The Crew 2 Review

The Crew was een game die totaal niet verkeerd was, maar die het niet op kon nemen tegen de grotere racetitels die we spelen. Met het tweede deel gooit Ubisoft het over een hele andere boeg. Het grote Amerika is nog steeds aanwezig als gigantische speeltuin, alleen dit keer zijn het meer dan alleen auto’s waarmee je het werelddeel onveilig kunt maken. Harmen en Bas gingen samen met de game aan de slag.

Bas: Ja, de Crew 2 is een game met twee gezichten. En dat is net zo positief als dat het negatief is, vind je niet? Want ook ik werd tijdens de eerste momenten ever verblind door wat de game op me af wist te sturen. De grafische pracht (ik speel de game op een Xbox One X met een 4K HDR-TV) voor een game als deze is enorm. De beelden spatten van m’n scherm af, de game loopt gigantisch vloeiend en de details zijn ongekend. Nadat ik wat beginnersraces had gedaan, zodat ik een auto, een boot en een vliegtuig had vrijgespeeld, besloot ik even de open, gigantische wereld te verkennen. En met jou te gaan spelen!

Harmen: Wat je zegt, het is duidelijk te merken dat ontwikkelaars op grafisch gebied steeds meer uit de huidige generatie consoles kunnen halen. Ik speel op een ‘oude’ Xbox One op Full HD en ook dat ziet er echt prachtig uit. Man, dat water… Dit is weer zo’n game die een vakantiegevoel bij me oproept. Je bent compleet vrij om te gaan en staan waar je wilt, waarbij het extra cool is dat je met een druk op de knop (vooruit, twee drukken op twee knoppen) kunt wisselen tussen een landvoertuig (auto, motor, buggy, vanalles is mogelijk), boot of vliegtuig. Niet á la GTA V overigens, waar je een soort in- en uit-zoom effect had, maar je wisselt daadwerkelijk op het moment zelf. Dus als je hoog in de lucht zweeft met je vliegtuig en wisselt naar een boot, verandert je vliegtuig in een boot en dondert ‘ie een paar honderd meter naar beneden. Maar inderdaad, wat je zegt, hoe heerlijk die vrijheid aan de ene kant ook is, het zorgt tegelijkertijd ook voor een groot pijnpunt in de game. Tenminste, ik zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer door al die icoontjes van events op de map. De rode draad ontbreekt een beetje.

Bas: Juist. Exact dat. The Crew 2 probeert heel veel te doen, maar hierdoor slaagt het niet overal in. Zo is het, wanneer we het even in de basis beschouwen, een simpel opgezette game waarbij je van evenement naar evenement gaat. Deze doe je in je eentje of met online vrienden, waardoor je meer progressie boekt en meer evenementen en voertuigen vrijspeelt. Dat is eigenlijk heel The Crew 2. Aan elkaar gebonden met een gigantische open wereld, dat dan weer wel. Maar het vrij rondgaan in die wereld werd na dertig minuten al een beetje, nouja, saai? Op de evenementen na is er vrij weinig te doen. De lol die de open wereld kan geven is er gewoon niet. In het begin vond ik het heel cool om vanuit het water te veranderen in een vliegtuig, strak boven een weg te gaan vliegen om als auto door te gaan, maar dit had ik ook vrij snel weer gezien. Daarnaast, het ‘verhaal’ dat wordt verteld (in tussenfilmpjes die grafisch flink onderdoen voor de overige game) is gewoonweg niet interessant. En het hele multiplayer, ja, dat is tof, maar ook daar liepen we tegen wat issues aan he?

Harmen: En niet alleen in de multiplayer. Maar laten we daar inderdaad mee beginnen. Het was sowieso al vrij lastig om elkaar te joinen, het heeft wel even moeite gekost voordat we elkaar als een stipje op de map gevonden hadden. Wel erg handig toen overigens was dat je gewoon naar elkaar toe kunt reizen. Als de een aan de westkust spawnt en de ander aan de oostkust, dan hoef je gelukkig niet de hele map over te gaan. Want damn, dat spel is groot. Ik denk dat je makkelijk tien minuten verder bent, met het vliegtuig that is. Via weg of water duurt het natuurlijk nog veel langer. Maar goed, issues dus. Het was aan het begin niet duidelijk hoe we elkaar uit konden nodigen om aan een race deel te nemen. Toen we dat eenmaal uitgedokterd hadden, werkte de techniek niet lekker en moest jij mij nog een paar keer uitnodigen. Het was een beetje behelpen allemaal, iets wat je niet verwacht bij een game als deze die als echte multiplayertitel in de markt wordt gezet. Daarover gesproken, ik vind niet echt dat we kunnen spreken van coöperatieve gameplay. Met meerdere spelers doe je eigenlijk precies hetzelfde als dat je in je eentje doet. Daar laten ze gameplaywise toch wel kansen liggen…

Bas: Ja, het voelde totaal niet aan als een ‘extra’ toen wij samen via Xbox Live de water/lucht-wegen aan het bevuilen waren. Jij was gewoon een tegenstander zoals elke andere. Of, nouja, eigenlijk niet. Want een tegenstander ben je niet. Want als ik de race verlies en jij wint, dan win ik ook. En andersom. Wat raar is. Op momenten dat jij helemaal als laatste lag, maar ik de race won, won jij ook. Haalt een hoop uitdaging uit de game weg. Het is dan wel leuk en tof hoe snel je weer een nieuwe game opzet om uit te racen. Of dat nu een vlieg, vaar of weg-race is. Diversiteit is er genoeg. Tracks over asfalt, door de bergen, over modderpaden, afwisseling is er wel. Nadat we samen een hoop races hadden gedaan had ik ook wel zoiets van… ja, ik heb het wel weer gehad eigenlijk. Na twee avonden met The Crew 2 vond ik niets dat mij een derde avond terug kon trekken. En dat is de vervelende kant van de game.

Harmen: Precies, het idee is leuk en het concept is tof. Alleen er is te weinig uitdaging, vooral met meerdere spelers. Ik vind ook dat de wereld niet echt levendig aanvoelt. Je komt natuurlijk wel andere spelers tegen, maar ik heb echt het gevoel dat ik op een map aan het spelen ben. Niet in een levende wereld. Wat overigens niks afdoet aan de schaal van de speelwereld, want die vind ik wel serieus indrukwekkend. Misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar je merkt gewoon duidelijk dat hier niet de bezieling achter zit als bij een GTA of Red Dead. Logisch ook, want achter die games zit een veel groter budget en een langere periode van ontwikkeling, maar ik vind het gewoon jammer dat de kansen om het geheel completer te maken niet aangepakt zijn.

Met The Crew 2 wilde Ubisoft revanche nemen. Het eerste deel was voor hen niet het verwachte succes en voor spelers niet de game niet ze wilden. Of deze opvolger voor Ubisoft verandering gaat brengen zullen we af moeten wachten, voor gamers in het helaas net als het eerste deel niet dat wat je van een dergelijke game verwacht. De graphics zijn indrukwekkend en de gameplay is in eerste instantie prima, echter biedt The Crew 2 na een paar uurtjes spelen te weinig variatie en uitdaging. Met name in de online multiplayer, wat juist de kracht zou moeten zijn van deze game, laat Ubisoft punten liggen door zowel coöperatief als competitief samenspel niet te bevorderen.

• Grafisch indrukwekkend
  • Wisselen tussen voertuigen werkt vloeiend
  • Map is gigantisch