The Walking Dead Season Two – Episode Three: In Harm's Way Review

Bliksem slaat niet twee keer op dezelfde plek in. Met het eerste seizoen van The Walking Dead bracht Telltale een game die zowel door pers als door fans bijzonder goed werd ontvangen. De episodische game verscheen op vele Game of the Year-lijsten en bracht behoorlijk wat gamers aan het huilen. Nu is Telltale terug met een vervolg. Weet de ontwikkelaar het sterke eerste seizoen te overtreffen?

Pas op. Wanneer je eerdere episodes niet gespeeld hebt, kan het zomaar eens zijn dat je een spoiler tegen gaat komen in de volgende tekst.

Lee is dood. De man die jij onder de knoppen had in het eerste seizoen, de vaderfiguur voor de wees Clementine, heeft zijn leven gelaten. Om haar te beschermen, om haar een toekomst te geven. Zijn dood zelf was een heftige voor de jonge Clem, het meisje heeft haar beste vriend door het hoofd moeten schieten zodat hij niet terugkwam als een Walker. Een gebeurtenis die Clementine getekend heeft voor het leven. Haar leven zit vol verdriet, verlies en geweld. Het duurt niet lang voordat ze haar onschuld moet verliezen. Het jonge meisje moet sterk zijn in een wereld die haar steeds omlaag lijkt te trekken. Met nieuwe personen om haar heen gaat de strijd om te overleven door…

Wat Episode III: In Harm’s Way meteen duidelijk wil maken ten opzichte van het voorgaande, is dat Bill Carver een verschrikkelijke man is. Hij zorgt voor de gevangenschap van Clementine en haar reizigers en laat zien hoe ver hij gaat om zijn zin te krijgen. Op momenten is Carver dan ook te vergelijken met The Govenor uit de comic en tv-serie, hij doet wat hij moet doen om te komen waar hij wil zijn. Of daar nu menselijke offers voor moeten worden gemaakt of niet. Hij draait er zijn hand niet voor om. Sterke mensen verdienen het volgens hem om te overleven, zwakkere zijn er alleen om de rest tegen te houden. Weg ermee.

Boeiend aan dit personage is dat hij in de jonge Clementine een goede opvolger van zichzelf ziet. In haar ogen ziet hij dat ze doet wat moet doen om te overleven. Een zieke gedachte, helemaal wanneer je al zo lang met Clem onder de knoppen door hebt gebracht. In Harm’s Way is dan ook een episode die misschien niet bol staat van de actie, maar die het begin laat zien van de transformatie die Clem door gaat maken. Ze heeft het in zich zitten om de leiding op zich te nemen, ook al is het nog maar een jonge meid. Maar hoe ver gaat Clem? Hoe ver laat jij haar gaan?

Waar ik in het verleden (ook toen ik Lee nog als speelbaar personage onder de knoppen had) altijd beschermende keuzes maakte ten opzichte van de kwetsbare Clem, zag ik nu hoe ik haar meer vrijheid gaf, haar de echte wereld om haar heen liet zien. Het is aan Clem… nee.. het is aan mij om de groep overlevenden in leven te houden. Tijdens deze transformatie leren we Bonnie beter kennen en staan we oog in oog met Reggie. Hij mist een arm doordat hij ooit gebeten is door een Walker. Zijn kompanen hebben toen snel genoeg zijn arm eraf gehakt zodat het virus de rest van zijn lichaam niet kon bereiken. Met Clem speel je in op de gevoelens van Bonnie om haar een heus Stockholm Syndroom aan te praten. Kan jij jouw Clementine haar over laten halen om je te helpen?

Net als in eerdere delen staat ook in In Harm’s Way het maken van keuzes weer centraal. De game kijkt niet alleen naar je savegame van de eerste twee episodes van dit seizoen, maar ook de 400 Days-savegame brengt hier momenten voort die voor iedereen verschillend zullen zijn. Het is een interessant gegeven en de ontwikkelaar weet het weer zover te krijgen dat je op het puntje van je stoel zit tijdens het spelen van deze derde episode. Je leeft onder de heerschap van een psychopaat, maar je bent wel veilig. Is dat een goede keuze? Of waag je het er liever op tussen de Walkers? Tegen het einde aan weet de game je wederom te choqueren. Ik kon even niet geloven dat ik een bepaalde keuze kon maken voor Clem. Het is goed voor haar, ik heb een goed besluit genomen. Maar hoe gaat dit zich uitwerken in volgende episodes? Ik kan niet wachten om verder te spelen.

Hoewel de Walkers een zeer kleine rol hebben in deze derde episode, is In Harm’s Way wederom een zeer sterk onderdeel van dit tweede seizoen geworden. Clem gaat een verandering in haar gedachtengang krijgen, het jonge meisje begint volwassen te worden. Telltale laat opnieuw zien dat ze weten hoe ze een beklemmend verhaal moeten vertellen waarin de dood overal loert. En of die dood komt door Walkers, of door een psychopaat… dat heb jij helemaal zelf in de hand.

[review pros=”+ Clementine is volwassen aan het worden
+ Technische fouten afwezig
+ Zware keuzes om te maken” cons=”- Wachten op het vervolg…” score=92]