Up2Date, 19 juli 2015

Up2Date, 19 juli 2015

Het overlijden van Satoru Iwata heeft deze week wel getekend. Het nieuws werd op maandagochtend bekend, maar ook aan het einde van de week is het nog bij iedereen in zijn gedachten. De gameswereld heeft afscheid moeten nemen van een bijzonder persoon, een icoon in de gamegeschiedenis. We hebben er deze week al uitgebreid bij stilgestaan op Gameparty. En ondanks dat het de boventoon voerde, was er weldegelijk ook nog ander nieuws. In deze Up2Date pikken we de opmerkelijkste nieuwtjes eruit.

Jade Raymond tekent contract bij EA
Jade Raymond werkte eerst bij Ubisoft, maar gaat nu aan het roer staan van een nieuwe EA-studio genaamd Motive. Volgens mij een mooie stap, want ze mag met die studio gaan werken aan nieuwe franchises en een Star Wars titel waarbij ze samen gaat werken met de schrijfster achter Uncharted! Een leuke baan, dacht ik zo. En het is ook opmerkelijk dat EA blijkbaar meer wil gaan investeren in nieuwe franchises, iets waar ze de laatste tijd sowieso meer op zijn gaan richten.

Dead Island 2 krijgt nieuwe ontwikkelaar
Over het algemeen is het geen goed teken als er een nieuwe ontwikkelaar op een game wordt gezet, maar toch heeft uitgever Deep Silver hiervoor gekozen bij Dead Island 2. Ontwikkelaar Yager is van het project gehaald, maar het is nog niet bekend welke partij de ontwikkeling over zal nemen. Deep Silver hoopt met deze zet waarschijnlijk de kwaliteit van het eindproduct te kunnen verbeteren, maar het is uiteindelijk nog maar de vraag of dat ook gaat lukken. De nieuwe ontwikkelaar zal toch weer moeten wennen aan het werk dat al gedaan is om daar op de juiste manier op door te kunnen bouwen. En dat gaat niet altijd even goed. Maar laten we hopen dat het voor Dead Island 2 wel goed uitpakt.





Prototype-bundel uitgebracht op Xbox One
Uit het niets was daar afgelopen woensdag ineens een Prototype-bundel beschikbaar op de Xbox One. Deze bundel combineert Prototype 1 en 2, samen met alle beschikbare DLC. De PlayStation 4 bezitters zullen hem vanaf aanstaande woensdag kunnen downloaden. Met het uitbrengen van de bundel zou je verwachten dat Activision er nog wel iets aan gedaan zou hebben, maar helaas lijkt dat niet het geval te zijn. De graphics zijn nog vergelijkbaar met de oorspronkelijke games die op de Xbox 360 en PlayStation 3 verschenen, dus daar is geen verbetering te vinden. Sterker nog, er gaan nu verhalen rond dat de game minder soepel loopt dan op de vorige consoles. Alles wijst er dus op dat Activision gewoon even snel probeert te cashen met deze bundel. Erg jammer, want er zijn vast gamers die interesse hebben in een verbeterde Prototype-game.

Nieuwe trailer Fallout 4 toont combat gameplay
Het is niet te ontkennen dat Fallout 4 waarschijnlijk de grootste aankondiging van de afgelopen E3 was. Elk stukje nieuwe informatie of beeldmateriaal wordt door menig gamer graag aangenomen en gelukkig kregen we deze week weer een mooie trailer te zien. In de video zien we tientallen verschillende wapens voorbij komen en zien we evenveel vijanden om zeep geholpen worden. Het is gewoon weer een geweldige trailer die je niet mag missen. Hij heeft ons enthousiasme in ieder geval vast weten te houden.

https://www.youtube.com/watch?v=FNfqQ7iJDg0

Uncharted: The Nathan Drake Collection krijgt demo
We kregen deze week te horen dat er een demo zal verschijnen van Uncharted: The Nathan Drake Collection. Het is nog niet bekend wanneer die te downloaden zal zijn, maar het feit dat die er komt heeft natuurlijk al een hoge nieuwswaarde. Demo’s zijn tegenwoordig zeer schaars en dat snap ik niet. Waarom bieden ontwikkelaars ons bijna nooit meer de mogelijkheid om een game te proberen, voordat we hem kopen? EA doet dit bijvoorbeeld nog wel via EA Access en Origin, waarbij je verschillende titels gratis voor een beperkt aantal uren kan spelen. Dit is perfect om een game te proeven en te weten of het voor jou naar meer smaakt. Dit wil ik dus meer zien!

Naast de nieuwsberichten hadden we ook weer enkele interessante artikelen voor je klaar staan. Naar aanleiding van het overlijden van Satoru Iwata hebben we onze herinneringen aan deze legendarische man op een rij gezet. Daarnaast schreef Bas een column waarin hij zich afvraagt of de E3 en de Gamescom dit jaar niet te dicht op elkaar zitten; een krappe acht weken is ook wel erg weinig tijd. Tot slot mocht Robin alvast aan de slag met Skylanders Superchargers en schreef daar een preview over.

Het was dus wel een opmerkelijke week. Eentje die we niet snel zullen vergeten. Zal volgende week ook de geschiedenisboeken in gaan? Gaan we eindelijk aankondigingen krijgen voor de Gamescom? Of zal de nieuwsstroom opdrogen, omdat de nieuwtjes juist worden opgespaard voor de Gamescom? Komende week gaan we daar achter komen en volgende week zal je dat in een nieuwe Up2Date kunnen lezen. Tot dan!

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.