The Elder Scrolls: Blades hands-on preview

Na een absolute top aan het begin van de opkomst van smartphones is de hype rondom mobiele games inmiddels een beetje gaan liggen. Waar enkele jaren geleden nog met enige regelmaat moeite werd gedaan om volledige consolegames naar mobiele platformen te porten, is dat tegenwoordig wel anders. Óf er wordt niks meer gedaan, óf er wordt een game ontworpen die wel overeenkomsten vertoont met consolegames, maar tegelijkertijd gebruikmaakt van de unieke eigenschappen van mobiele platformen. The Elder Scrolls: Blades is zo’n game die in laatstgenoemde categorie lijkt te gaan vallen.

Tijdens de E3 persconferentie van afgelopen juni tovert Bethesda haar nieuwe mobiele Elder Scrolls-titel als een konijn uit de hoge hoed. De uitgever presenteert The Elder Scrolls: Blades als volwaardige titel binnen de franchise. Net als in de games op PC en consoles wordt het ‘gewoon’ mogelijk om vrij rond te lopen in de gamewereld met een zelfontworpen personage. Je kunt steden bouwen en onderhouden, vechten met tegenstanders, verhaallijnen volgen en missies afwerken. En dat alles geoptimaliseerd voor je smartphone.

The Elder Scrolls: Blades gaat verschijnen voor zowel iOS als Android, waarbij wij de game op het eerstgenoemde platform mochten uitproberen. Het eerste wat opviel? Wauw, die graphics. Het spel draaide op een iPhone X en dus op de best beschikbare mobiele chipset voor iOS, maar damn. Blades ziet er met speels gemak beter uit dan Skyrim. En dan bedoelen we de geremasterde versie die op Xbox One en PlayStation 4 verschenen is. Dat is deels te danken aan de hoge resolutie die smartphoneschermen tegenwoordig hebben, maar ook op ontwikkelgebied zijn er prachtige dingen toegevoegd. Zeer realistische lichtinval, prachtige wateranimaties en levensechte planten. We wisten even niet wat we zagen.

Qua gameplay was het helaas nog allemaal vrij basic in deze demo. We konden vrij rondlopen in een beboste omgeving (wat je overigens toe door op het scherm te tikken daar waar je heen wilt) waar we zo nu en dan een vijand tegenkwamen. Hoewel het mogelijk was om deze te ontwijken, schoot de game toch vrij makkelijk in ‘battle-mode’. Gevechten kunnen worden uitgevoerd met melee-wapens, die om aan te vallen het patroon volgen waarin je op je scherm swipet, of doir het gebruik van magic. Bij eerstgenoemde is je timing heek belangrijk, aangezien er ook door de tegenstander (maar ook door jou zelf met een druk op het scherm) verdedigd kan worden, terwijl de magic in de demo een zekerder kans op schade leek te bieden. Feit bleef echter dat het vechten wel wat traag en indirect aanvoelde, wat mogelijk ook te maken heeft met het zicht op het scherm dat geblokkeerd wordt door je duimen.

Erg slimme ontwerpkeuze van de ontwikkelaar is dat Blades zowel in landscape- als in portraitmode speelbaar is. Portrait heeft als voordeel dat je de game met één hand kunt spelen, maar biedt echter wel veel minder goed overzicht over de speelwereld dan wanneer je in landscape speelt. Daardoor voelt spelen met een gekanteld toestel een stuk rustiger, maar het vereist wel meer aandacht. Voor een snel stukje spelen tijdens het wachten op de bus of tot je pannenkoeken van gisteravond opgewarmd zijn in de magnetron is een stukje spelen in portraitmode dan weer ideaal.

Hoewel het tof is om een game van dit kaliber op een smartphone te zien, was wat ons in de demo getoond werd eigenlijk niet meer dan een techdemo. Meer dan een beetje verkennen en de vijanden die we tegen het lijf liepen verslaan konden we niet, maar het gaf wel (met name op technisch gebied) een goed beeld van wat er tegenwoordig mogelijk is op een smartphone. En ook wat er onmogelijk is. Hoewel de besturing in deze techdemo op zich prima werkte, lijkt dit ons niet dé manier om uren achter elkaar in een game te steken. Door het (relatief) kleine scherm mis je toch een stukje overzicht dat je bij een game van dit kaliber wel nodig lijkt te hebben, wat op korte termijn niet zo erg is maar bij langere speelsessies misschien wel ergerlijk kan worden. We zijn dan ook erg benieuwd naar hoe de uiteindelijke gameplay zich naar de smartphone gaat vertalen, dat het technisch mogelijk is staat door deze demo in ieder geval als een paal boven water.