Top 10 2018 #9 – A Way Out

A Way Out

PC PlayStation 4 Xbox One
8.2

Sterk

Top 10 2018 #9 – A Way Out

Top 10 2018 #9 – A Way Out

Op nummer negen van de GameParty top tien vinden we een game die voor mij één van de verrassingen van dit jaar was. Een game die zich volledig focust op co-op gameplay en een enerverend en spannend verhaal vertelt. Ik heb het natuurlijk over A Way Out.

A Way Out staat op een zeer respectabele nummer 9 in de top 10 volgens GameParty en dat voor een wat kleinere game. Dit heeft er alles mee te maken dat de game een zeer geslaagd co-op experiment is door een ontwikkelaar die risico’s durft te nemen en een keer wat anders heeft geprobeerd. De ontwikkelaar Hazelight Studios heeft hiervoor al een parel van een indie game afgeleverd in de vorm van Brothers: A Tale of Two Sons, maar besloot niet de makkelijke weg te kiezen en eenzelfde soort game af te leveren, maar kozen voor een game die zich voor de volle honderd procent op co-op heeft gestort. Deze game is namelijk niet speelbaar in je eentje, deze game moet met zijn tweeën gespeeld worden.

Film director Josef Fares, aan het hoofd van de studio, heeft ook meegewerkt aan het eerdergenoemde Brothers: A Tale of Two Sons en heeft zelfs het werk aan een speelfilm on hold gezet omdat hij zich volledig wilde storten op deze game. Het is ook duidelijk merkbaar dat aan A Way Out een team heeft gewerkt wat passie heeft voor de game en een stap in een andere richting probeert te maken. Doordat de game alleen in co-op te spelen is wordt de beleving van de game compleet anders dan dat een single-player ervaring zou zi. Het verhaal draait om een band die wordt opgebouwd tussen twee vrienden die samen uit de gevangenis proberen te ontsnappen. Doordat je dit verhaal moet doorlopen met een andere speler van vlees en bloed wordt het samenwerking gedeelte veel intenser en echter dan als je dit met een computergestuurde compagnon had moeten doen.




Hoewel ik tijdens het spelen in het begin van de game bepaalde elementen in gameplay iets te repetitief vond en bang was dat ze eenzelfde soort trucje gewoon door de gehele game aan het herhalen waren maar steeds in een andere setting, verraste de game mij compleet door later een grote afwisseling van gameplay stijlen te presenteren en een hele hoop verschillende settings en keuzes die niet altijd even makkelijk waren om te maken. Het is duidelijk merkbaar dat er veel moeite is gestopt in het uitwerken en uitdiepen van de twee hoofdpersonages om deze zo realistisch mogelijk over te laten komen. Hierdoor had ik binnen no time een band met het karakter waarmee ik speelde en had mijn goede vriend waarmee ik speelde ditzelfde met het karakter waarmee hij bezig was. Dit zorgt voor soms verhitte discussies bij het maken van een keuze die beter bij het ene of het andere karakter paste. Het verhaal biedt verschillende twists and turns en houdt je op het puntje van je stoel, waardoor ik het zeer moeilijk vond om de controller weg te leggen en de game heb ik dus ook in één ruk uitgespeeld.

De game moet dus in co-op gespeeld worden, maar dit kan gelukkig op verschillende manieren. Mijn voorkeur, zoals al wel bekend, is het spelen samen met een vriend op de bank omdat dit in mijn ogen de leukste interactie geeft en gezelliger is dan samen op afstand zitten te gamen. Maar ook online co-op samen met een vriend is een mogelijkheid en het is ook mogelijk om met een random stranger het spel te doorspelen. Helemaal mooi is het feit dat je de game kan spelen met een vriend naar keuze die de game niet zelf hoeft te hebben aangeschaft. Er hoeft maar één van de twee de game te hebben gekocht om de game samen online te spelen. Petje af voor deze keuze want dit geeft aan dat het idee van alleen maar co-op niet heeft gedraaid om het meer geld verdienen.

Electronic Arts heeft als publisher meegewerkt aan de game in het teken van hun EA Originals concept, waar ze kleine ontwikkelaars willen steunen bij het ontwikkelen van indie games. Hoewel EA bekend staat als de grote ontwikkelaar die kiest voor het snelle geld is dit een mooi iets om te zien, zeker ook omdat ze de complete ontwikkeling voor de volle honderd procent in handen hebben gelaten van Fares en zijn team. Tevens gaat alle winst van de verkoop van de game naar Hazelight en laat EA dus zien dat ze ook een hart voor de industrie kunnen hebben en niet alleen maar een money machine zijn. De verkoopcijfers waren voor EA ook een flinke verrassing want ze hadden verwacht dat de game over zijn gehele levenscyclus ongeveer 800.000 exemplaren zou verkopen. Deze verwachting was een tikkeltje aan de lage kant want de game heeft in de eerste twee weken al 1 miljoen stuks weten te verkopen. Een enorme prestatie voor een kleine game die iets compleet anders durft te doen.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.