Wildstar Gamescom Preview

Wildstar Gamescom Preview

Het is druk in het MMO-genre. Na het grote succes van World of Warcraft verschijnen er al vele jaren kapers op de kust die proberen te profiteren van het succes van die game. Er zijn echter nog maar weinig titels die hun plek in het MMO-genre hebben weten vast te houden. Wildstar is een nieuwe ster aan de hemel van MMO-games, maar weet deze game straks ook een plek te veroveren in de harten van genoeg gamers om te kunnen blijven schijnen? Een presentatie van ontwikkelaar Carbine Studios moest mij hiervan gaan overtuigen.

Tijdens de presentatie op de Gamescom wordt meteen duidelijk dat Wildstar zich probeert te onderscheiden met een hele droge grappen en een kleurrijke stijl. De humor wordt duidelijk neergezet in de diverse trailers van de game, maar is ook goed terug te zien in de game. Nu is humor natuurlijk erg persoonlijk, maar ik houd wel van de droge opmerkingen in de game. Het laat duidelijk zien dat Wildstar zichzelf niet al te serieus neemt en dat het erom gaat dat je plezier hebt. Iets wat ik ook erg belangrijk vind. Zodra je Wildstar op het scherm bekijkt, knallen de kleuren je tegemoet. Geen grauwe stijl in een donkere wereld, maar juist veel kleur in een lichte en bijna vrolijke omgeving. Het doet erg cartoony aan en dat heb ik nog niet eerder gezien in een MMO. Wederom een punt waarop Wildstar anders is dan de bestaande MMO’s en dat zijn dus al twee pluspunten voor deze game.

De medewerker van Carbine Studios legt tijdens de presentatie erg de nadruk op de manier waarop de leercurve in de game is verwerkt. Als je net aan de game begint zal je nog veel worden geholpen. Zo toont een rode cirkel op de grond waar de vijand toe zal gaan slaan. Je hebt dan nog alle tijd om uit de gevarenzone te komen en je klaar te maken om terug te slaan. Kom je verder in de game en stijgt je level, dan zal die cirkel steeds later worden getoond totdat die uiteindelijk niet meer te zien is. De game traint je hierdoor om aanvallen van vijanden aan te zien komen en daarop te anticiperen. Klinkt misschien simpel, maar het is een hele goede manier om de beginnende MMO-speler bekend te maken met de regels van het spel. Tijdens de demo zien we ook nog andere manieren waarop de cirkel wordt gebruikt. Een team van spelers is bezig met een bossfight en ineens verandert de hele dungeon in een haag van vuur, behalve de cirkel rond één speler. Het is dan dus aan de andere spelers om zo snel mogelijk bij die andere speler te gaan staan en met hem mee te lopen. Teamwork is dan dus belangrijk.

Deze getoonde gevechten vinden plaats in een dungeon, dus ook Wildstar ontkomt er niet aan om die toe te voegen aan de game. Elke dungeon zal tussen de 45 en 60 minuten aan gameplay bieden, waarbij je nooit langer dan 15 minuten hoeft te wachten op een gevecht met een boss. De ontwikkelaars hopen op deze manier de aandacht van de spelers vast te kunnen houden en het spelplezier te verhogen. Teamwork blijft in de dungeons wel belangrijk, want zonder je teammaten zal het bijzonder lastig worden om de bosses te verslaan. Denk bijvoorbeeld aan het verdoven van een vijand waarbij je dat drie keer snel achter elkaar moet doen voordat het effect heeft. De ideale situatie is dan dat twee van je teamgenoten allebei een verdovende aanval uitvoeren en jij daarna de beslissende klap uit kan delen. Ligt de vijand verdoofd op de grond, dan kan iedereen erop los hakken en schieten om uiteindelijk de buit te kunnen verdelen onder elkaar. Naast de dungeons is er ook Player vs Player en daarbij kan je zelf het slachtoffer worden van een verdovende klap. Je hoeft dan echter niet hulpeloos toe te kijken, want door de techniek met de naam ‘Breakout gameplay’ is het mogelijk om uit de verdoving te komen door snel een bepaalde toetsencombinatie te gebruiken. Wederom een manier om de aandacht van de speler vast te houden.

Wildstar wordt verwacht in de lente van 2014. De beelden die ik op de Gamescom heb gezien zagen er al behoorlijk goed uit en deze MMO lijkt zich qua stijl goed te kunnen onderscheiden van de concurrentie. De gameplay is echter meer van hetzelfde, ondanks dat de ontwikkelaar er goed op let om de leercurve zo plat mogelijk te houden. Wildstar lijkt dan ook vooral geschikt te worden voor de gamer die nog nooit een MMO heeft aangeraakt en niet vies is van een beetje droge humor. Of de game echt de sterrenstatus zal bereiken is nog even afwachten.