Tropico 5 Review

Tropico 5 Review

Het vervolg op Tropico 4 heet, je raad het al, Tropico 5. De ontwikkelaar wil de game naar een hoger niveau tillen en ik mocht de game spelen en de dictator uithangen. Is het gelukt om Tropico nóg leuker en nóg verslavender te maken of is dit een stapje terug?

In Tropico 5 draait het meer dan alleen om een stad bouwen. Je moet goed plannen omdat je twee eilanden hebt en een tijdreis maakt. Wat ga je bouwen en hoelang kan je het gebruiken voordat er iets anders voor in de plaats komt. Er is veel diepgang in de game en het is een stuk leuker dan losse missies spelen waarbij je steeds opnieuw begint. Echter is de diepgang van de game niet alleen een voordeel want het kan afschrikkend werken tegenover ongeduldige mensen en nieuwkomers die de game nooit eerder gespeeld hebben. De Tropico-serie is een serie waarin je van een klein eiland een mooi en welvarend land moet proberen te maken en waar jij de dictator bent. Als jij dus droomt van het hebben van een eigen eiland, dan is dit je game.

In Tropico 4 kreeg je steeds opnieuw een leeg eiland om vol te bouwen. In Tropico 5 heeft ontwikkelaar Haemimont Games het anders gedaan. Je speelt de game nu in een verhaalmodus op twee eilanden. De game speelt zich af in de koloniale tijd waarbij je eerst je onafhankelijkheid moet winnen en uiteindelijk eindig je in de moderne tijd. Bij elke periode moet je bepalen welk eiland je gaat gebruiken om je eerste doel te voltooien, om daarna automatisch je tweede doel te volbrengen op het andere eiland. Hiermee breng je steeds de infrastructuur en geldstromen van het eiland mee zoals je dat in de vorige periode neergezet hebt.

Het leuke hieraan is dat je tijdens de missies ook vooruit moet denken. De eerste missie is bijvoorbeeld het krijgen van onafhankelijkheid. Dit is best snel gedaan, maar kies je ervoor om je onafhankelijkheid in een vroeg stadium aan te kondigen, dan ga je het in de volgende missie lastiger krijgen. Het is verstandig om bijvoorbeeld net meer inkomsten te krijgen dan je daadwerkelijk nodig hebt. Zo kun je altijd schade snel opvangen of natuurlijk sneller groeien en de export verhogen. Zo krijg je eerder toegang tot nieuwe technologieën bij het volgende bezoek van het eiland en heb je dus meer geld om dure gebouwen neer te zetten.

Wanneer je met de game start zal je wellicht een paar keer opnieuw moeten beginnen om de goede balans te vinden. Tropico 5 verschilt al gelijk aan het begin met het vorige deel. Zo had je in Tropico 4 grote en goedkope flats, in Tropico 5 ben je eigenlijk voornamelijk geld kwijt aan het neerzetten van veel kleine huisjes aangezien de flats verdwenen zijn. Je kan ervoor kiezen om helemaal geen huizen neer te zetten, je bent een dictator dus dat is niet een hele gekke gedachte, maar dan slaapt de bevolking in krotten en daalt de stemming van de burgers. Ontevreden burgers zullen stoppen met werkzaamheden of proberen als rebellen het regime omver te gooien, niet een hele slimme keus dus. Huizen bouwen it is! Naast huizen heb je nog bepaalde faciliteiten zoals een ziekenhuis of een politiebureau, maar die zijn pas in latere missies beschikbaar. Het uitstellen van je doel is dus niet aan te raden aangezien de criminaliteit steeds groter zal worden wanneer je geen politiebureau hebt. Hierom moet je nogmaals goed plannen en vooruitdenken.

De opzet van Tropico 5 is mooi en zo gemaakt dat het echt lijkt alsof de twee eilanden helemaal van jou zijn. Elke periode geeft je nieuwe problemen. Tijdens de twee wereldoorlogen krijg je te maken met invasies en moet je een goed leger hebben om hiertegen te vechten. Later krijg je te maken met een nucleaire dreiging, de Derde Wereldoorlog. Dit voorkom je door zelf een nucleaire macht te worden. Even later maak je een tijdreis om weer andere problemen te voorkomen.

Handel bedrijven klinkt makkelijker dat het in Tropico 5 is. Zoals ik aangaf heeft de game veel diepgang en dit is ook zo bij het uitkiezen van je handelsroutes. Als je de juiste routes kiest, ontvang je meer geld voor je export. Als leider moet je ook denken aan het binnenhalen van toeristen om de economie te stimuleren, of je bouwt entertainment om geld van eigen burgers binnen te halen. Je burgers moeten natuurlijk wel genoeg verdienen met het werk wat ze doen, ook daar moet jij voor zorgen. Tenslotte mag je niet vergeten af en toe eens geld weg te sluizen naar je Zwitserse rekening. Dat geld kan je vervolgens gebruiken om jouw dictator en zijn opvolgers te upgraden en hogere bonussen te geven. Bij bonussen moet je denken aan een hogere input van een mijn wanneer je dictator daar de manager van is, of je geeft een boost aan je researchpunten waarmee je nieuwe gebouwen en technieken vrijspeelt. Er zijn nog meer opties beschikbaar, zoals het kiezen wie mag stemmen en hoe je leger ingericht is. En dan zijn we bijna vergeten de optie tot het invoeren van wetten te noemen.

Tropico 5 geeft je het gevoel alsof je een echte dictator bent en twee eilanden bezit. Het leuke is ook dat je niet steeds missies hebt waarbij je helemaal opnieuw moet beginnen maar gewoon een verhaal mee gaat maken op je eilanden met specifieke doelen. De game ziet er mooi uit maar de interface is misschien even wennen voor de nieuwkomers. Er is veel te doen waardoor het even doorbijten is wanneer je hieraan begint en je zal bijna altijd wel even een paar keer opnieuw moeten beginnen om een echt goede start te kunnen maken. Het hoofdverhaal is vermakelijk genoeg en daarna zijn er nog maps waarin je in een vrije-modus jouw ideale rijk kunt stichten. Hou jij van steden bouwen maar wil je iets meer? Dan kan je altijd proberen twee gehele eilanden op te bouwen. Kijk wel uit voor vulkaanuitbarstingen want die zitten er ook in!

[review pros=” + Ziet er goed uit
+ Dictator gevoel
+ Leuke muziek” cons=”- Teveel opties voor nieuwkomers