Tales from the Borderlands Episode 1: Zer0 Sum Review

Telltale Games heeft de laatste jaren een behoorlijke doorbraak beleefd. Natuurlijk, echte fans genoten al jaren van de Sam and Max-serie en kregen nostalgische gevoelens bij de Return to Monkey Island-serie. Maar de echte doorbraak van Telltale bij het grote publiek kwam met het verschijnen van de Walking Dead-serie. Toen pas zagen een hoop gamers wat voor een prachtige verhalen Telltale allemaal kan vertellen. Bovendien zijn die verhalen hartstikke spannend omdat je steeds beslissende keuzes moet maken. Laat je persoon A leven, of laat je hem juist doodgaan? Vertrouw je persoon B, of moet je niets van hem hebben? Al deze keuzes hebben invloed op het verhaal. Op deze manier is het verhaal voor bijna iedereen weer anders. Nadat Telltale een hoop indruk heeft gemaakt met twee seizoenen The Walking Dead en The Wolf Among Us, is het nu tijd voor Tales from the Borderlands!

Ook hier heeft Telltale niet meteen het volledige verhaal voor ons: de game is in vijf afleveringen opgedeeld. Wat wel anders is, is de toon van het verhaal. Waar The Wolf Among Us en The Walking Dead vooral heel donkere en verdrietige verhalen waren, is Tales from the Borderlands een stuk luchtiger en grappiger. Mocht je de Sam and Max of Monkey Island-games een paar jaar geleden gespeeld hebben, dan herken je het soort humor ook waarschijnlijk wel een beetje. Deze luchtigere vorm past dan ook veel beter bij het Borderlands-universum. Bij Borderlands denk ik aan actie, chaos en vreemde personages. Dit is precies waar de eerste episode, Zer0 Sum, in uitblinkt: een hoop actie, behoorlijk wat explosies plus afgehakte ledematen en leuke personages.

Voor het eerst in de geschiedenis van Telltale volg je in Tales from the Borderlands (samen met het recent verschenen Game of Thrones) meer dan één personage en heb je ook meerdere personages onder de knoppen. Je speelt met twee personages: Rhys en Fiona. Rhys is een medewerker van Hyperion, het bedrijf dat voor al de chaos heeft gezorgd in de Borderlands-games. Rhys denkt promotie te maken, maar wordt uiteindelijk genaaid door een andere medewerker, die Rhys vervolgens degradeert tot assistent-schoonmaker. Om deze medewerker (Vasquez) een koekje van eigen deeg te geven, steelt Rhys het plan om een Vault key te kopen. Eenmaal aangekomen op Pandora (waar de deal plaatsvindt) loopt alles niet helemaal volgens planning en komt ook de andere hoofdpersoon ten tonele.

Fiona, de andere hoofdpersoon, maakt ten tijde van de deal haar entree. Fiona is compleet anders dan Rhys. Fiona is een inwoner van Pandora en heeft het lang niet zo breed als Rhys. Zij moet rondkomen van de criminaliteit en heeft een hekel aan Hyperion. In eerste instantie heeft zij dus eigenlijk een hekel aan Rhys en is het aan jou de keuze hoe deze relatie zich ontwikkelt. Het grappige is dat je het verhaal aan de hand van flashbacks beleeft en daardoor ook twee kanten van het verhaal te horen krijgt. De vraag is dus ook in hoeverre het verhaal betrouwbaar is, maar dat zorgt eigenlijk voor wat meer humor. Deze eerste aflevering slaagt er in ieder geval in om het verhaal goed neer te zetten, de karakters te introduceren en je nieuwsgierig te maken naar de volgende afleveringen. Na het einde van Zer0 Sum blijf je in ieder geval met behoorlijk wat vragen achter.

De gameplay is voor het grootste gedeelte nog steeds precies dat wat we van Telltale verwachten. Dat betekent dus niet te veel actie maar wel een hoop dialogen. Voor het grootste gedeelte ben je naar het verhaal aan het kijken en ben je keuzes (in de dialogen) aan het maken. Wel heeft Telltale er voor gekozen om iets meer actie in de game te stoppen, om zo wat meer aan te sluiten bij de Borderlands-serie. Zo zijn er iets meer actiesscenes, hoewel het nog steeds niet heel veel te maken heeft met de First Person Shooter-actie die je uit Borderlands kent. Dan is er nog iets wat Tales from the Borderlands onderscheidt van the Walking Dead en (in iets mindere mate) The Wolf Among Us. Tales is behoorlijk grappig en weet ook de karakters goed neer te zetten. Maar van deze drie games had ik in Tales from the Borderlands het minste het idee dat mijn keuzes ook echt heel erg belangrijk waren. Begrijp me niet verkeerd, ik vroeg me nog steeds wel af of ik wel de goede keuze had gemaakt. Maar een keuze wordt toch een stuk spannender als je moet kiezen welke persoon je moet doodschieten of welke persoon je redt van zombies (en welke je dus laat sterven). Dit soort enorme keuzes ben ik niet tegengekomen in Zer0 Sum.

Tales from the Borderlands is in behoorlijk wat opzichten een typische Telltale game zoals je die gespeeld hebt in de vorm van The Walking Dead. Helaas inclusief de grafische haperingen zo nu en dan op de consoles. Wel is Zer0 Sum een stuk luchtiger en grappiger. Dit maakt de game leuk om te spelen, zeker omdat de chemie tussen de hoofdpersonen sterk aanwezig is. Bovendien laat de game je af en toe hardop lachen en brengt het de sfeer van Borderlands goed over. Toch mis ik iets van de spanning die The Walking Dead mij bracht, wat gevoelsmatig toch voor een wat mindere beleving zorgt. Toch ben ik nog steeds benieuwd hoe de game verder gaat en weet ik bijna wel zeker dat ook de tweede aflevering een prima episode gaat worden.

[review pros=”+ Rhys en Fiona zijn samen fantastische personages
+ Laat je soms hardop lachen
+ Borderlands-stijl aanwezig” cons=”- Wat minder spannend dan The Walking Dead