Wolfenstein: The New Order Preview

Wolfenstein: The New Order Preview

En op de achtste dag schiep Hij Wolfenstein 3D, keek naar wat Hij had gemaakt en zag dat het goed was. Het jaar 1992 geldt voor vele gamers als het begin der tijden. In dat jaar kwam deze heilige graal van first-person shooters uit. Uitgever Bethesda (Skyrim, Fallout) neemt het stokje van Activision over en gaat ervoor zorgdragen dat wij weer hetzelfde epische gevoel krijgen als bij het origineel. Tenminste… Dat hopen we allemaal van harte. Het in 2009 uitgebrachte Wolfenstein was goed, maar niet geweldig. Zijn we misschien al teveel verwend met goede shooters en zijn we daardoor té kritisch geworden?

Sluit je ogen even en denk terug aan 1992 toen je op je MS-DOS systeem, Atari of Commodore 64 alleen nog maar gewend was om games als Boulderdash, Lazy Jones en Pitfall te spelen. Toen was daar ineens Wolfenstein 3D, bam! Of zoals we toen zeiden: gaaf! Het first-person perspectief was geboren. Wolfenstein 3D deed iets baanbrekends, iets wat we tegenwoordig missen in de game-industrie. In het FPS genre is het momenteel moeilijk om iets baanbrekends te doen, dat realiseer ik mij heel goed. Toch is daar nog een kleine sprankeling van hoop. Hoop dat een ontwikkelaar weer iets grensverleggend ten tonele brengt. Iets buitengewoons. En Wolfenstein leent zich daar uitstekend voor. Laat de game die zo revolutionair was maar weer iets teweegbrengen in het oh-zo vastgeroeste FPS genre. Dit is erg naïef gedacht van mezelf, dat weet ik. Toch is het verlangen naar iets innovatiefs enorm aanwezig en daar ben ik gelukkig niet alleen in.

Toch word ik al redelijk snel met de neus op de feiten gedrukt als ik lees dat Wolfenstein: The New Order alleen een singleplayer game wordt. Nu is het moment aangebroken dat ik rustig moet blijven, terwijl ik mijn bloed al voel koken. Ik denk aan de singleplayers van Crysis 3 en Metro: Last Light, die allebei eigenlijk best goed zijn, en ik voel me al iets rustiger worden. Ik denk nog even aan de singleplayer-ervaring van Far Cry en de kalmte is wedergekeerd. Een singleplayer only is eigenlijk geen ramp, het is soms zelfs dé oplossing om een perfecte game af te leveren. Zonder de druk om een multiplayer te creëren, gaat alle aandacht vanzelfsprekend naar een (hopelijk) goede verhaallijn en mooie levels. De beste (ja, ik zei de beste) FPS game die ik ooit heb gespeeld is ook een singleplayer, namelijk Black van ontwikkelaar Criterion Games. Als het iets in die richting wordt, ben ik een tevreden man.




Maar laten we wat dieper in The New Order duiken. Wat mogen we verwachten? Dat Bethesda haar naam eraan hangt, mag genoeg zeggen. Maar zij zijn enkel de uitgever, met echter wel een dikke vinger in de pap (en dat hoop ik dan ook ten zeerste). Het is de nieuwe ontwikkelaar MachineGames die de game daadwerkelijk zal gaan maken. MachineGames bestaat mede uit de oprichters van Starbreeze Studios. En die kennen we weer van de sterke Riddick games Escape From Butcher Bay en Assault On Dark Athena, maar ook van het fantastische Payday 2. Het zit dus wel snor met de ervaring die ze met zich meebrengen om van deze Wolfenstein een succes te maken. Helaas is het alsnog geen garantie dat het dat ook daadwerkelijk wordt. Het helpt wel dat de game is gebaseerd op de Tweede Wereldoorlog, want ik kijk alweer een tijdje uit naar een shooter met Nazi’s in de negatieve hoofdrol.

Toch speelt de game zich niet in de Tweede Wereldoorlog zelf af. Het speelt zich af in de jaren ’60 waarin Hitler de oorlog heeft gewonnen en de Nazi’s de wereld hebben veroverd. In een ogenschijnlijk kansloze situatie is het aan jou om de Nazi’s alsnog ten val te brengen. Je staat niet alleen tegenover deze extreem nationaal-socialistische Stahlhelmen, maar ook tegenover hun met swastika’s bedrukte robot-legers die de beschikking hebben over superieure wapens. In de gameplay trailer van onze concullega’s bij IGN op de E3 in 2013 krijg je alvast een indruk van wat dat ongeveer inhoudt. Eerlijk gezegd deed deze gameplay trailer mij nog weinig. Ik vond het er niet heel goed uitzien, ik vond het in ieder geval geen next-gen waardige graphics. Ook zag de omgeving er nogal levenloos uit. Ik hoop dat ze hier nog even goed aan gaan werken want op de huidige PS4 en Xbox One consoles kan dit echt niet meer.

Ik heb gemengde gevoelens. De titel van de game, de uitgever en de ontwikkelaar lijken een ijzersterke drietand. Maar wat ik tot op heden heb gezien is nog niet hetgeen waar mijn mond van openvalt. Mijn verwachtingspatroon is ook altijd te hoog, die fout maak ik elke keer. In het geval van Wolfenstein kan ik mezelf dat niet echt kwalijk nemen. Laten we maar gewoon afwachten wat het wordt. Fingers crossed.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.