook nog altijd reden voor een feestje. De serie staat voor kwaliteit, innovatie en plezier. Op de E3 werd Super Mario 3D World aangekondigd, een compleet nieuw avontuur voor de loodgieter in een 3D-omgeving. Na de New Super Mario Bros.-reeks zijn we daar wel weer aan toe.





Tijdens de demo die ik voor ogen kreeg, kon ik kiezen uit vier speelbare personages. Uiteraard werd het de in een blauwe tuinbroek gehulde loodgieter terwijl speler twee (de game kan met vieren tegelijk) koos voor Toad. Luigi en Peach mochten even hun rust pakken. Elk personage heeft zijn eigen krachten. Zo springt Luigi net wat hoger, rent Toad wat sneller en Peach kan een stukje zweven. En Mario is Mario, die heeft geen krachten nodig, die is goed zoals hij is. Hierdoor is het spelen met de personages steeds net een beetje anders. Een speelstijl die je gebruikt met Peach hoeft helemaal niet te werken wanneer je Mario onder de knoppen hebt.

Denk nu niet dat het zoveel verschil maakt dat je de game opnieuw moet leren. Nee, zo is het niet. De game valt uiteraard terug op dat wat we kennen. Al snel zag ik een strak stukje land gevuld met blokjes en power-ups om tegenaan te springen. Je werkt je een weg naar de vlaggenstok op het einde terwijl die typische Nintendo-muziek uit de tv komt. Het is een Mario zoals Mario al is sinds zijn eerste game. Toch viel snel op dat er wat vernieuwing in de game is verwerkt door de inbreng van een nieuwe power-up. Dat klinkt als een waardeloze toevoeging, maar de speler die Mario al jaren trouw volgt, weet dat de impact van een nieuwe kracht een grote uitwerking kan hebben op de totale game.

Het duurde niet lang voordat er een bel uit een blok verscheen. Een kleine aanraking resulteerde in een Mario gehuld in een furry kattenpakje. Zoals elke power-up in de franchise, brengt ook deze nieuwe gameplay mogelijkheden met zich mee. Door dit pak aan te trekken, krijgt Mario de kracht om muren te beklimmen om zo gebieden te vinden waar je anders nooit had kunnen komen. Deze kracht is niet ongelimiteerd, want wanneer je te langzaam klimt, zet Mario zijn nagels in de muur en glijdt de jolige loodgieter naar beneden. Ook op het gebied van vijanden weet de kat extra’s toe te voegen. Zo kan Mario zijn katachtige-nagels gebruiken om op vijanden in te krabben en kun je de gedoemde slechteriken bespringen om met je nagels in ze te landen. Natuurlijk kun je ook nog gewoon bovenop de vijand springen. Grappigste was de vlaggenstok in combinatie met de Mario-kat. In plaats van een aanloop te nemen om zo hoog mogelijk in de stok te belanden (en de meeste punten te pakken), klom Mario met zijn pakje gewoon omhoog. Volledige score, extra leventje.

Al sinds Super Mario Bros. op de NES, heeft Mario een voorliefde om grote pijpen te gebruiken om andere gebieden te bereiken. Naast de bekende groene buizen heeft Nintendo dit keer transparante versies aan de game toegevoegd. Deze hebben verschillende routes en jij bestuurt jouw personage door deze pijpen. Maar let wel op, tijdens je tocht door de buis kun je zomaar stuiten op vijanden. Afremmen is er niet bij, dus perfecte timing is een must. Bereik veilig de andere kant, vind power-ups of zet hele stukken van het level om tijdens je reizen door de pijpen. Een klassiek onderdeel krijgt flink wat vernieuwing.

De GamePad van de Wii U is te gebruiken om vijanden even te bevriezen of om bewegende platformen een korte tijd stil te zetten. Het is dat de Nintendo-medewerker me dit vertelde, het viel me namelijk op dat ik niet één keer naar het scherm in mijn handen had gekeken. Toen ik hoorde van de functie bekroop mij het gevoel dat dit misschien een beetje over kan komen als valsspelen. Voor de personen die vast komen te zitten op bepaalde gebieden is het natuurlijk een uitkomst. Daarnaast is de GamePad te gebruiken als een heuse camera waarmee je de wereld in kunt kijken om extra geheimen te vinden. Het zijn twee leuke functies, al vraag ik me af hoe de doorgewinterde platformer hiernaar gaat kijken.

Het spelen met meerdere personen zorgde voor een competitieve stand die eigenlijk niet eens aanwezig is. Je werkt samen om een level uit te spelen, maar op het eindscherm staat wel wie de meeste munten wist te verzamelen en de hoogste score heeft weten te pakken. Het samenwerken vervalt af en toe dus toch in egoïstische momenten die ervoor zorgen dat de game leuker gaat worden. Help je die vriend van je, of ga je snel voor die twintig munten die nu voor het grijpen liggen? Loop je door en raakt de medespeler uit het scherm, dan zal deze door middel van een bubbel naar de voorste speler gevlogen worden. Geheel automatisch. Of de game ook online gespeeld kan worden is nog niet duidelijk.

Super Mario 3D World lijkt wederom een sterke toevoeging te worden aan de complete serie. Toegegeven, ik heb maar één level gespeeld, maar de typische Nintendo-kwaliteit stond klaar om me te begroeten. Herkenbare werelden, bekende personages in een grafisch zeer sterke platformer, het gaat er voor zorgen dat Super Mario 3D World de winkels uit gaat vliegen ten tijde van de launch.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.